За 2015 г. Google Play отчита 100% повече сваляния от магазина за приложения на Apple - App Store. През 2014 г. резултатите показваха 60%, което ясно показва тренда за увеличаване на популярността на гугълския магазин и надмощието му над конкурентния в лицето на Apple.
Това са данните от новия “ретроспективен” доклад на App Annie, който обръща поглед към изминалата година. От него става ясна и една малка подробност. Въпреки че през 2015 г. Google е обслужила двойно повече сваляния на приложения в магазина си, Apple е тази, която печели 75% повече приходи, което е увеличение с 5% спрямо 70% през 2014 г.
“Въпреки че Android води по пазарен дял в САЩ (по отношение на свалянията), приходите не са големи”, пишат от компанията в доклада. “Google трябва да продължи да надгражда стратегията си и да донесе повече приходи на разработчиците. В този смисъл пазарният дял на Android трябва да продължи да расте в хай енд сектора на смарфоните, което да донесе и повече приходи”.
Интересните данни
От доклада разбираме и някои важни резултати, които помагат за разбирането на тенденциите при двете наблюдавани операционни системи.
Интересен факт е, че стабилното увеличение на свалянията на програми от Google Play Store идва предимно от развиващи се пазари на смартфони - Бразилия, Индия, Индонезия, Турция, Виетнам и Мексико.
От друга страна приходите на Apple от Apple App Store идват основно от Китай, САЩ и Япония. Игрите пък продължават да носят най-много приходи - 90% при Android и 75% при iOS.
Ключов факт е, че докладът на App Annie изцяло пропуска магазините за приложения Windows Phone Store и Windows Store, като не споменава нито веднъж думата “Windows”.
От App Annie отбелязват, че моделът на вградените покупки, познат като in-app-purchases, продължава да увеличава приходите на разработчиците, тъй като все по-голям брой от тях избират именно тази схема за печелене на пари от нови игри, видео, музика и приложения за запознанства. Освен това приложенията за wearable устройства, като умни часовници, предлагат нови възможности за издателите на съдръжание, посочва още докладът.
Най-сваляните
Комбинираните данни от iOS и Google Play показват, че Facebook продължава да води класацията за най-сваляните приложения с цели 4 свои програми. За миналата година на първо място по сваляния е приложението за размяна на текстови съобщения WhatsApp, което наскоро стана изцяло безплатно, следвано от Facebook Messenger и основното Facebook. Четвъртото място се заема от социалната мрежа за снимки Instagram, която също е собственост на интернет гиганта. Clean Master на Cheetah Mobile е на пето място, а шесто и седмо се заемат от 360 Mobile Security и Skype на Microsoft, респективно. По сваляния на осмо място се нарежда платформата за видео клипове на Google YouTube, следвана от UC Browser на Alibaba Group. Последното, десето място е запазено за Snapchat, който традиционно е популярен в групата на тийнейджърите.
Ако погледнем класацията за приходите, нещата изглеждат малко по-различно. Комбинираните статистически данни посочват Spotify за най-голям източник на приходи за Google и Apple. На второ място е приложението LINE, а третото заема Pandora Radio, чиято компания-собственик наскоро купи един от най-големите конкуренти на Spotify - Rdio. След това имаме HBO Now - стрийминг услугата на HBO, както и Tinder - най-популярното приложение за запознанства, което наскоро представи за първи път платен абонамент за допълнителни функции, който изглежда се е отплатил добре. LINE Manga, LINE Play и Zoosk са на шесто, седмо и осмо място. Последните две места се заемат от Skype и PocketColony.
App Annie е изследвала и най-активните потребители на определени приложения за различните платформи. Тази статистика показва кое приложение най-често се използва от своите потребители, което се различава от списъка с най-сваляни или най-печеливши програми. При iPhone най-активно се ползват приложенията на Facebook (Facebook, Facebook Messenger) и на Google (YouTube). На четвърто и пето място отново имаме приложенията на социалния гигант WhatsApp Messenger и Instagram. Списъкът продължава с Google Maps, Twitter, Snapchat, Google и Gmail. От статистиката ясно проличава доминацията на социалните мрежи при потребителите на мобилни устройства.
При Android нещата стоят горе-долу по същия начин. Разликата е, че YouTube въобще не присъства в класацията на топ 10, а първите четири места са изцяло заети от Facebook с приложенията Facebook, WhatsApp Messenger, Facebook Messenger и Instagram. Класацията продължава с Clean Master, Skype, Twitter и Viber. Последните две места са заети от Dropbox и MX Player.
Фактът, че iPhone потребителите винаги са предпочитали повече WhatsApp пред Viber е ясен от години, но е учудващо, че приложението на лилавите не присъства въобще в класацията за iOS.
Ограничени данни
Някои издания като AppleInsider изложиха и критики към доклада на App Annie заради изключенията, които компанията прилага при събирането на статистическите данни.
Според тях данните за свалянията и активността се ограничават само до приложения, които App Annie може да следи, следователно програми като Keynote, GarageBand, iTunes U и Apple Music не се включват, както и вградени приложения като Maps, News и Wallet.
“App Annie се използва от повече от 1 млн. приложения за следене на тяхното представяне”, се казва в доклада, “и сега има над 500 000 регистрирани абонати - включително 94 от топ 100 на издателите”.
Това затруднява директното сравнение между двете платформи по отношение на броя сваляния, но показва, че печелившите приложения, които са следени от рекламодателите, носят много повече пари на iOS разработчици отколкото на техните колеги, които пишат за Android, въпреки факта, че голяма част от Android приложенията са безплатни или поддръжани от реклами, които Google култивира, защото е предимно рекламна компания, посочва медията.
Резултатите на App Annie по отношение на десетте топ музикални стрийминг платформи дори не споменават Apple Music, въпреки че услугата има над 10 млн. плащащи абонати, което е половината на тези на най-голямата Spotify.
В същото време в доклада на App Annie YouTube е третото по популярност приложение за iOS, но дори не фигурира в статистиката за Android, тъй като е предварително инсталирано на устройствата и следователно не се следи. Със сигурност можем да твърдим, че YouTube се гледа също толкова много и на Android, но пренебрегването му само доказва пропуските в доклада.
Компанията не следи и Google Play в Китай, защото реално Google няма присъствие на този пазар. В същото време приходите на Apple в Китай (по отношение на заглавнията, които App Annie може да следи) са се удвоили, което поставя китайския пазар на трето място, предшестван от Япония. Що се отнася до броя на свалянията на приложенията Китай надминава САЩ и заема първото място за Apple. Компанията ясно осъзнава този факт, щом чак реши да пусне и розова версия на популярния си телефон, единствено, за да задоволи нуждите на китайския пазар.
Въпреки че има някои пропуски в доклада на App Annie, той ясно показва тенденциите за настоящата 2016 г. Преди всичко се вижда тоталното доминиране на приложенията на социалните мрежи, увеличената нужда от консумация на музикално и видео съдържание, както и слабото представяне на Microsoft на пазара на смартфоните.
А вие какво мислите, че трябва да очакваме като развитие на пазара през тази година? Очакваме мнението ви в коментарната секция.
Прочетете: Google даде възможност на разработчиците да използват промо кодове в Play Store