През последните няколко месеца като че ли заглавия като “Microsoft е новата Apple” изглеждат все по-адекватни. Преди две години това медийно заглавие би стояло напълно не на мястото си, защото Microsoft все още се луташе в света на мобилните комуникации, чудейки се какъв път да поеме. Сега картинката е друга. И не, това не е поредната статия, която твърди, че Apple залязва “ей сега”, но отчита положителните и негативни промени в компанията.

Управлението на Тим Кук има сериозно влияние върху имиджа на Apple. Първите години като че ли нещата вървяха много добре. iPhone чупеше рекорд след рекорд, финансовите резултати надминаваха и най-мокрите сънища на работещите на Wall Street, а иновационни устройства като Apple Watch показваха, че Apple все още притежава онзи X фактор, за да доминира технологичната индустрия. 

Сега обаче нещата не стоят точно така. Негативните новини се леят една след друга. Apple вече не е компанията, която се хвали с продажби на iPhone от първия уикенд (добавяйки масло към спекулациите, че iPhone 7 всъщност не се справя толкова добре). Apple дори “наказа” Тим Кук с намаление на заплатата заради по-лоши-от-очакваните годишни финансови резултати. И последно, но най-важно - Apple е компанията, от която талантите се изнизват един по един.

Промяната в имиджа всъщност е на много по-дълбоко ниво. Apple вече не е синоним на иновацията. Apple все още е символ на статус, но не сам по себе си, а като описание на успеха на другите. Използването на думата “Apple” за изобразяването на други компании в публичния дискурс потвърждава нейния успех като цяло, но и доказва, че Apple не е това, което беше. Примерите като “Microsoft е новата Apple” нагледно доказват това. А сега короната и статусът на Apple се приписват не на друг, а на Tesla. Днес това е ултра иновационната компания, гледаща без страх към бъдещето.

Последното събитие, което подкрепя тази теза, е напускането на неизвестния за обществото, но супер популярен в средите си, Крис Латнър, който оглавяваше отдела по инструменти за разработчици в Apple. Като човекът, създал iPhone-центристкия програмистки език Swift, Латнер е един от онези програмисти, които програмистите слагат на пиедестал, пише Wired. 

 

 

Сега той си отива и продължава към шефското място на софтуерния екип в Autopilot, технологията, която трансформира електрическите автомобили на Tesla в автономни. Иновационната машина на Apple губи поредния ценен кадър, което дава достатъчно основание на технологичните журналисти да пишат заглавия като “Tesla е новата Apple”. Към историята интересен нюанс придава и твърдението на “приятел” на Латнър, тиражирано от Business Insider, че Латнър напуска, защото вече се чувствал “ограничен” от тайнствеността в Apple, която го ограничавала по отношение на различни процеси като иновации, набиране на хора и т.н. Латнър заяви в Twitter, че решението му нямало нищо общо с “отвореността”, отбелязвайки, че цитираният от BI “приятел” или е “измислен”, или “спекулира”. 

Всъщност той не е единственият, който напуска Apple за Tesla. Вицепрезидентът на Mac отдела Дъг Филд, директорът на отдела по сплавно инженерство Рич Хили и старшият директор за дизайна на Mac Мат Кейсболт също напуснаха Купертино заради Tesla. Чрез привличане на редица таланти от Apple, Tesla привлича не само безспорни професионалисти, но си краде и короната на иновацията, пазена толкова години за фирмата, която Стив Джобс направи империя. Ако се направи анализ на публичния имидж на Tesla, със сигурност ще стане ясно, че компанията “копира” символно Apple по отношение на публичното възприятие. Tesla вече има статус на онази секси компания, с която всички се гордеят и чиито продукти всички искат да имат.

Подобно на други технологични гиганти, Tesla не просто създава нови продукти. Тя ги проектира от изцяло нови части, създавайки ги от горе до долу. Apple направи това с телефоните. Сега Tesla го прави с колите, но и с компютрите, пише Кейд Мец в материал за Wired.

 

 

Tesla не просто създава кола, тя създава дълбоко мислещ компютър, който има нужда от редица компоненти, за да функционира правилно. Точно поради тази причина Tesla има нужда от сериозни експерти като Латнър, зa да запълни дупката, оставена след раздялата с Mobileye - израелската компания, която създава технологията за разпознаване на изображения, основа за Autopilot. Припомняме, че миналата година Tesla прекрати партньорството си с Mobileye доста публично. Тогава от Mobileye заявиха, че не са успели да достигнат договорка с Tesla за “необходимите промени в отношенията”, както и заради “сериозните притеснения относно използването на Autopilot без ръце”. Сега Tesla се нуждае от Латнър, за да създаде изцяло нова система, изградена около GPU чипове от nVidia. Няма как да пропуснем и факта, че основният софтуер, който движи GPU-тата на nVidia е базиран на LLVM, създаден именно от Латнър, припомнят от изданието. И докато Латнър ще отговаря за софтуерната част, то директорът на отдела по хардуерно инженерство е Джим Келър, който също е от Apple и който е отговорен за създаването на микропроцесорите, важна част от iPhone. Всъщност никой не знае дали Tesla ще създаде собствена AI технология, но назначения като Келър и Латнър ни насочват точно към тази мисъл. От една страна Mobileye вече не е в картинката, защото смята, че Tesla върви прекалено бързо към самоуправлението при колите, а от друга стоят публичните очаквания Tesla да не спира. По всичко личи, че Tesla ще поеме по втория път.

Пътят на Tesla всъщност много напомня иновационната линия, следвана от Apple. Тази линия включва всички процеси да се случват вътре в компанията. По този начин дадена компания си осигурява тотална независимост от външни фактори, доставчици и производители на части (Tesla вече произвежда сама батериите си). Tesla може, но не иска да разчита на външни доставчици за дълго, и това си личи. 

И докато фокусът на Apple изглежда разпилян някъде между телефоните и умните часовници (сякаш забравяйки, че произвежда и други устройства), то при Tesla той е целенасочен и ясно формулиран. Короната на иновацията е тежкa и не всеки може да я носи. 

Прочетете: Илон Мъск загатна за 2.34 секунди от 0 до 100 км/ч за Model S P100D

Тагове: