Колко често ви се случва да получите следното съобщение: “Използвали сте 90% от включения мобилен интернет на максимална скорост. След изчерпване цената е 10 долара/GB”? Шегувам се, това щеше да е съобщението, ако бяхме в САЩ. При нас скоростта на интернета бива драстично намалена до незадоволителните 64 kbps или (в най-добрия случай) 128 kbps. Тази скорост не стига буквално за нищо. Забравете за YouTube. Забравете за бързо сърфиране в интернет. Facebook се бави. Twitter зарежда, но изображенията се включват едва на по-късен етап. В общи линии забравете за мобилен интернет. Може от време на време да получите някое съобщение по WhatsApp, Viber или iMessage.

Разбира се, можете да си купите допълнителни мегабайти на максимална скорост. Но те са с сравнително високи цени. И определено не си заслужават. Според доклад на Cowen и Co., цитиран от WSJ, 28% от потребителите на американския оператор AT&T и 20% от тези на Verizon плащат допълнително за мобилен интернет извън включения в тарифния план.

Не е нужно да сте експерти по телекомуникации или смартфони, за да разберете какво точно се е случило. Тежките сайтове, прекаленото гледане на видео съдържание, консумиране на музика посредством стрийминг, Snapchat и други приложения. Това са причините. А сега и безплатните решения. Следващите съвети са по-скоро за по-неопитните потребители. Ако вече имате изградена стратегия за оптимизиране на мобилния си трафик, споделете я в коментарите.

 

Едно, две, три

В повечето случаи големият трафик идва от неочаквани места. Проверете дали някое приложение използва необичайно много интернет (редовен номер, ако забие определен процес). Още от времето на iPhone 5 ми се случи - телефонът започна да прегрява, стана изключително горещ и след 5 минути получих смс, че съм изчерпал 80%. След 5 минути втори смс за 90%. След още 5 - 100% от интернета. На WiFi този проблем не съществуваше, но пуснех ли 3G моментално се изцеждаше за минути, без да правя нищо. След екстензивно търсене открих, че е проблем със Safari, чийто процес забива и операционната система не може да го спре. Естествено, Apple оправи проблема до дни, но интернетът изчезна безвъзвратно. До следващата фактура, разбира се. 

 

Втората стъпка е да видите списъка с приложения и колко точно са изхарчили през последния месец. Не очаквах, че App Store ми е изхачила 500 MB (там съдържанието е предимно картинки - ако само разглеждате, както аз). Очаквах Spotify да е генерирал 2 GB. YouTube беше генерирал 5 GB. Имам и цели 368 MB от Viber.

 

Опознайте си програмите и ги оптимизирайте

Почти всяко едно приложение притежава опция да се ограничи трафика на интернет без това да вреди сериозно на потребителското преживяване.

За WhatsApp - Settings - Data Usage - Images - можете да изберете WiFi Only. Повтаряте процедурата при “Audio” и “Videos”. Съществува и специална опция за разговорите - Low Data Usage. Включете го. Накрая можете да проверите потреблението.

Вместо да ползвате приложението на Facebook, използвайте мобилната версия, която с нищо не се различава през 2016 г. 

Изберете стандартно качество при стрийминг от Spotify, Google Play Music и Pandora - с включените слушалки в комплекта на телефона разлика няма да усетите. 

Винаги избирайте “WiFi Only” опцията за облачни бекъп услуги като DropBox, Box, OneDrive и т.н. Същото важи и за приложенията за запазване на изображения като Google Photos и Flickr. 

 

 

Други приложения като Pocket имат опция да не се сваля предварително съдържание чрез мобилна мрежа. 

Знам, че всички обичаме да цъкаме Facebook и Twitter, когато сме навън и нямаме какво да правим. Най-тежкото потребление там идва от снимките и видеата. Двете социални мрежи са дали решение на този проблем - просто спрете автоматичното пускане на видео клиповете. То е напълно безмислено и е направено, за да може те да се отчитат с повече гледания на даден клип пред рекламодателя. Ако видите клип, който ви е интересен (например по заглавието), вие сами ще си го пуснете. Няма нужда да стриймвате всичко, което приятелите ви споделят, защото то със сигурност няма да отговори на вкуса ви. В Snapchat можете да използвате режима Travel, който прави същото.

Браузването на различни страници е ключово за мобилните потребители. И тъй като то става почти невъзможно при ниска скорост, компаниите-разработчици са измислили решение. Ако бързите мегабайти са ви свършили, просто използвайте браузъра Opera Mini, който е създаден за страни с ултра бавен нет. Не вярвах, но след като го свалих се убедих сам във възможностите му. Дори при скорост от 64 kbps Opera Mini зарежда страниците почти веднага, при това с картинки (средно качество). Ако пък не искате да сменяте браузър и сте свикнали с най-популярния Chrome, то Google има решение и за вас. В опциите ще намерите режим на спестяване на данни, който също работи учудващо добре.

Safari, за съжаление, не притежава такава опция, но и там можете да оптимизирате потреблението. Това става чрез инсталирането на рекламните блокъри, които видяхме за първи път с iOS 9. Те премахват рекламите, които доста често представляват огромна част от данните на една уебстраница. Има много платени и безплатни опции в App Store. Аз лично използвам LMTFA и NeverAds.

Можете да се обърнете и към приложения като Onavo Extend и Opera Max, но те могат да намалят производителността на устройството, така че ползването им не е препоръчително. Освен ако не плащате за 200 MB/месец от оператора, което е малко вероятно през 2016 г.

 

WiFi е вашият най-добър приятел

Няма нищо срамно в това да попитате приятелите си за паролата за WiFi, когато сте в дома им. Ако трябва да си свършите работа спешно, можете да направите същото и в ресторанта. В повечето столици почти всяка градинка притежава напълно безплатен WiFi, осигурен с “любезното” съдействие на някой телеком. При пътуване не забравяйте, че почти всеки хотел предлага безплатен достъп до WiFi като част от цената на стаята.

 

Мобилните оператори не са толкова лоши

Разбирам, че голяма част от хората са с безсрочни договори с поовехтели условия и минимален интернет (някои дори с платен след изчерпване), защото не искат да се обвързват с оператора си за още време. Но нека си го признаем - минимална част от нас планират да напуснат страната в следващите 12/24 месеца. Не обмисляме и възможността да хвърлим телефона си и да прекратим всички договори. Точно поради тази причина трябва да погледнем какво предлагат операторите като актуални условия за същите пари, които заплащаме в момента. Така за същите 20/30 лева на месец ще получим повече интернет, много или неограничени национални минути. Няма смисъл да даваме всеки месец по 10 лева за допълнителни пакети, след като е почти сигурно, че за същата такса ще получим “безплатно” този допълнителен интернет. За да сте винаги в крак с най-новите промоции, задължително следете статиите от поредицата “Битката за клиента”, където сравняваме предложенията на трите телекома.

 

А вие как оптимизирате разхода на данни? Мнението ви очакваме в коментарите. 

Прочетете: Google Play води по сваляния, но Apple взима парите: Тенденциите