Често в имената на модели автомобили на Renault можем да открием символика или дори исторически препратки. Такъв е и случаят с луксозния купе-кросоувър Rafale, който имахме възможността да тестваме наскоро.

Тази традиция тръгва още от основателя на компанията Луи Рено, известен със своята страст към авиацията, в резултат на която през 1933 г придобива френския производител на самолети Caudro и създава Caudron Renault. Там преименува всички самолети, използвайки термини, свързани с вятъра: C460 става Rafale (френската дума за порив) през 1934 г., C500 става Simoun (симун - пустинен вятър), C640 става Typhon (тайфун) и C714 – Cyclone (циклон).

Името Rafale принадлежи на Renault от 1936 г., като едва сега се появява модел автомобил, който да го получи заслужено по всички критерии. С дръзка заявка, заставайки на върха на гамата и позиционирайки се в D-сегмента, Rafalе разбива предразсъдъци, а в някои отношения директно надминава очаквания.

Чисто технологично (и то високотехнологично) не можем да не отбележим панорамния таван Solarbay, който ни предлага четири режима на затъмняване в зависимост от това, дали желаем пълно такова или предпочитаме да го оставим само в предната или в задната половина. За първи път виждаме тази технология, доскоро запазена марка на ултрапремиум автомобилите, при производител на такива за по-масова употреба. Защитата от слънцето е максимална и гарантирана, като той може да се управлява с глас с Google Assistant или с бутон.

Интерактивният стъклен покрив е съвместна разработка на Renault и Saint-Gobain и използва филм от течни кристали между две стъклени плочи, заредени с електрически ток, който променя разположението и съответно плътността им. Само Renault в момента предлага такъв „интелигентен“ покрив, плавно изсветляващ и потъмняващ се през 9 отделни панела. Имахме известни опасения, че при високи температури може и да ни се иска да сме имали стандартен покрив, но се изненадахме приятно. По никакъв начин не се усеща дискомфорт от напичащото лятно слънце при затъмнен покрив. Подходяща температура се поддържа без никакъв проблем и през зимата.

Съответно тук не е нужен сенник, което дава допълнително пространство от 3 см над главите на пътниците, подобрява и аеродинамичната форма на автомобила. Пространството за пасажерите на задните седалки наистина е впечатляващо и е напълно комфортно дори за по-високите от нас.

И докато сме на задните седалки, обръщаме внимание и на Smart Armset - централния подлакътник, отговарящ на нуждите на дигиталните времена, в които живеем. Той разполага с 2 USB порта, 2 подвижни стойки, удобни за гледане на екрани, както и достатъчно място за съхранение на самите ви устройства, включително таблет.

Предните седалки са спортни, с добра опора и тапицерия Alcantara, която е до 61% рециклирана и това е едва вторият автомобил след Ferrari Purosangue, при който можем да я видим. Генерално Renault върви в посока абсолютно премахване на кожата в автомобилите си - стратегия, на която симпатизираме и смятаме, че се справят доста успешно, без това да е за сметка на комфорта. Напротив, тук откриваме ТЕP - зърнестна материя, считана за някои дори по-приятна на допир от кожата. Формата им определено се съчетава подобаващо с доброто сцепление в завои, което до голяма степен дължим на окачването.

Нека се спрем и на инфотейнмънт системата - екраните са технологично и стилово издържани, като Google превръща навигирането на централния в истинско удоволствие чрез мултимедийната технология OpenR Link. Това ви позволява да не следите Google Maps от телефона си, наред с още над 50 приложения. Освен това особено ни допадна и изпълнението на head-up дисплея (9.3 инча), като той предлага всички основни функции, както и цветови решения за отделните елементи на пътното платно и известията. Системите в помощ на водача не липсват и са над 32, сред които и известяване при превишение на скоростта, благодарение на система, разпознаваща пътните знаци по платното. Тук ще споменем и опцията да изключим звуковия сигнал при тази индикация чрез My Safety Switch - опция, която не можем да кажем, че е налична във всички автомобили, които сме тествали.

Сатениран перленобял и син Alpine са новите сред петте цвята, в които се предлага автомобилът. Останалите са червен, огненочервен и шистовосив. Тук откриваме и новия светлинен подпис на марката, представен неотдавна с последното Clio, а радиаторната решетка е обсипана с множество ромбове, кореспондиращи си чудесно с емблемата на марката. Интересно е да споменем, че дизайнът е създаден с помощта на изкуствен интелект, а генерално в целия автомобил откриваме препратки към стилови модели от 70-те.

Аудиото също не изостава от авангардните технологии, налични в Rafale - звуците и джинглите в автомобила са създадени във вълнуващо партньорство с един от пионерите в електронната музика - Жан-Мишел Жар, и са детайл, който високо оценяваме, когато говорим за цялостно усещане и атмосфера в автомобила. Тук е моментът да отбележим, че вече няколко десетилетия Renault работи в тази посока. Разбираемо, предвид факта, че това е една от марките, най-активно развиващи се откъм технологичните иновации. Аудио системата е Harman Kardon, което допълнително допринася за аудио изживяването ни.

Позиционирането на модела в D-сегмент е абсолютно оправдано и от пропорциите му - дължина 4.71 м, широчина 1.86 и височина 1.61 см.

Ние тествахме версията с E-tech двигател с мощност 200 к.с., като Rafale ще се предлага от тази есен и във вариант 4x4 и 300 к.с., с добавен електромотор към задния мост. Очакваме с нетърпение и версията Atelier Alpine, която ще включва специфични режими на шофиране, както и настройки на шасито и активна система на окачването.

Снимки: Renault