Телекомите имат нов повод за празник - Европейският съюз ще започне регулира онлайн услуги като WhatsApp и Skype по същия начин, по който биват регулирани и самите телекоми, съобщава Wall Street Journal, цитирайки лобисти от сектора.
Това означава, че всички правила, които се налагат на “стандартните” телекоми ще започнат да важат и за VoIP (Voice-Over-IP) услуги като WhatsApp, Viber, Skype. Европейският съюз може да накара Skype да предлага достъп до номера за спешни случаи на територията на съюза за всички клиенти, които използват услугата като традиционна телефонна. Skype може да бъде накарана и да позволи на потребителите си да “пренасят” номерата си, ако решат да сменят доставчика.
Въвеждането на тези мерки означава, че ЕС ще започне да третира услугите за размяна на съобщения и водене на разговори през интернет като традиционни телекомуникационни доставчици. По този начин всички съществуващи регулации ще започнат да засягат и Viber, WhatsApp, iMessage и други.
Проектозаконът обаче все още е в процес на постоянни промени. Ясно е обаче, че ЕС ще предложи това, което лобистите на телеком индустрията искат от много отдавна, а именно регулация на техните (безплатни) конкуренти.
“По-добре щеше да е да премахнат правилата за нас”, каза неназован мениджър на телекомуникационна компания пред WSJ. “Но това е стъпка в правилната посока”.
Притесненията обаче не трябва да стартират отсега, тъй като може да минат години, докато тези промени бъдат оформени, финализирани и приети. В същото време достигането на предложението до ръцете на европейските представители показва силната лобистка мощ, която притежава телеком индустрията по света. Нека не забравяме, че благодарение на лобистките умения на индустрията премахването на роуминг таксите беше отлагано многократно от Европейската комисия.
Въпреки че приложенията като WhatsApp понякога помагат на традиционните оператори да продават по-скъпи планове с повече включен мобилен интернет, те в повечето случаи директно конкурират някои базови услуги като гласови повиквания, видео разговори и размяна на текстови съобщения. Видео разговорите през 3G, например, бяха голям хит преди навлизането на смартфоните в ежедневието на съвременния потребител. Сега тази услуга се предлага напълно безплатно от Skype, Facebook Messenger и Apple FaceTime.
Битката между телекомите и онлайн услугите е по-видима в Европа спрямо тази в САЩ, където операторите успешно започнаха да акцентират върху мобилните данни при маркетирането на тарифни планове, игнорирайки войс и SMS. В Европа по-голямата част от операторите все още продават минути и SMS на клиентите си, но се наблюдава и тенденция към промяна. В България, например, неограничените разговори към всички мрежи навлязоха едва през 2014 г., докато в САЩ телекомите отдавна предлагат планове тип “всичко неограничено”.
Според технологичните компании новите предложения може да увеличат цената на услугите и да доведат до стагнация на иновациите и пускането на нови услуги.
“Възможно е тези по-евтини алтернативи да изчезнат от пазара”, казва Джеймс Уотъруорт, вицепрезидент за Европа на щатската асоциация Computer & Communications Industry Association, която лобира за интересите на Microsoft, Facebook и Google.
Телеком лобистите са оптимисти, че предложените правила ще помогнат на големите телекомуникационни гиганти да таксуват повече за достъп до мрежите си, което ще даде повече възможности за увеличаване на инвестициите в по-бързата мобилна връзка.
Тези лобисти обаче невинаги получават това, което искат. Миналата седмица по нареждане лично на председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер бяха оттеглени противоречивите предложения за ограничаването на безплатния роуминг, който е един от най-апетитните хапки за традиционните мобилни оператори.
Чрез така наречената „политика на честно ползване“ трябваше да бъде предотвратена злоупотреба от страна на потребителите. Така например трябва да се предотврати възможността даден потребител да купи карта с изгоден пакет за мобилни данни например в чужбина, а след това да я използва изключително и само в страната си, където стандартите тарифи биха били по-високи. Комисията, която ще трябва да преработи правилата, миналата седмица предложи ограничение на пълното отпадане на роуминга в рамките на 90 дни. В сряда говорител на Юнкер заяви, че отпадането на роуминга не се прави заради постоянно пребиваващите в друга европейска държава, а само за хората, които правят кратки пътувания за ваканция, гости или по работа. Еврокомисията е изчислила, че средният европеец е в чужбина по 12 дни годишно и 90-те дни, според институцията, са повече от достатъчни. По-късно говорител на Юнкер съобщи, че председателят на ЕК не е доволен и е поискал предложението да се преработи. Той поясни, че Юнкер не е бил предупреден за плановете на своите подчинени, тъй като предложението било техническо. Той обаче получил много обаждания от евродепутати, потребителски организации и други партньори, които критикували идеите на подчинените му.
Новите предложения, засягащи WhatsApp и подобни, ще обхванат и законите, свързани със сигурността, които се прилагат при телекомите. Това означава, че услуги като Skype ще трябва да позволят на полицията да подслушва клиентите им след издаването и представянето на съдебна заповед за това. Според хора от индустрията, чрез тези предложения се връщаме и към разговора за това дали технологичните фирми трябва да създават “задни вратички” към криптирани услуги. В началото на тази година подобен скандал между Apple и ФБР провокира дебата за криптираните съобщения, след като Тим Кук отказа да отключи телефон на терорист от Сан Бернардино.
“Операторите влагат много пари в технологии за достъп от властите”, каза неназован източник от индустрията пред WSJ. “Ситуацията трябва да бъде - същите услуги, същите задължения”.
Прочетете: Върнаха за преразглеждане плана за безплатен роуминг в ЕС