По традиция гейм индустрията се движи от различни иновации. Понякога те са идеи, които са изпреварили времето си и не успяват да намерят практическа реализация по начина, по който техните създатели са ги замислили. Друг път тези иновации се превръщат в истински пазарни хитове, които поставят тенденциите в технологиите за години напред. Богатата история на гейминга познава достатъчно примера и от двата вида. Само преди десетилетие триизмерният образ беше считан за бъдещето на видеоигрите и компании като Sony и Nintendo вложиха доста в създаването на хардуер, който да отразява това разбиране. Така получихме портативната конзола Nintendo 3DS, както и поредица от игри на Sony, оптимизирани за 3D визия и съвместими с телевизорите на гиганта, предлагащи същата картина. Nintendo 3DS се превърна в успешен продукт, но не заради тази технология, докато Sony постепенно се отказа от пускането на 3D игри. Вместо това компанията реши да заложи на нещо ново и потенциално още по-вълнуващо.

Когато след години погледнем назад към историята на гейминга във виртуална реалност, 2016 г. ще се счита за повратна година. Това е така, защото именно тогава виртуалната реалност стана реална опция за видеоигрите. С появата на Oculus Rift, HTC Vive и PlayStation VR играчите вече имат три добре поддържани платформи, чрез които да се потопят в този нов дигитален свят.

Когато става въпрос за мощен VR гейминг, Oculus Rift и НТС Vive безспорно са двете водещи имена. Най-напред потребителската версия на Oculus Rift бе значително подобрен вариант на демонстрираните преди това прототипи, предлагайки дисплеи на 90 Hz с по-висока комбинирана резолюция, 360-градусово позиционно следене, вградено аудио и значителен акцент върху естетиката и ергономия на продукта.

Големите амбиции на Oculus Rift и НТС Vive

От самото начало Oculus Rift бе рекламиран като платформа за VR гейминг и шлемът дебютира с над 30 заглавия. Първите му собственици имаха възможността да се порадват на две особено силни игри: платформъра Lucky’s Tale, издържан в най-добрите традиции на класиките на Rare, и космическите битки на Eve: Valkyrie. Към момента и двете игри могат да се играят без VR шлем. Други впечатляващи заглавия за Oculus Rift включват Chronos (ролева игра), Radial-G: Racing Revolved (футуристичен рейсър), Blazerush (top-down рейсър), Pinball FX2 VR (аркадно заглавие) и Star Trek: Bridge Crew (амбициозна и автентична игра за почитателите на класическия сериал от Ubisoft). Космическото приключение Lone Echo си остава може би най-силната игра за шлема.

На свой ред Vive, разработен от НСТ и Valve, може да се възползва от големи пространства и така превръща цели стаи във виртуални игрални площадки. Използвайки поредица от сензори, НТС Vive също следи движения на 360 градуса, но на площ от почти 5 на 5 метра. Комбинираната резолюция от 2160х1200, честотата на опресняване на 90 Hz и широкият зрителен ъгъл превръщат НТС Vive в едно от най-мощните VR предложения на пазара. Освен това шлемът има предна камера, която може да засече статични и движещи се обекти пред играча; целта е да бъдете предупредени, за да не се сблъскате с препятствия. През януари 2018 г. НТС анонсира подобрена версия на Vive, известна като HTC Vive Pro. Тя увеличи резолюцията на дисплеите до 1600х1440 на око и добави втора предна камера. За по-добри звукови ефекти присъства шумоизолиращ микрофон и опция за добавяне на слушалки. Подобрения бяха направени и във физическия дизайн, което е изключително важно, и теглото на шлема бе намалено с почти 100 грама. В момента двата модела се продават паралелно, като Pro версията е високобюджетният вариант.

НТС Vive тихичко натрупа солиден каталог от игри, сред които личат заглавия като симпатичния пъзел платформър Moss, емоционално разтърсващата VR версия на Hellblade: Senua’s Sacrifice и др. За разлика от Oculus обаче НТС не възнамерява да разработва ексклузивни заглавия за платформата си. Според компанията VR пазарът все още е в твърде ранен стадий и неговото изкуствено разделение ще бъде контрапродуктивно. Към момента като чиста технология HTC Vive продължава да бъде може би най-добрата опция, предлагайки неща като по-добро следене на движенията, по-широк зрителен ъгъл и е значително по-удобен за хора, носещи очила.

Колкото и да са скъпи HTC Vive и Oculus Rift, скритият разход при тях всъщност е компютърният хардуер, от който се нуждаете, за да изобразявате по адекватен начин техните графично тежки игри. Ще ви трябва Windows PC машина с мощно GPU, като това се отнася особено за HTC Vivе, чиито изисквания включват Nvidia GTX 970 или AMD Radeon RX 480 като минимум. Oculus Rift от друга страна е малко по-невзискателен и се нуждае поне от Nvidia GTX 960. След това идват процесорът и RAM паметта. Минималните изисквания за Oculus Rift са за Intel Core i3-6100 или AMD FX-4350 с поне 8 GB RAM. HTC Vive ще потърси поне Intel Core i5-4590 или AMD FX-8350, като поне на теория може да се измъкнете с 4 GB RAM.

PlayStation VR: най-достъпният билет за нови приключения

На всичко това Sony противопостави своето собствено виждане за това, как да направи достъпен VR гейминга на конзолния пазар. За разлика от Oculus Rift и НТС Vive, които са проeктирани да работят на РС, PlayStation VR е шлем, предназначен да работи специално с PlayStation 4. Оригиналният шлем се състои от 5.7-инчов 1080р OLED дисплей със 100-градусово зрителен ъгъл и до 120 Hz честота на опресняване – значителен подвиг за VR шлем, който работи с конзола, а не с мощен геймърски компютър. PlayStation VR може да изобразява два образа едновременно: един за шлема и втори отделен образ за телевизора, свързан към конзолата. Тази функция позволява игрите да се играят от двама души, като единият използва шлема като дисплей, а другият – телевизора. Поддържаните периферни устройства са PlayStation Move контролер, безжичният контролер DualShock 4 и очакваният PS VR Aim контролер. За да използвате очилата, трябва да разполагате и с PS Camera. Имайки предвид, че в момента по света функционират над 90 милиона PlayStation 4 конзоли, всяка от които е съвместима с шлема, това автоматично дава най-голяма потенциална аудитория на джаджата на Sony. Комбинирайки по-достъпната цена с доста развит каталог от ексклузивни игри, PlayStation VR днес е може би най-лесният начин да навлезете във VR гейминга. Ако разполагате с по-мощния PS4 Pro от друга страна, визуално игрите ще се доближат значително до hi-end VR предложенията на PC. Друго предимство при предложението на Sony е ергономиката на самия шлем спрямо конкуренцията, както и "решетъчният" ефект, който е почти незабележим при предложението на японците.

През юни 2017 г. Sony обяви, че продажбите на PlayStation VR са надминали очакванията на компанията. Реализираните продажби са над един милион, като успехът се дължи основно и на цената на устройството. През есента на 2017 г. Sony представи CUH-ZVR2, нов модел на шлема си за виртуална реалност, където централното обработващо устройство е обновено и вече поддържа HDR pass through. Това позволява на потребителите да изведат HDR съдържание от PS4 към телевизор, без да се налага да го изключат преди това. Те идват и с нов, по-тънък свързващ кабел, както и с вградени стерео слушалки. Към днешна дата продажбите на PSVR са близо 4 милиона, а предложението на Sony е лидер по-продажби при VR hi-end шлемовете, като конзолният VR се е продал в повече бройки, отколкото HTC и Facebook са продали Vive и Oculus Rift, взети заедно. Естествено последната статистика не включва мобилните VR предложения, които са и най-популярният телепорт към вируалните светове днес.  

Откакто дебютира през октомври 2016 г., приблизително 300 PS VR заглавия и друго съдържание бяха пуснати от независими разработчици, а така също и от студиата на Sony. Сред тях са както високобюджетни игри, като Rez Infinite, Batman: Arkham VR, Driveclub VR, RIGS Mechanized Combat League, EVE: Valkyrie, Thumper, 100ft Robot Golf, Job Simulator, Superhypercube, Battlezone, Eagle Flight, Here They Lie, Moss, PlayStationVR WORLDS, Until Dawn: Rush of Blood, Star Wars Battlefront Rogue One: X-wing VR Mission, така и инди попадения, като Blood & Truth, WipEout Omega Collection и Firewall Zero Hour (Sony), The Persistence (Firesprite Ltd), Star Child (Playful Corp), Eden Tomorrow (Soul Pix), Rick and Morty: Virtual Rick-ality (Adult Swim Games) и Smash Hit Plunder (Triangular Pixels). Към тях трябва да добавим и съвсем актуалните VR заглавия като Virry Safari: Wild Encounters (Fountain Digital) и CoolpaintrVR (Sngular). Независимо от бюджета зад игрите общото между тях е, че всички те наистина могат да се играят по различен начин, възползвайки се максимално от възможностите за пълно съпреживяване, давани от VR шлема. Така към днешна дата Sony успешно се справя с притесненията относно дългосрочните перспективи пред PlayStation VR, а преминаването към VR териториите на доказано хардкор заглавия като The Elder Scrolls V: Skyrim, Doom и Gran Turismo Sport и обявяването на експериментални проекти като Inpatient показаха на скептиците, че не става дума за поредната джаджа, която ще омръзне бързо на производителите и играчите.

Така, две години след старта на новата VR революция в гейминга технологията успешно се справи с първото препятствие: това да се утвърди на пазара като пълноправна алтернатива и опция за милиони геймъри, заинтригувани от възможността да навлязат още повече във фантастичните светове. Оттук насетне предстоят още много стъпки, включително и това да видим как VR шлемовете ще бъдат интегрирани в наближаващото ново конзолно поколение. Но едно нещо е сигурно: след десетилетия, в които амбициите изпреварваха възможностите на технологиите, виртуалната реалност вече е съвсем реална.

TP-Link DECO M5 AC1300 - Wi-Fi система с характер

---

Спечели Samsung Galaxy Note 9 в новата инициатива на Go Guide - Go Guide Awards