Колко скъпо е „твърде скъпо“? През последните няколко години големите смартфон корпорации сериозно са се заели да намерят отговора на въпроса за ценообразуването на продуктите си. Едва ли ви е убягнал фактът, че всяка нова генерация мобилни телефони струва все повече – особено в т.нар. флагмански сегмент.
Топмодел смартфон като Samsung Galaxy S7 през 2016 година се предлагаше за около 1200 лева. Днес актуалният Galaxy S10+ струва от 1600 до 3100. И това е само върхът на айсберга. Флагманът на Apple – iPhone XS Max, се предлага на цени от 2000 до 2600 лева. Huawei Mate 20 Pro – от 1500 до 2000 лева. Екзотики като Samsung Galaxy Fold и Huawei Mate X пък ще гравитират около фантастичните 4000 лева.
Каква е причината? Защо с всяко следващо поколение масови и ежедневно необходими устройства като мобилните телефони изглеждат все по-недостъпни, а цените им сякаш нямат таван?
Отговорът на този въпрос е безкрайно лесен и изключително комплексен едновременно, а факторите, които непрекъснато тласкат цените в посока нагоре, са повече, отколкото вероятно предполагате.
Пари като вестници
Разбира се, инфлацията е един от основните „виновници“ за постоянно увеличаващите се цени – не само на смартфоните, а на всички продукти и услуги, които консумираме. Според официалната статистика в САЩ например iPhone 4, който през 2010 е струвал 649 долара, днес би трябвало да се продава за около 750 долара, като се отчете натрупаната за последните 9 години инфлация.
Естествено това се отнася за щатския пазар, но тъй като той е най-голям и водещ, обикновено диктува цените и в световен мащаб. САЩ влияят и по други начини на ценообразуването. В ранните години на смартфон пазара например големите телекоми като T-Mobile и AT&T предлагаха изключително изгодна ценова схема на закупуване, която включваше заплащане на минимална първоначална сума – обикновено в рамките на около 200 долара дори за най-скъпите топмодели като Samsung Galaxy и Apple iPhone.
Благодарение на този модел тези устройства изглеждаха евтини, тъй като потребителите заплащаха разликата до реалната им цена разсрочено като част от двугодишния договор, сключен с телекома. През 2013 обаче закъсалият T-Mobile решава да предприеме рисков ход и драстично намалява срока за сключване на договор с клиентите си. В резултат компанията успява да предложи изключително атрактивни цени за услугите си, но тотално разбива модела, базиран на двугодишни контракти. Скоро и другите мобилни оператори последват примера на T-Mobile, което в крайна сметка слага край на практиката с „евтини“ телефони и субсидирани цени.
Днешното „скъпо“
Друг немаловажен фактор е, че с всяко следващо поколение флагманските модели обективно стават все по-добри. Топ модели като iPhone 5 и Samsung Galaxy S5 например през 2014 предлагаха дисплеи с диагонал съответно 4 и 5.1 инча. Днес аналозите им – iPhone XS Max и Galaxy S10+, разполагат с екрани, които са с почти два пъти по-голяма полезна площ и несравнимо по-добро качество. Същото важи и за екстри като вградени камери, IP рейтинг, материали и качество на изработка.
Иначе казано, от година на година върховият клас смартфон устройства предлага всичко, което е включвал моделът от предната година, плюс куп нови екстри. Това, разбира се, е изцяло в интерес на потребителите, но за съжаление струва повече и на самия производител.
При това тук не става дума само за фактическата цена за производство, макар че тя също обективно расте. Материалите, вложени в един iPhone 4 например, са стрували на Apple едва 187 долара през 2010. Днес производството на всеки iPhone XS Max излиза 390 долара – т.е. 2 пъти повече. Това обаче е калкулация само на отделните компоненти, необходими за изработката му. В крайната цена на устройството задължително трябва да включим още разходи за разработка на нови технологии, маркетинг, транспорт, а не на последно място и калкулирана печалба за компанията.
В същото време обаче този принцип важи и за далеч по-достъпните устройства от среден и дори нисък клас. Само преди няколко години телефоните в сегмента до 150 долара изискваха от потребителя драматичен компромис с редица екстри, като качество на дисплея, камера, живот на батерията. Днес на пазара можете да намерите без особени проблеми фантастични предложения в този ценови диапазон, които предлагат някои наистина впечатляващи параметри. Актуалният Xiaomi Redmi Note 7 например предлага вградена камера с феноменална резолюция от цели 48 мегапиксела за цена малко над 150 евро – нещо абсолютно немислимо в ерата на iPhone 5 и Galaxy S5.
Пазарът не е космос
Третата фундаментална причина за непрекъснато увеличаващите се цени на мобилните телефони, разбира се, е пренасищането на пазара. Преди 5 или 6 години все още малцина притежаваха смартфон. Въпреки (на теория) по-достъпните цени на този вид устройства сравнително ограничен кръг от хора виждаха нужда (а и смисъл) да заплащат цена за нещо, което се възприемаше като „джобен компютър“.
Нека не забравяме, че когато за пръв път се появиха на пазара т.нар. умни телефони, всъщност бяха позиционирани като бизнес устройства, ориентирани най-вече към заетите професионалисти. Те именно бяха малобройната (тогава) група потребители, които се нуждаеха от постоянна връзка с интернет, възможности за онлайн комуникация, боравене с документи, обмен на имейли, пълноформатна клавиатура, вградени камери, и то в максимално компактен формат. Тогава смартфоните изглеждаха по-скоро като легендарната Nokia E71 и BlackBerry Bold 9000. През 2007 обаче Apple пуснаха на пазара първото поколение iPhone и след това нищо вече не беше същото.
В резултат днес близо 1/3 от населението на планетата – над 2.5 милиарда души, притежават смартфон, а пазарът е, меко казано, пренаситен с всевъзможни телефони, а ежегодно се обявяват стотици нови модели.
Съответно дори за водещи компании като Apple, Samsung и Huawei става все по-трудно да убедят потребителите си, че имат нужда от нов модел на всеки 12 до 18 месеца. Още повече с всяка следваща генерация смартфоните стават все по-добри и замяната с нов модел на годишна база не е особено привлекателна за огромна част от собствениците им.
Това принуждава големите корпорации непрекъснато да повишават цените на моделите си просто за да могат да поддържат нивото на годишните си приходи неизменно високо. Тук не говорим само и единствено за алчност, но и за чисто икономическа необходимост, тъй като пазарът и акционерите им очакват и изискват това от тях. Така че при непрекъснато понижаващо се търсене Apple, Samsung, Huawei и другите по-дребни играчи в смартфон сегмента просто нямат избор, ако искат да продължат да съществуват и да се развиват.
Цените няма да спрат да растат
Макар да звучи малко песимистично, това финално заключение всъщност просто отразява фактическото състояние на маркетинговите реалности.
С все по-интензивното насищане на пазар няма как да очакваме от компании като Samsung, Apple или Huawei да продължат да инвестират в разработката на революционни нови технологии и да ги предлагат на все по-ниски цени. Прогресът винаги е струвал скъпо и малцината, които държат да притежават най-новото, което модерната технология може да предложи, трябва да са готови да заплатят за това съответен премиум върху цената.
Точно поради тази причина, ако желаете да сложите в джоба си футуристичен "дивайс" като Huawei Mate X или Samsung Galaxy Fold още утре, трябва да сте готови да се разделите със суми, които повечето хора заплащат за запазен автомобил втора ръка или топ модел лаптоп.
За щастие този сорт оферти са въпрос изцяло и единствено на избор. Смартфон пазарът в момента е огромен и предлага по нещо за всеки. А добрата новина е, че дори и срещу сравнително скромна сума пари днес можете да се сдобиете с телефон, предлагащ качество и характеристики, за които много довчерашни флагмани можеха само да мечтаят.
Той е в ръцете ни! Първи впечатления от „гъвкавия“ Huawei Mate X (ВИДЕО)