Gallery "5088"
Автомобилният акумулатор скоро може да остане в миналото. Това твърдят изследователите Джиян Ох и Михаил Козлов от Нанотехнологическия институт на Технологичния университет в Далас.Те предлагат батерията да бъде заменена от ултракондензатор.
Акумулаторите се презареждат бавно, защото трупат енергия по химичен път. А кондензаторите се зареждат практически мигновено, но държат заряда малко време. В последните години обаче се появиха ултракондензатори, които съхраняват енергията хиляди пъти по-дълго. След тяхното създаване експертите видяха приложение за ултракондензаторите в електроавтомобилите.
Малкото тегло, надеждността, безопасността и ефективността, както и постоянните характеристики са сред предимствата на нововъведението. Учените от Далас разработиха технология за създаване на ултракондензатори от листове с еднослойни въглеродни нанотръбички с включени специални полимери, наричани полипирол.
Предложената технология лесно може да се въведе в промишлено производство.
Китайски изследователи са открили и начин за увеличаване на капацитета на ултракондензаторите. Те имат проста структура и се зареждат като натрупват напрежение на два електрода. Положителните йони се стремят към единия от тях, а отрицателните към другия. Енергията се съхранява, защото електродите са покрити с порест материал, който абсорбира йоните като гъба. Затова увеличението на капацитета зависи от материята и това, доколко тя е шуплеста.
Хао Чан от Пекинския институт за химическа защита и негови колеги са изпробвали много материали, преди да се спрат на мангановия окис (MnO), който показал най-добра способност да съхранява йоните в ултракондензатора.
Майк Барнс от Университета в Манчестър смята, че трябва да бъде постигната много висока устойчивост, преди кондензаторите да навлязат в масова употреба. Те се зареждат по време на натискането на спирачките на превозното средство. Според учения в градски условия това прави 60 пъти на час. За година товарен камион при петдневна работна седмица и осемчасов ден ще натрупа 120 000 цикъла. Затова трябва да се увеличи устойчивостта на стареене на ултракондензаторите поне с 15 процента.
Коментари (0)