Gallery "1921"
Текст: Даниела Крантева, сп. HiCommХората винаги са търсели начини да се придвижат от едно място на друго. И изискванията им са били това да става хем бързо, хем безопасно. Откакто е изобретен автомобилът, стремежът за развитие на тези технологии е един от основните. Досега са измислени хиляди превозни средства, движещи се по суша, въздух и вода всичките създадени в полза на човека. В последно време конструкторите обърнаха повече внимание и на специалните превозни средства като например тези, предназначени за хората с увреждания. Те претърпяха изключително голямо развитие в последните няколко години и изобретателите продължават да работят върху усъвършенстването им. Едно от последните постижения в тази посока е на автомобилния гигант Toyota.
Идеята за създаването на моторизирани мебели вече не е мираж, а нещо, върху което от десетилетия работят едни от най-известните представители на автоиндустрията. Един от основните проблеми, с който до момента са се сблъсквали проектантите, се явява отсъствието на универсалност. Така например, една обикновена машина може да се управлява според желанието на водача както много бавно, така и много бързо. При тези специализирани превозни средства в по-голямата си част това не може да стане те са предназначени или за предвижване на ниска скорост, или пък само за много висока. Досега основната причина за тези неудобства бе трудното фиксиране на центъра на тежестта при такъв тип превозни средства. Те трябва да обезпечават максималната безопасност на водача при всякакви ситуации и при всички използвани от него скорости. Според мнението на някои специалисти японската компания Toyota е успяла да извърши значителен пробив в тази посока със създаването на скоростен моторизиран стол, представляващ транспортно средство за индивидуално използване.
Едно от по-ранните изобретения на Toyota в тази сфера - Toyota i-Swing, беше представено за първи път през 2005 г. на изложението за мотори в Токио. Оттогава досега конструкторите в компанията са работели упорито, за да доразвият идеята и да създадат новата концепция i-REAL, наподобяваща своя предшественик.
Toyota i-REAL е персонално превозно средство с габарити, максимално близки до тези на човека. Изобретението бе представено за първи път на тазгодишното автомобилно изложение в Токио. Това е четвъртото моторизирано инвалидно кресло, което демонстрират японците, и то е още по-усъвършенствано от предишните. Toyota i-REAL всъщност представлява триколка с две колела отпред и едно отзад. И това съвсем не е случайно хрумване. Разработката е направена така, че при по-ниска скорост на движение цялата конструкция застава почти напълно вертикално, а с увеличаването на скоростта тя започва постепенно да се спуска назад и да заема хоризонтално положение. Това се постига чрез подвижното междуосие на трите колелета, което се увеличава при по-висока скорост и се събира при по-ниска. По този начин се регулира центъра на тежестта, а това от своя страна гарантира по-голяма маневреност, по-висока стабилност и безопасност на водача.
Това не е всичко. Toyota i-REAL разполага със специална система от датчици, чрез които наблюдава периметъра около себе си. Така вероятността за удар с друго превозно средство или човек наоколо се намалява значително. Тези мониторни сензори по периферията на превозното средство освен че установяват кога съществува риск от сблъсък с хора и обекти, също така предупреждават водача за такава вероятност с помощта на аларма. Тя представлява едновременно звукова сигнализация и вибрация. В същото време чрез нея биват предупредени и хората, намиращи се около самото превозно средство, за неговите движения.
Концепцията i-REAL на Toyota в много отношения наподобява изобретенията на Segway. Основната разлика между тях обаче е, че при Segway нещата не са пригодени за инвалиди и затова повечето хора ги определят като безсмислени. В разработките на Toyota обаче основната целева група са хората с увреждания, които имат най-големи затруднения с движението от едно на друго място. Затова i-REAL на практика има много близки неща със Segway, но според експертите е значително подобрен вариант нещо като еволюция на тези превозни средства. С какъв мотор работи тази машина, японците не са оповестили, но според специалистите най-вероятно става дума за електрически двигател. При изработката на Toyota i-REAL са използвани въглеродни влакна и подсилена пластмаса. Нещата са съобразени със специфичните особености на водачите и затова уредът за контрол се намира в подлакътниците. Максималната скорост, която може да достигне това персонално превозно средство, е почти 30 км/ч. Според замисъла на инженерите, разработили тази концепция, мобилното инвалидно кресло може да се използва както за предвижване в пешеходни зони, така и по пътищата, заедно с нормалните автомобили.
Със своето последно изобретение, Toyota показва за пореден път своята голяма ангажираност към потребителите. Нейните инженери се безпокоят за околната среда, затова създават хибридни двигатели. Грижат се и за водачите, което е причина за усъвършенстването на колите и създаването на все по-висока надеждност, комфортност и сигурност в техния автомобил. Мислят също и за инвалидите не чрез благотворителни жестове, а чрез технологии, които да улеснят ежедневието им и да им осигурят повече възможности. За недостатъците на тази концепция все още е рано да се говори, защото тя бе официално представена съвсем скоро. Едно е сигурно - i-REAL ще улесни живота на хората с увреждания и ще спечели позиции на пазара за превозни средства като атрактивна алтернатива на мини автомобилите.
Коментари (0)