
Според информации Amazon се насочва към планове за автоматизация, които ще позволят на компанията да избегне наемането на повече от половин милион работници в САЩ. Позовавайки се на интервюта и вътрешни стратегически документи, The New York Times съобщава, че Amazon се надява роботите да заменят повече от 600 000 работни места, които иначе би трябвало да наеме в САЩ до 2033 г., въпреки че според прогнозите през този период ще продаде около два пъти повече продукти.
Документите показват, че екипът по роботика на Amazon работи за автоматизиране на 75% от цялата дейност на компанията и очаква да съкрати 160 000 работни места в САЩ, които иначе биха били необходими до 2027 г. Това би спестило около 30 цента на всеки артикул, който Amazon съхранява и доставя на клиентите си, като се очаква усилията за автоматизация да спестят на компанията 12.6 милиарда долара от 2025 до 2027 г.
Amazon обмисля мерки за подобряване на имиджа си на „добър корпоративен гражданин“ в подготовка за очакваната негативна реакция около загубата на работни места според ежедневника, който съобщава, че компанията обмисля да участва в общностни проекти и да избягва термини като „автоматизация“ и „изкуствен интелект“. Вместо това се проучват по-неясни термини като „усъвършенствана технология“ и се използва терминът „кобот“ за роботи, които работят заедно с хора.
В изявление пред The Verge говорителят на Amazon Кели Нантел заяви, че изтеклите документи отразяват гледната точка само на един екип и не представляват цялостната стратегия на компанията за наемане на персонал „сега или в бъдеще“.
„Изтеклите документи често представят непълна и подвеждаща картина на нашите планове и това е случаят тук. В нашата култура на писмена комуникация хиляди документи циркулират в компанията по всяко време, като всеки от тях е с различна степен на точност и актуалност“, заявява Нантел. „Активно наемаме персонал в оперативни обекти в цялата страна и наскоро обявихме планове за запълване на 250 000 позиции за празничния сезон.“
Amazon заяви пред The NYT, че на мениджърите в гиганта не се дават инструкции да избягват използването на определени термини, когато се отнасят до роботиката, и че участието на общността не е свързано с плановете на компанията за автоматизация.
„Никой друг няма същия стимул като Amazon да намери начин за автоматизация. Щом разберат как да го направят по рентабилен начин, това ще се разпространи и сред другите“, заяви пред The NYT Дарон Аджемоглу, носител на Нобелова награда за икономика за миналата година. Той добави, че ако Amazon постигне целта си за автоматизация, „един от най-големите работодатели в САЩ ще се превърне в нетния унищожител на работни места, а не в нетния създател на работни места“.
Снимка: Unsplash