Смяната на мобилния оператор без промяна на номера е вече възможна и в България. Това е най-новата услуга - така наречаната "преносимост на номерата", която предлагат вече и трите телекома "Вивател", "Глобул" и "Мобилтел". По този начин мобилните оператори изпълниха задълженията си по ангажимента на България към Европейския съюз макар и с повече от година закъснение.

От тази услуга ще се възползват абонати, които не са доволни от сумите, които плащат за мобилен телефон и искат да сменят доставчика без да променят номера си, обясниха от бранша. Въвеждането на преносимостта е регламентирана в Закона за електронни съобщения, който е синхронизиран с изискванията на Брюксел.

Така клиентите, на който и да е мобилен оператор, вече могат да сменят доставчика си, запазвайки същия номер и кода на оператора срещу таксата от 5 лв. Услугата за самите телекоми струва около 21 лв.
Абонатите, които са решили да сменят доставчика си, няма да има нужда да звънят на приятели и роднини, за да ги предупредят, че са преминали към нов оператор. Потребителите, които избират номер, който вече е към друга мрежа, ще могат да разберат, че доставчикът е сменен по специфичен звук, който ще се чуе преди отсрещната страна да отговори на повикването.

Изисквания към потребителите
Първото условие за смяна на оператора е всички задължения към доставчика да са платени. Друго изискване е номерът, който искате да запазите, да е на ваше име, а не на титуляр на група например. Смяната на оператора се извършва лично от абоната или от упълномощено от него лице с документ, заверен от нотариус - пълномощно. Изборът на новата услуга не може да стане чрез поща, факс или по електоренен път. Друго условие е, че договорът на аботаната с предишния оператор трябва да е изтекъл, за да не се плащат неустойки. Също така потребителите, които могат да се възползват от услугата, трябва да са клиенти на даден телеком повече от три месеца. Ако притежателят на предплатена сим карта иска да се прехвърли към друга мрежа, то при активирането й картата трябва да е била заредена най-малко с 10 лв. Целта на тези изисквания е да не се допускат злоупотреби с услугата, като безразборно се сменят операторите, обясниха от телекомите.

Как се извършва самата услуга?
След като абонатът вече е установил, че друг телеком предлага по-добри условия, първо трябва да посети офиса на настоящия си доставчик и да попълни молба за прекратяване на договора, без да се закрива телефонния номер. При подаване на заявление за прехвърляне към друг оператор, трябва да се заплати такса от 5 лв. Тя се плаща за всеки номер, който искате да бъде прехвърлен към друг телеком, обясниха експерти.

След погасяването на всички дължими суми към обслужващия оператор, той трябва да издаде документ, който се нарича "сертификат за съгласие". С него се удостоверява, че абонатът има право да пренесе номера си към вече избрания доставчик. Този сертификат трябва да бъде издаден в рамките на два работни дни.

Някои от мобилните оператори изпращат на клиентите си документа по електронната поща или чрез смс. Сертификатът е валиден само един месец, като след изтичането на срока не може да се представя като документ пред новия оператор. След получаване на документа потребителите трябва да отидат до офисите на оператора, към който желаят да се прехвърлят.

В срок до 10 дни новият доставчик трябва да провери дали задълженията към досегашния мобилен оператор са изплатени. След като оператора, към който става прехвърлянето установи, че няма неплатени сметки към предишния телеком, трябва да съобщи в кой ден ще бъде прехвърлен номера. Това ще отнеме най-много 7 часа, обясниха от бранша.

В дните, в които новият доставчик проверява за неизплатени сметки, абонатът все още е клиент на телекома, от който се е отказал. От бранша съветват, след като номерът бъде прехвърлен, клиентът да изплати последната сметка към предходния оператор. В случай, че борчовете не бъдат погасени, приемащият телеком може да спре телефона, допълват експертите.

От в. Новинар

Тагове: