Apple със сигурност не са загубили способността си да създават иновации, но загубиха своята магия, тъй като потребителите вече знаят какво да очакват от следващите продукти...преди тяхното представяне. Може би изненадата беше, че липсва сензорът за пръстови отпечатъци. Е, и цената на стария iPad mini (до колкото това може да бъде изненада).

 

Когато от Apple пуснаха първия iPad през 2010 г. цената му звучеше добре. Нямаше друго устройство, с което да бъде сравнен, a 500 долара за голям, преносим Apple продукт – отлично...особено като се имат предвид ценовите етикети на нотбуците на компанията. През 2013 г. нещата изглеждат по-различно – производителите, които използват Android, се опитват да използват цената като оръжие. В днешно време можем да си купим много приличен 7-инчов таблет, от голям производител, за около 200 долара. В така създалата се ситуация, таблетните устройства на Apple изглеждат скъпи. Цената на новия iPad mini, който разполага с ретина дисплей, започва от 399 долара и е почти два пъти по-скъп от Nexus 7 на Google и Kindle Fire HDX (Amazon).

 

Едно е ясно – пазарният дял на iPad се свива. Таблицата, която можете да видите малко по-надолу, изготвена от уважавания анализатор Бенедикт Еванс, показва пазарното разделения в този сегмент (в нея не са включени продажбите на Kindle Fire, тъй като липсват точни данни)

 

 

Продажбите на другите производители се увеличават, а Apple не намаляват своите цени под определена граница. Защо? Друг интересен въпрос, който трябва да си зададем е за процентното разпределение, което получават Nexus таблетите. Това са устройства с чиста версия на Android, изключително конкурентна цена и отлични параметри. А са толкова малко купувани. Защо? От друга страна, всички проучвания показват, че най-много интернет и приложения се използват през iPad. Къде са всички останали Android таблети (без Nexus)? За какво ги използват потребителите?

 

По всичко личи, че ако някой иска да си купи идеята, която Стив Джобс създаде за ерата след персоналните компютри, трябва да си купи iPad. Има и още една позиция. Това са евтините устройства без определена (или неизвестна) марка, които са изключително популярни (най-вече) на китайския пазар. Те се предлагат за около 75-150 долара, което е половината от цената на Nexus 7. Тези таблети имат голям пазарен дял, но по всичко личи, че се използват за други цели. Защо хората ги купуват? През тях се използва малко интернет, малко безплатни игри, четене на книги и много видео. За голяма част от купувачите това са устройствата, които са в съревнование с телевизорите, а не iPad, Nexus или Tab. Те се използват по напълно различен начин от таблетите на Apple. Ако това е истина, тогава цената на iPad не е висока, тъй като техните устройства нямат директен конкурент (за разлика от ситуацията, в която се намира iPhone). Явно е, че не можем да говорим общо за този пазарен сегмент, а като две отделни подразделения: заместители на PC, където доминират Apple и по-евтини продукти, които се използват по различен начин.

 

Възможна е и друга причина, поради която да не се намалява твърде много цената – Apple не искат да привлекат клиенти, които не могат да допринесат за платформата. Компанията иска потребители, които правят повече неща със своите iPad-и. Как мислите – оправдана ли е цената на таблетите на Apple или можеше поне предишният модел да бъде по-достъпен?

Тагове: