
Facebook и подобните му са все по-използвани от мобилните телефони – до края на годината ще имат над 500 млн. потребители по цял свят. Дали обаче ще успеят да превърнат тази база в успешен бизнес?
Знаете ли коя е най-бързо растящата категория съдържание, свързано с мобилния интернет? Не, не са новините или проверката на имейл, а социалните мрежи. А потребителите им се увеличават непрекъснато, дори с по-бързи темпове, отколкото тези на компютрите. Може би от една страна това е обосновано, предвид факта, че Facebook и останалите подобни сайтове достигнаха малко или много до една точка на насищане – все пак само най-голямата социална мрежа в света има над 500 млн. регистрирани потребители (според статистика на сайта) и над 670 млн. според сайта socialbakers.com. Безспорно обаче с навлизането на смартофните на пазара и с все по-широката употреба на мобилен интернет социалните мрежи ще се превръщат във все по-важен фактор и за мобилните устройства. Както се казва, неизбежно е. Друг е въпросът, че има и социални мрежи, които изконно са създадени за мобилни устройства – например Foursquare.
Освен предимство за потребителите обаче социалните мрежи са и голям главобол за мобилните оператори, които ще бъдат принудени да се справят с все по-големия трафик, генериран от потребителите им. Накратко само за миналата година почти 58 млн. американци са използвали смартфона си, за да разгледат какво се случва в някоя от социалните мрежи. Ръстът им спрямо 2009 г. е 56%, показват данните на анализаторите от comScore. А социалните потребителите на мобилните версии на социалните мрежи са на второ място по брой, изоставащи само от тези, които използват телефоните си за проверка на електронната си поща (малко под 79%, или с 39% повече от 2009 г.). Статистиката на анализаторите за потребителите на смартфони е още по-красноречива. Над 57% от собствениците на подобни устройства в САЩ (или повече от 36 млн. души) използват социални мрежи през устройствата си през декември миналата година. Увеличението им е с 11.2%.
Според eMarketer на глобално ниво нещата не стоят по-различно. Около 9.5% от всички собственици на мобилни телефони в света, или 369 млн. души на глобално ниво, използват социални мрежи през мобилни устройства. Прогнозата за тази година е, че борят им ще се увеличи с над 50% до 554 млн. души. А според анализаторите на Ruder Finn над 91% от американците използват мобилен интернет, за да се „социализират“. Всички тези данни показват еднозначно накъде отива пазарът – все повече потребители ще използват социалните мрежи през мобилните си устройства. Причината за това е проста – смартфоните и таблетите (но особено смартофните) са много по-удобни и са навсякъде с нас. Тоест проверката на случващото се във Facebook не изисква отварянето на лаптоп или нещо такова. А и мобилният интернет не е толкова скъпо удоволствие, дори обратното – услугата непрекъснато поевтинява. Което е допълнителен катализатор за развитието на това поле за социалните мрежи.
Производителите на мобилни операционни системи и мобилни телефони също имат голям интерес да предоставят повече удобства на Facebook, Twitter и подобните им. Например преди 2 месеца Facebook представи ChaCha и Salsa – и двата смартфона са разработени съвместно с Facebook и позволяват пълна интеграция на услугите на сайта с тези на телефона. Нещо повече – устройствата имат специални бутони, с които са свързани с услугите на Facebook (споделяне на линкове, изпращане на съобщения и т.н.).
Android и iOS (а и останалите мобилни платформи) имат интеграция със сайта – например всичките контакти от социалната мрежа се синхронизират с тези на собственика на смартфона. Windows Phone 7 отива една стъпка по-далеч и синхронизира всичко, качено онлайн, с намиращото се на телефона – например албумите със снимки от Facebook са достъпни и на смартфона със софтуера на Microsoft. Приложенията, свързани с Twitter, Facebook, Foursquare и т.н., също еволюират непрекъснато и дори са по-функционални от „големите“ сайтове – например Places на Facebook не е достъпен през компютър, но пък го има на Android и iOS.
За социалните мрежи обаче мобилните телефони остават все още непозната територия.
Непозната, в смисъл че все още не знаят как точно да генерират приходи от тези милиони, милиони потребители, които се достъпват до приятелите си през смартфона всеки ден. Или дори всеки час. Ако не сте забелязали – на мобилната версия на Facebook няма реклама например. За Twitter да не говорим. Единствените, които поне засега имат идея какво точно да правят с потребителите си през смартфони, са локационните услуги – например Frousquare. Описанието на услугата с две думи е просто – тя предлага на всеки потребител да си създаде акаунт и впоследствие да споделя местоположението си – бар, ресторант, клуб, парк или където и да било другаде. Както и да споделя мнението си за съответното място или да качва снимки. И съответно приятелите му могат да видят къде се намира и „как е там“, а може би дори и да се присъединят към него.
Бизнес моделът на този сайт е прост – той дава възможност на търговците или собствениците на магазини и заведения да предлагат различни услуги и отстъпки на потребителите на Foursquare или дори да рекламират себе си през социалната мрежа. Срещу заплащане, разбира се. И докато официални данни за това, колко точно са приходите на Foursquare от това начинание няма, Facebook също започна да навлиза на този пазар, а и Twitter предлага на собствениците на смартфони да споделят локацията си при туитване. Засега обаче това са по-скоро опити, отколкото реални бизнес действия. Всъщност ситуацията не е много по-различна от случващото се и с компаниите на „истинските“ компютри, но това е друга тема. Засега ние, потребителите, чакаме само повече услуги от социалните мрежи за мобилните си телефони. И ще го получим, защото светът вече отдавна не се върти около компютъра. А върху смартфона.
Статистика:
- Повече от 500 милиона активни потребители във Facebook
- Средно всеки потребител има 130 приятели
- Хората прекарват около 700 милиарда минути на месец във Facebook
- Повече от 250 милиона активни потребители използват Facebook през своите телефони
- Потребителите, които ползват Facebook на своите мобилни устройства, са два пъти по-активни от тези, които достъпват от своя десктоп
- Има повече от 200 мобилни оператори в 60 държави, работещи върху внедряването и промотирането на Facebook мобилни продукт
Българите във Facebook
Източник: Socialbakers
По последни данни българите във Facebook са 2 170 160, като съотношението жени/мъже е почти равно, с лек превес за дамите, които заемат 51%.