Всяка година консултантската компания Interbrand пуска своята класация за Best Global Brands (Най-добрите марки в света), а новата класация за 2014-а е вече тук.
Както винаги в списъка присъстват 100-те компании с най-висока пазарна оценка. Миналата година класацията се оглавяваше от Apple, а тази година... о, изненада, отново e Apple! Американската технологична компания увеличава своята пазарна оценка с около 20 милиарда долара (+21%) и вече струва 118,9 милиарда долара. Зад нея отново плътно застава Google, оценена на 107 милиарда щатски долара (ръст от 15% и увеличение с около $ 15 млрд. на годишна база). На трето място отново е Coca-Cola с 81 млрд. щатски долара и скромен ръст от 3%. Останалите компании в Топ 10 са, общо взето същите, но има и малки промени. Toyota се изкачва с две места до № 8, Samsung е вече № 7, а Intel изпада от десетката и отстъпва място на Mercedes-Benz.
Ето и кои са в Топ 10 (числата са в милиарди):
- Apple - $ 118,863 +21%
- Google - $ 107,439 +15%
- Coca-Cola - $ 81,563 +3%
- IBM - $ 72, 244 -8%
- Microsoft - $ 61, 154 +3%
- General Electric - $ 45, 480 -3%
- Samsung - $ 45, 462 +15%
- Toyota - $ 42, 392 +20%
- McDonald's - $ 42,254 +1%
- Mercedes-Benz - $ 34, 338 +8%
Не е учудващо, че Apple заема първото място, защото компанията прави рекорд след рекорд по продажби, а по всичко личи, че това ще продължи, особено след гигантските продажби на новите iPhone 6 и 6 Plus.
Но въпреки добрите резултати и запазените първи места на Apple и Google тези технологични компании бележат лек спад на процентна основа. Миналата година Google имаше 38% ръст, докато сега тя има само 15%, а Apple от своя страна пада от 28% на 21%. Разбира се, това варира според годината и пазарните условия, но трябва да се отбележи.
От Interbrand казват, че вземат три ключови аспекта при вземането на решения за стойност на една марка:
- Финансовите показатели на продуктите и услугите на компанията
- Ролята, която изиграва марката за повлияване на избора на потребителите
- Способността на марката да управлява по-високи цени
Може би има някаква субективност при вземането на решения за оценка на марките, но от Interbrand казват, че нейната методология е първа по рода си и е сертифицирана от "Международната организация по стандартизация", което означава, че техният анализ е независимо одобрен като точен.