В сряда Waymo публикува нови данни за произшествията, базирани на първите 10 млн. километра, които компанията е изминала в Аризона и Калифорния, когато е работила изцяло без шофьор. Данните показват, че вероятността автомобилите, управлявани от хора, да попаднат в катастрофа, за която се съобщава в полицията, е повече от два пъти по-голяма. В зависимост от начина на изчисление вероятността автомобилите, управлявани от хора, да попаднат в катастрофи, които водят до наранявания, е от четири до седем пъти по-голяма.
До октомври 2023 г. автомобилите на Waymo без шофьор са имали само три катастрофи с наранявания - две в района на Финикс и една в Сан Франциско. Waymo твърди, че и трите наранявания са били леки. Ако същите километри бяха изминати от типични човешки шофьори в същите градове, щяхме да очакваме около 13 катастрофи с наранявания.
Новите данни идват в ключов момент за индустрията на самоуправляващите се автомобили. През октомври жена беше завлечена на около 20 метра под автомобил на основния конкурент на Waymo - Cruise. Оттогава Cruise загуби своя главен изпълнителен директор, съкрати 24% от работната си сила и преустанови дейността си без шофьори в цялата страна.
Сривът на Cruise остави Waymo като безспорен лидер на пазара на таксита без шофьори. Но той също така засили обществения скептицизъм към технологията за самоуправление като цяло. Така че Waymo ще трябва да работи усилено, за да убеди обществеността, че нейната технология не само има потенциала да направи пътищата по-безопасни в бъдеще, но и вече го прави сега.
От създаването си до края на октомври 2023 г. автомобилите на Waymo са изминали 8.3 милиона километра без водач във Финикс, 1.8 милиона километра без водач в Сан Франциско и няколко хиляди километра без водач в Лос Анджелис. И по време на всички тези километри е имало три катастрофи, достатъчно сериозни, за да причинят наранявания.
Двете наранявания в Аризона на 5.3 милиона километра се равняват на 0.38 наранявания на милион километра. Едно нараняване в Сан Франциско за 1.75 милиона километра се равнява на 0.57 наранявания на милион километра. Важен въпрос е дали това е повече или по-малко, отколкото се очаква от превозно средство, управлявано от човек.
След като направи някои корекции - включително факта, че автомобилите на Waymo без шофьор не се движат по магистрали, - Waymo изчислява, че сравнимите човешки шофьори са отчели 1.29 произшествия с наранявания на милион мили във Финикс и 3.79 произшествия с наранявания на милион мили в Сан Франциско. С други думи, човешките шофьори попадат в катастрофи с наранявания три пъти по-често от Waymo в района на Финикс и шест пъти по-често в Сан Франциско.
Waymo твърди, че тези цифри всъщност подценяват разликата, тъй като човешките шофьори не докладват всички катастрофи. Независими проучвания изчисляват, че около една трета от катастрофите с наранявания не се съобщават. След коригиране на тези и други отклонения в докладването Waymo изчислява, че автомобилите, управлявани от хора, всъщност попадат в пет пъти повече катастрофи с наранявания във Финикс и девет пъти повече в Сан Франциско.
Снимка: Unsplash
Виж още: Луноходът на SpaceX ще покори Луната през 2026 г.