Ако купувате Tesla, Model 3 е най-евтиният модел, до който можете да се докопате. Така например в САЩ от 1 януари 2023 г. Tesla Model 3 се класира за новия федерален данъчен кредит за електромобили. Това означава, че вместо да платите 46 990 долара, бихте могли да придобиете автомобила срещу 40 390 долара след данъчното намаление. Дори оборудването Tesla Model 3 Performance има данъчна отстъпка, която намалява цената му до 56 390 долара - по-малко от оригиналните 62 999 долара. Още по-интересното е, че Model 3 е по-евтин в Китай, за да се конкурира с BYD.
За електрическо превозно средство с батерия, която се очаква да издържи между 21 и 35 години в зависимост от това колко километра изминавате всяка година, покупната му цена изглежда разумна. Колко обаче всъщност струва поддръжката на Tesla Model 3?
Според EnergySage средният разход за зареждане на модел на Tesla е „между 3.60 и 4.62 цента на километър“. За да го поставим в перспектива, ако зареждате Tesla Model 3 с 62 kWh литиево-йонна батерия до пълен капацитет, това може да ви струва средно почти 10 долара, за да покриете 267 километра.
Разбира се, тази равносметка зависи от мястото на зареждане: например, ако използвате суперзарядно устройство в обществената мрежа, можете да похарчите между 7 и 23 долара, за да презаредите своя Tesla Model 3. От друга страна, ако използвате домашно зарядно устройство, е по-евтино да заредите - особено ако се възползвате от тарифите с отстъпка за EV. Според калкулатора за зареждане на Tesla да изминете разстояние от 437 километра може да ви струва средно 9.40 долара, ако разчитате на домашно зарядно устройство. Която и опция да използвате, вероятно ще похарчите по-малко, отколкото бихте похарчили за бензинов автомобил.
Според Car Edge средната цена за поддръжка на Tesla Model 3 за едно десетилетие е 3587 долара - това е по-евтино в сравнение с луксозните седани, които имат средна цена за поддръжка 8374 долара. Разбира се, колко можете да похарчите за поддръжка на Tesla Model 3, е различно за всеки отделен случай, но все пак се приема, че е-колата е по-евтина за поддръжка от повечето бензинови превозни средства.
Всъщност Tesla препоръчва Model 3 да „се обслужва при необходимост“. Въпреки това все още трябва да извършвате дребна поддръжка като например смяна на въздушния филтър на купето след две години и доливане на спирачна течност, когато е необходимо. Освен това трябва да смените някои аксесоари, свързани с климатика, след шест години и да регулирате отново гумите след определен брой километри. В допълнение от вас се изисква да използвате нови гуми на вашия Tesla Model 3 на всеки шест години и това би трябвало да ви струва около 900 долара.
Въпреки че обслужването на Tesla Model 3 е по-евтино от повечето бензинови автомобили, ремонтът му може да бъде с 27% по-скъп от този на среден клас автомобил. Това е така, защото резервните части на Tesla могат да бъдат трудни за намиране от трети страни. В резултат на това повечето хора нямат друг избор, освен да купуват резервни части за Model 3 директно от производителя или от оторизирани сервизни центрове. Батерията на Tesla Model 3 също е скъпа за смяна - може да ви струва почти 15 800 долара. Въпреки това тя може да издържи над 500 000 километра, преди да е необходимо да мислите за смяна. С други думи - възможно е да шофирате вашия Tesla Model 3 две или три десетилетия, преди да се наложи да направите подмяната.
Да не говорим, че ако батерията се повреди или загуби над 30% от капацитета си преди 180 000 километра или осем години, трябва да получите безплатна подмяна в рамките на гаранцията. Нещо повече, Tesla предлага застрахователен пакет за покриване на всички скъпи ремонти, ако попаднете в злополука.
Снимка: Unsplash
Виж още: Отговаря ли напълно на изискванията автопилотът на Tesla?