Преминаването към електрически превозни средства в световен мащаб се ускорява, но последният доклад на McKinsey предупреждава за значително напрежение във веригата за доставки на важни материали за батерии до 2030 г.
Очаква се продажбите на електромобили да скочат от 4.5 млн. броя през 2023 г. до 28 млн. броя годишно до края на десетилетието. Това безпрецедентно търсене ще окаже натиск върху наличността на основни материали като литий, манган с висока чистота и графит.
Макар че литиево-желязно-фосфатните батерии (LFP) намаляват зависимостта от по-редки материали като кобалт и никел, те все още зависят в голяма степен от литий, манган и графит. Преминаването към LFP батерии предлага известно облекчение, но не премахва дисбалансите във веригата за доставки, като подчертава необходимостта от продължаване на усилията за осигуряване на устойчиви източници.
Към предизвикателството се добавя и фактът, че добивът на суровини и рафинирането на тези материали нагоре по веригата представляват около 40% от общите емисии на батерията за електрически превозни средства. В доклада на McKinsey се подчертава, че намаляването на емисиите в тези процеси е от решаващо значение.
„Снабдяването с материали от доставчици, които се ангажират с горива и източници на енергия с ниски емисии, може да намали емисиите с до 80% на етапите на добив и рафиниране. Това трябва да се съчетае със силен фокус върху намаляването на разходите, предвид настоящия натиск върху рентабилността в производството на батерии“, казва Рафаел Ретиг, партньор в McKinsey.
По-малките, но важни материали като например манганът с висока чистота също са изправени пред нарастващи предизвикателства. Понастоящем манганът допринася за около 4% от емисиите в една типична литиево-никелова, манганово-кобалтова (LI-NMC) батерия. Въпреки това, тъй като LFP батериите набират популярност, а по-големите материали като литий и никел се декарбонизират, относителният интензитет на емисиите на мангана може да се увеличи почти двойно без целенасочени стратегии за справяне с дисбаланса.
Неотдавнашната безвъзмездна помощ от 4.5 млн. долара от Министерството на енергетиката на САЩ за разработване на по-устойчиви батерии за електрически превозни средства на Toyota е стъпка към преодоляване на тези предизвикателства. Ясно е обаче, че решаването на по-широките проблеми по веригата на доставки ще изисква колективни усилия от цялата индустрия, за да се балансира търсенето с устойчиви практики и да се сведат до минимум емисиите. Пътят напред ще определи способността на индустрията за електрически превозни средства да постигне целите за климата, като същевременно увеличи производството си.
Снимка: Unsplash
Виж още: Това е първият лаптоп на Lenovo с навиващ се екран, който ще дебютира на CES 2025