
Шведският производител на електрически лодки Candela току-що сключи голяма сделка в Югоизточна Азия: десет от неговите електрически кораби P-12 скоро ще обслужват маршрута до Ко Куд, който е един от най-девствените и най-слабо развити острови в Тайланд.
Споразумението, подписано в Банкок по време на SX Sustainability Expo, ангажира Candela с тайландския оператор Seudamgo by Leopard Transportation Co. То бележи значителна промяна за Ко Куд, където достъпът отдавна се осъществява с шумни, задвижвани с бензин моторни лодки, които изхвърлят вредни емисии, създават вредни вълни и нарушават тишината и естествения характер на острова.
Фериботите P-12 на Candela обещават да променят това преживяване. За разлика от традиционните корпуси, които се плъзгат по вълните, P-12 се движи над повърхността на водата с компютърно контролирани хидрокрила. Резултатът е пътуване, което не само е безшумно, но и значително по-ефективно – използва до 80% по-малко енергия от конвенционалната моторна лодка. Без изгорели газове, без подводен шум и практически без вълни, P-12 е проектирана да не нарушава морската среда на острова.
Всеки от десетте ферибота, пътуващи към Тайланд, ще бъде от бизнес модел, предлагащ места за 20 пътници в климатизирана кабина с много място за багаж. При скорост 25 възела (около 46 км/ч) те ще изминават разстоянието от 20 морски мили от континента до острова за само 40 минути. Плавателните съдове се задвижват от двойни Candela C-Pod двигатели с номинална мощност 110 kW (160 kW пикова мощност), захранвани от 378 kWh батериен пакет, който може да се зарежда бързо до 300 kW. Реалният пробег е около 40 морски мили при круизна скорост – повече от достатъчно, за да се покриват комфортно ежедневните курсове. С бързото зареждане – функция, която помогна на Candela да постави морски рекорди – малките фериботи могат лесно да зареждат батериите си, докато качват и свалят пътници.
Тайланд вече е основен пазар за Candela. Компанията управлява най-големия си офис извън Швеция в Банкок и вижда огромен потенциал в страна с повече от 1500 острова и развит воден транспорт.
Снимка: Unsplash/Candela
Виж още: Яхтата на Джони Айв нямаше фенер и той проектира такъв. Цената му е 4800 долара