Испанският стартъп Voltrac привлече вниманието с автономен трактор, който води двойнствен живот. В мирно време 3,5-тонното електрическо превозно средство обикаля фермите, превозва тежки товари и използва камери, за да събира данни за състоянието на посевите. Но когато е приет на въоръжение, тракторът е способен да преодолява вражески атаки, за да доставя важни доставки на войниците на фронта.

„В Украйна, например, много хора губят живота си в небойни ситуации, включително при мисии за снабдяване на фронта“, казва в интервю за TNW Франсиско Инфанте Агире, съосновател и главен технически директор на Voltrac. "Точно тук виждаме, че машина като нашата има значение: тя е създадена за труден терен и не рискува човешкия живот. Тя може да върши една и съща работа, независимо дали извозва култури или пренася боеприпаси."

Машината на Voltrac има товароносимост от 4000 кг, максимална скорост от 40 км/ч и пробег до 20 часа благодарение на няколко големи батерии с мощност 200 kW, които се съхраняват в каросерията ѝ. Подобно на е-байк, батериите на трактора могат да се сменят - само че тези батерии са толкова тежки, че ще ви е необходим мотокар, за да ги транспортирате.

Тракторът е снабден със стандартно теглително-прикачно устройство, към което фермерите обикновено прикачват оборудване като плугове, косачки или фрези. Машината може да бъде дооборудвана и с гигантска плоскост, която я прави способна да транспортира контейнер, пълен с доставки. Това е полезно както за фермите, така и за фронтовите линии.

„Нашият трактор се нуждае само от малки промени в хардуера си, за да може лесно да обслужва както селскостопанския, така и отбранителния пазар от една и съща платформа“, казва Инфанте и добавя, че стартъпът води предварителни разговори с НАТО. За военни цели тези „настройки“ включват добавянето на технология за борба с радиосмущенията и дронове-прехващачи, които да го предпазват от вражески атаки. Машината би могла да се използва и за премахване и откриване на мини.

Както вероятно вече сте забелязали, тракторът няма кабина. Това е така, защото той се пилотира сам - или поне такъв е планът за по-нататък. Засега превозното средство се управлява с дистанционно управление, малко като дрон с поглед от първо лице (FPV). Voltrac планира един човек да управлява няколко трактора от отдалечена станция. След това, когато компанията получи зелена светлина от регулаторните органи, тя планира да позволи на машините да се движат сами.

Освен самостоятелно управление, системата на Voltrac ще провежда „експерименти на живо“ в полето. Тракторът ще изпробва малко по-различни земеделски обработки в различни райони, ще наблюдава как реагират растенията и ще коригира подхода си при следващото преминаване. С течение на времето този постоянен цикъл на обратна връзка ще му помогне да открие правилната доза вода, тор или пестицид за всеки участък земя. Това може да доведе до по-високи добиви, по-ниски разходи и по-малко химикали в почвата.

Снимка: Unsplash/Voltrac

Виж още: Дания се отказва от Windows и Office за сметка на Linux, тъй като не иска да разчита на Microsoft и прищевките на Тръмп