Мнозина твърдят, че намират хаоса за вдъхновяващ и намират всичко в купчината неподредена информация, но съм склонен да вярвам, че това е самозаблуда. Практически всеки може да улесни както личния, така и професионалния си живот, разчитайки на малко повече осъзнатост и подредба. Навиците, които правят физическия ни свят по-прегледен и организиран, лесно се пренасят в дигиталния, а той, от своя страна, създава и изцяло нови метафори.
От различни гледни точки, съвременната епоха е едновременно най-трудната и най-лесната за поддържане на строга организационна система. Макар промяната да започва между ушите ни, инструментите далеч не са маловажни. В долния текст предлагам пет основни категории платформи и приложения, които ще позволят да разтоварите част от мозъка си, фокусирайки се върху нещата, които софтуерът все още не може да върши. Предлагам категории, а не конкретни продукти, тъй като всеки би трябвало да изберете тези, които отговарят на личните му нужди. Няма да пропусна да спомена какво използвам в своето ежедневие, но не приемайте съответните услуги като препоръки.
To-do мениджър
Основният стълб по пътя към подреден живот, както в личен, така и в професионален план, е To-do мениджърът или списъкът със задачи. Магазините за приложения са пълни с подобни приложения и и голяма част от тях са наистина добре реализирани. Ще ги познаете по не особено креативните икони с тикчета.
Различните приложения носят различни нюанси. Някои са по-подробни и включват много опции за приоритизиране, списъци, използване в корпоративна среда и т.н., докато други разчитат на прости списъци със задачи, които можете да маркирате като изпълнени. Какъв тип мениджър ще изберете зависи както от натовареността на ежедневието ви, така и от начина, по който организирате задачите си. Ако предпочитате да описвате всичко с подробности и много под-задачи, то вероятно е добре да изберете по-комплексна система като OmniFocus. Спартански минималистичните приложения като Clear пък са подходящи за хора с по-лесно за организиране ежедневие. Важно е да решите дали ще планирате с няколко дни или дори месец напред или ще се ограничите само с днешния ден.
След години експерименти и стотици похарчени долари за to-do приложения, моят избор (засега) е Wunderlist. Разделянето на задачите на списъци в папки позволява да организирам лични и професионални задължения в едно приложение, без двете категории да се смесват. Съвместната работа с колеги също е много добре реализирана и, не на последно място, Wunderlist работи под всички популярни мобилни и десктоп платформи, включително в браузъра. След лутане в двете посоки, открих, че нито твърде комплексните, нито твърде семплите to-do приложения са идеални за моите нужди, а Wunderlist попада някъде в златната среда. Отскоро приложението е собственост на Microsoft.
Отложено четене
Количеството информация, което минава пред очите ни всеки ден, е толкова голямо, че няма как да прочетем, изслушаме и изгледаме всичко. Това далеч не означава, че трябва да се ограничаваме до минимално количество съдържание, при това само когато имаме време за него.
Pocket вероятно е най-използваното приложение на смартфона и таблета ми, а бутонът за съхранение е придобил култов статус. Предпочитам да не чета в рамките на работния ден, ако изключим моментите, в които наистина няма нищо по-важно за правене (например в метрото), така че отбелязването на съдържание за четене по-късно е ключово. Склонен съм да вярвам, че приложения като Pocket и Instapaper постепенно се превръщат в библиотеките на съвременните потребители. Статиите и новините са все по-съществена част от дневната ни доза четене и е нормално да се отнасяме към тях със същото уважение, каквото имаме към книгите.
Личният ми избор е Pocket, но от време на време поглеждам назад към Instapaper и обмислям дали да не се върна.
Бележки
Границата между отделните категории продуктивни приложения не е твърде ясно дефинирана и може да водите бележки в to-do мениджъра, както и да съхранявате статии за четене по-късно в бележките си, но не съм фен на тази концепция.
Използването на отделно приложение за бележки, в което разтоварвате мозъка си от всичко, което (може би) ще ви потрябва някога, е повече от освобождаващо. Най-важно е да развиете навик да си записвате всичко, включително в момените, в които не сте сигурни дали някога ще се наложи да използвате тази информация отново. Когато стигнете до състояние, в което просто може да използвате търсачката и да откриете това, от което имате нужда, без да се замисляте дали сте го съхранили, бележките ви ще станат наистина полезни.
След няколко неуспешни опита за преминаване към по-семплата Simplenote продължавам да използвам Evernote. Макар и относително претрупан и пълен с възможности, които не използвам, Evernote е един от най-зрелите продукти в категорията си, което е както плюс, така и минус. Под OS X използвам алтернативния клиент Alternote с поддръжка на Markdown, чиято iOS версия очакваме до края на годината.