Gallery "2934"
Oсвен преминаването от витлови към реактивни двигатели, самолетът, такъв, какъвто то знаем не е претърпявал сериозни промени откакто е покорил небето. Сега, заради стремежа на човек към нещо ново, или заради тенденцията по опазване на околната среда, предстой нова еволюционна стъпка в самолетостроенето.Статията в New York Times започва с това, че еволюцията ще започне откъм двигателя. За първи път самолетния двигател ще използва скорости при работата си. Идеята, взаимствана от автомобилните агрегати, се очаква да намали консумацията на гориво, шумът и замърсяването на околната среда. От своя страна, тези двигатели ще задвижват самолети, които са построени от карбонови нишки, които ще ги направят по-леки и по-безопасни в сравнение с алуминия, използван сега. В бъдеще, горивото, с което работи двигателя, също ще претърпи промени. Вместо сегашният кероси, учени търсят авиационна версия на етанола, нещо което може да се произвежда от природосъобразни материали, а не от петрол.
Ако всичко върви добре, скоростния двигател трябва да стане масов през 2013 година. В какво обаче ще се състои разликата между моторите? При конвенционалния, голяма перка всмуква въздух, който се смесва с гориво и се запалва. В следствие на това, разширяващите се газове излизат под налягане през задната част на двигателя, при което се създава тяга, което тласка самолета напред. Между запалването и създаването на тяга се включва втора перка, която трябва да ускори още повече газовете. Тъй като двете перки са механично свързани, техните обороти за минута с еднакви, но тъй като предната перка и по-голяма и тежка, за да се върти с нужната скорост трябва доста по-голямо усилие, което се създава с повече консумация, а заедно с това и шумът е по-силен.
От Pratt & Whitney, компания, разработваща двигатели, са измислили решение. Благодарение на агрегата със скорости, те успяват да завъртят външната перка три пъти по-бавно от вътрешната. Така може да се поставят големи перки, които въпреки по-бавните си обороти ще всмукват по-голямо количество въздух. А така ще се намали консумацията и шумът. "Има два начина за създаване на тяга. Или с повече въздух или с повече гориво", обяснява простичко Робърт Сая, вице президент на компанията. Така същата тяга ще се създава от двигател, тежащ почти 230 килограма по-малко.
Очевидно всичко върви добре, тъй като Nippon Airways са заявили, че искат да закупят 15 от тези двигатели. Друга компания, Bombardier, също е обявила, че новите и самолети ще работят с новия двигател.
Коментари (0)