
След като OpenAI публично пусна генеративния чатбот с изкуствен интелект в края на 2022 г., ChatGPT вече предизвика хаос в класните стаи и промени начина, по който учителите подхождат към писането на домашни. Учители и администратори се втурнаха да се опитват да откриват есета, генерирани от ИИ, а учениците на свой ред се посветихя да търсят начини да прикриват синтетичните си съчинения. Но фокусирайки се върху писмените задачи, преподавателите допуснаха в периферията да настъпи друга сеизмична промяна: учениците все по-често използват ИИ и за написване на домашните по математика.
Учениците от гимназията и студентите от университети и колежи намериха нов приятел в математическите приложения с изкуствен интелект като Gauth, което се превърна в един от най-популярните инструменти. Gauth, собственост на ByteDance (да, същата компания, която стои зад TikTok), има милиони изтегляния и рейтинг от 4.8 звезди. Очевидно учениците го обичат.
Първоначално Gauth стартира през 2019 г. с фокус върху математиката, но след това се разшири и до други предмети като химия и физика. Въпреки това не е навлязло в сферата на подпомагане на домашните работи по английски език конкретно. Вместо това той остава предимно инструмент по математика, който подпомага учениците при изпълнението на задачите им, като ги превежда стъпка по стъпка през решенията на проблемите.
На пръв поглед това изглежда като спасително средство за всеки, който е заседнал пред сложна задача по алгебра, но това поражда въпроса дали изкуственият интелект помага на учениците да учат, или просто им дава лесен изход?
За учениците, които се затрудняват с математиката, приложения като Gauth могат да бъдат изключително полезни. Някои могат да кажат, че те изравняват шансовете, особено за учениците, които нямат достъп до уроци или други ресурси. ИИ може да бъде инструментът, който да им даде шанс да се преборят с предметите, които смятат за трудни.
Но ето и обратната страна. По време на тестове Gauth се представя добре по математика на гимназиално ниво - достатъчно добре, за да получи петица или четворка на повечето задачи за домашна работа. Но когато се стигна до по-сложни теми като висша математика, приложението се провали. То се затруднява да решава задачи с графики и се препъва в математически уравнения от по-високо ниво. Макар че е чудесен инструмент за начално ниво на математиката, ограниченията му означават, че не е напълно готово за по-напреднали курсове.
Съществува и друго опасение: прекомерната зависимост. Когато учениците могат да получат отговора за секунди, усвояват ли те уменията за критично мислене, на които се предполага, че трябва да ги научи математиката?
Математиката не е просто справяне с уравнения. Тя е свързана с решаване на проблеми, логика и научаване как да се подхожда към предизвикателствата с критичен поглед. Да, тя може да бъде разочароваща - всеки, който някога е решавал изтощителна задача по математика, знае това. Но процесът на преодоляване на тези разочарования е мястото, където се учим.
Ако учениците започнат да използват инструменти за изкуствен интелект като Gauth за всяка домашна работа, те може да пропуснат да развият тези важни умения. Разбира се, ИИ може да даде отговора, но не може да възпроизведе умствената тренировка, която се получава при решаването на трудно уравнение.
И именно това притеснява някои преподаватели. Ако на учениците вече не им се налага да се занимават сами с математиката, дали няма да станем свидетели на поколение ученици, които могат да издържат тестовете си, но нямат по-дълбоко разбиране и критично мислене, които математиката традиционно изгражда?
Снимка: Unsplash
Виж още: Квантовата симулация показва как реалността може да се срине като пясъчна кула