Промяната е може би единственото сигурно нещо на Уолстрийт. Поради фактори, като иновации, конкуренция, сливания и придобивания, фалити и съдебни решения парчетата от пъзела, от които се състоят най-големите публично търгувани компании, непрекъснато се променят.
Когато 2004 г. приключи, ExxonMobil беше най-голямата публично търгувана компания в S&P 500, а Citigroup и General Electric също бяха в топ 10. Днес Microsoft е единственият член на топ 10 от края на 2004 г., който все още е сред най-големите публично търгувани компании в Америка.
От средата на 2023 г. насам Apple, Microsoft и новият ИИ колос Nvidia надхвърлиха границата от 3 трилиона долара. Въпреки че Nvidia изглежда като най-сигурния залог за достигане на психологически важното ниво от 5 трилиона долара предвид възхода на изкуствения интелект, един неочакван кандидат може да има най-ясен път в това да се превърне в първата компания на Уолстрийт с оценка от 5 трилиона долара.
Всяка променяща се технология или иновация от 30 години насам си - включително интернет - е проправяла път през балон в начален стадий. Казано по-просто, инвеститорите постоянно са надценявали колко бързо дадена нова технология/иновация ще бъде възприета или ще придобие широка популярност. Тъй като повечето компании нямат ясни планове как да увеличат възвръщаемостта на инвестициите си в изкуствен интелект, изкуственият интелект се превръща в следващия от дългата поредица балони.
Тъй като никоя компания не се е възползвала по-пряко от революцията в областта на изкуствения интелект от Nvidia, логично е да се очаква, че нейните акции ще бъдат засегнати най-силно. Така историческият прецедент прави малко вероятно Nvidia да се изкачи първа до оценка от 5 трилиона долара.
Ако историята се повтори и балонът на изкуствения интелект се спука, това ще бъде лоша новина и за Microsoft, която инвестира много в бъдещето, управлявано от изкуствен интелект. Въпреки че оперативните парични потоци на Microsoft не са толкова силно зависими от ИИ, колкото на Nvidia, да бъдеш първата компания, която ще достигне оценка от 5 трилиона долара, би било много трудно.
Същото може да се каже и за другата публична компания на Уолстрийт, която е на стойност 3 трилиона долара - Apple. Въпреки че сегментът на услугите на Apple продължава да расте с двуцифрен процент, продажбите на физическите ѝ устройства, включително iPhone, са в застой от две години насам. Акциите на Apple вече се търгуват на една от най-скъпите си оценки от десетилетие насам, което оставя малко възможности за повишаване на оценката им с още 1.4 трилиона долара.
Така компанията, която изглежда има най-ясна перспектива към пазарна капитализация от 5 трилиона долара, е гигантът в електронната търговия Amazon.
Когато повечето потребители и инвеститори чуят името Amazon, те се сещат за онлайн пазар. През февруари миналата година eMarketer изчисли, че през 2024 г. Amazon ще представлява малко над 40% от онлайн продажбите на дребно в САЩ. Макар че тази платформа за онлайн търговия на дребно е лицето на Amazon вече почти три десетилетия, електронната търговия играе минимална роля по отношение на генерирането на парични потоци и оперативни приходи.
Лъвският дял от потенциала за растеж на Amazon (по-конкретно ръстът на паричните потоци) се дължи на нейните спомагателни оперативни сегменти, като Amazon Web Services (AWS) е начело на групата.
По данни на фирмата за технологични анализи Canalys AWS е водещата световна платформа за облачни инфраструктурни услуги с приблизителен дял от 33% от общите разходи за облачни услуги през третото тримесечие на 2024 г. За контекст - делът на разходите на Amazon сред доставчиците на облачни услуги е по-голям от този на Azure на Microsoft и Google Cloud на Alphabet, взети заедно - а те са №2 и №3 в глобалните разходи за облачни услуги.
Въпреки че изкуственият интелект изигра роля за растежа на AWS, разходите на предприятията за облачни услуги растяха със стабилен двуцифрен темп много преди изкуственият интелект да стане най-актуалното нещо на Уолстрийт. Тъй като разходите на предприятията за облачни услуги все още са в сравнително ранен стадий на развитие, Amazon може да очаква значително по-високи маржове от този сегмент, които да увеличат значително паричните ѝ потоци.
Освен AWS сегментите на Amazon за рекламни услуги и абонаментни услуги (напр. Prime) също бележат двуцифрен ръст. Стремежът на Amazon към ексклузивни спортни събития (футболни мачове в четвъртък вечер и пакети за стрийминг на НБА) би трябвало да подобри търсенето на реклама, както и да подкрепи ценовата сила на абонамента.
Ключовият момент е, че за разлика от Microsoft и Nvidia Amazon няма да бъде повлечена надолу от спукването на балона на изкуствения интелект благодарение на изобилието си от други катализатори.
Снимка: Unsplash
Виж още: Защо дезинфектантите унищожават само 99.9% от микробите? Ето какво казва науката