Данните на маркетинговата компания IDC сочат, че обемът на продажбите на устройства за виртуална реалност е спаднал с 67,4% на годишна база, а за да се влоши положението, спадът се ускорява.

През първото тримесечие на 2023 г. доставките са намалели с 54,4% спрямо първото тримесечие на 2022 г. Тогава IDC не беше готова да сподели колко единици са били доставени. Бързо напред към днешния ден - и при положение, че пазарът на AR/VR устройства все още е в застой - обемите на единиците все още не заслужават да бъдат споменати в изследователската бележка на IDC.

Трябва да се върнете към цялата 2022 г., когато IDC твърди, че доставките са достигнали 8,8 милиона (което между другото представлява спад от 21% спрямо 2021 г.), и да продължите напред с някои изчисления, за да получите приблизителна представа за състоянието на пазара днес.

Казано на технически език, пазарът на AR/VR е в девета глуха.

Като се има предвид тази цифра за цялата 2022 г. като отправна точка, се предполага, че доставките през първото тримесечие на 2023 г. са били по-малко от 1 милион. Това вероятно е оптимистично, като се има предвид, че първото тримесечие обикновено е тримесечие за затягане на коланите за много домакинства, а не за харчене на пари за нов VR шлем.

Въз основа на това 67,4% спад от по-малко от 1 милион се равнява на единични обеми от малко повече от 300 000 - не забравяйте, че това е в световен мащаб - през първите три месеца на 2024 г. В областта на телекомуникациите подобни числа понякога се наричат "незначителни".

Задвижвани от скъпите слушалки за смесена реалност (MR) Vision Pro на Apple и от Meta, която предлага своя флагман Quest 3, средните продажни цени (ASP) се покачиха над 1000 долара - много над нивото, на което трябва да бъдат, за да стимулират масовото разпространение. В перспектива, през 2022 г. IDC прогнозира, че до 2024 г. ASP ще бъдат под 440 долара.

Този път IDC заяви, че спадът на доставките е очакван, тъй като пазарът преминава към включване на нови категории, включително смесена реалност (MR) и разширена реалност (XR). Когато тези категории станат по-развити - и чистите VR шлемове изчезнат - средните цени ще намалеят и пазарът отново ще се раздвижи.

"В перспектива очакваме ерозия на ASP за всички продукти", казва Рамон Ламас, директор на изследванията в екипа за добавена и виртуална реалност на IDC.

"Тъй като цялостният пазар е все още в начален стадий с по-скъпи устройства от първо и второ поколение, цените ще бъдат високи, дори когато първите потребители ги купуват", продължи той. "За да достигнат мащаба на масовия пазар, доставчиците ще трябва да намалят цените на по-късните и предстоящите устройства."

Имайки предвид това, IDC очаква глобалните доставки на AR/VR модели да се увеличат през останалата част от годината, а общият обем за 2024 г. да нарасне със 7,5% спрямо 2023 г.

Снимка: Unsplash

Виж още: Ако искаме хора да живеят на Луната се нуждаем от космическа медицина