Когато стане въпрос за опазване на личното пространство при сърфирането ни в мрежата, Google посочва, че напредъкът в т.нар. технологии за подобряване на неприкосновеността на личния живот повишава летвата за неприкосновеност на личния живот на потребителите, което му позволява да разхлаби оковите на рекламодателите и скритите проследяващи устройства, които са в основата на интернет и осигуряват функционирането на цялата екосистема.
Това, казва гигантът, ще отключи „нови начини за компаниите да управляват и активират своите данни по сигурен и безопасен начин“, като същевременно „ще даде на хората защитата на личните данни, която те очакват“. Рискът е, че това просто пренася тъмната страна на бисквитките за проследяване в нова ера, и то по начин, който е невъзможен за потребителите да разгадаят, за да разберат рисковете.
Спецификата е сложна - това са алгоритми, които поглъщат всички сигнали за данни, които излъчвате, когато сърфирате в интернет на каквото и да е устройство, някои от които се основават на това кой сте - идентификатори на устройството, IP и удостоверения, но също така и на сайтовете, които посещавате, и приложенията, които използвате, като карта, която може да бъде проследена и анализирана. Промяната е продиктувана, както обяснява Google, отчасти от „по-широкия спектър от повърхности, върху които се показват реклами“. Това включва интелигентни телевизори и игрови конзоли, както и цялата ви обичайна дейност в браузъра и приложенията.
Въпреки че Chrome е получавал много критики за проследяването, това издига действията на компанията на ново, много различно ниво. „През последното десетилетие,“ казват от Google, “начинът, по който хората използват интернет, се промени драстично. Затова постоянно оценяваме нашите политики, за да сме сигурни, че те отразяват последните развития в технологиите и отговарят на нуждите на нашите партньори и очакванията на потребителите.“
И така, от 16 февруари Google ще бъде „по-малко предписваща на партньорите си по отношение на начина, по който те таргетират и измерват рекламите“ в „по-широк спектър от повърхности, на които се показват реклами (като свързани телевизори и игрови конзоли)“.
„Вземането на т.нар. дигитални пръстови отпечатъци включва събирането на части от информация за софтуера или хардуера на дадено устройство, които, когато се комбинират, могат да идентифицират еднозначно конкретно устройство и потребител“, обяснява Стивън Алмънд, представител на Службата на комисаря по информацията на Обединеното кралство. „Мнението на регулатора е, че снемането на пръстови отпечатъци не е справедливо средство за проследяване на потребителите онлайн, тъй като има вероятност да намали избора и контрола на хората върху начина, по който се събира тяхната информация. Промяната в политиката на Google означава, че пръстовите отпечатъци вече могат да заменят функциите на бисквитките на трети страни.“
Регулаторът казва, че „когато изберете опция в банера за съгласие или „изчисти всички данни за сайта“ в браузъра си, вие обикновено контролирате използването на „бисквитки“ и други традиционни форми на локално съхранение. Отпечатването на пръстови отпечатъци обаче разчита на сигнали, които не можете лесно да изтриете. Така че, дори и да „изтриете всички данни за сайта“, организацията, използваща техники за снемане на пръстови отпечатъци, може незабавно да ви идентифицира отново. Това не е прозрачно и не може лесно да се контролира. Браузърите по-трудно блокират пръстовите отпечатъци и затова дори потребителите, които се грижат за неприкосновеността на личния живот, трудно ще спрат това.“
Както регулаторът, така и Google потвърдиха, че ще продължат да работят по тази промяна, която според Службата на комисаря по информацията на Обединеното кралство е „обрат в позицията на компанията и отклонение от очакванията ни за интернет, който е ориентиран към неприкосновеността на личния живот“. Регулаторът също така отправи строго предупреждение към предприятията, които може би се готвят да променят политиката си през февруари, когато промените ще влязат в сила. „Предприятията нямат право да използват пръстовите отпечатъци, както им е удобно. Подобно на всички рекламни технологии, то трябва да се прилага законно и прозрачно - и ако това не е така, ние ще предприемем действия.“
Google дава пример за нуждата от такива пръстови отпечатъци в съобщението си - интелигентни телевизори и услуги за стрийминг. „Потребителите на интернет възприемат преживяванията на свързаната телевизия (CTV), което я прави един от най-бързо развиващите се рекламни канали. Предприятията, които рекламират в CTV, се нуждаят от възможността да се свързват със съответните аудитории и да разбират ефективността на своите кампании. Тъй като хората и домакинствата все повече преминават към стрийминг платформи, екосистемата трябва да инвестира и да разработва решения, които са ефективни и измерими в една невероятно фрагментирана среда.“
Казано по-просто - проследяване на реклами в различни платформи и устройства. Това е ход, който измества фокуса от Chrome като епицентър на империята за проследяване на Google, а моментът, в който това се случва, е интересен.
Снимка: Unsplash
Виж още: Забравете за черните дупки - белите дупки са истинската мистерия на вселената