Базираният в Мюнхен стартъп Vaeridion е осигурил 14 млн. евро за разработване на електрически самолет, който се надява да превозва пътници по кратки маршрути из Европа до 2030 г.

„Микролайнерът изглежда като обикновен самолет и излита от писта - единствената разлика е, че ще се захранва от батерии“, казва съоснователят и главен изпълнителен директор на Vaeridion Ивор ван Дартел в интервю. „За операторите и пътниците изживяването ще бъде по същество същото.“

Базираният в Берлин фонд за рисков капитал в областта на климатичните технологии World Fund ръководи инвестицията от серия А, като в нея участват Project A Ventures, Vsquared Ventures, Schwarz Holding, InnovationQuarter и др.

„Новото ни финансиране ще ускори значително усилията за разработване на проекта и ще проправи пътя за сертифициране на прототипни полети през 2027 г., последвани от първи комерсиален полет до 2030 г.“, добавя Ван Дартел.

Новината идва само месец след като Vaeridion стана първият производител на самолети за обща авиация, който си осигури предварителен договор за кандидатстване (PAC) с Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA), което е голяма крачка към търговските полети.

Ръководителят на инженерния отдел на Vaeridion Маркус Кохс Кемпер нарече това „огромен етап“ в развитието на своя микролайнер. „Тази инициатива ни позволява да намалим риска на нашата основна технология и пътя към сертифициране на нашия електрически самолет преди подаването на заявление за типов сертификат“, каза той.

Ван Дартел и Себастиан Зееман - и двамата бивши инженери на Airbus и ZF - са съоснователи на Vaeridion през 2021 г. Тяхната визия е да създадат електрически самолет, който да замени самолетите с реактивно гориво при регионалните полети.

Според предварителните тестове пробегът на микролайнера е около 500 км, съобщиха от компанията. През 2022 г. почти една трета от полетите в ЕС ще покриват това разстояние или по-малко, според Евроконтрол.

Дизайнът на Vaeridion е сходен със съществуващите регионални самолети, което може да намали разходите за разработка и производство в сравнение с по-експерименталните модели с електрическо вертикално излитане и кацане (eVTOL), които често изискват сложни задвижващи системи и възможности за вертикално повдигане. Компанията вече е подписала договори с първите си клиенти: холандския оператор на частни самолети ASL Group, германската бизнес авиокомпания Aero-Dienst и датските компании Copenhagen AirTaxi и Copenhagen Helicopter.

Aero-Dienst и Vaeridion работят заедно и по потенциалното въвеждане на услуга за линейка - електрически самолет, за германския ADAC, най-голямата автомобилна асоциация в Европа.

Първоначално самолетът ще обслужва бизнес пътници, а след това ще се разпространи и в сферата на потребителските пътувания, заявиха от компанията.

Снимка: Unsplash/Vaeridion

Виж още: Това е първият лаптоп на Lenovo с навиващ се екран, който ще дебютира на CES 2025