NASA започна да използва изкуствен интелект за разработване на хардуер за мисиите си, създавайки компоненти, които според нея са значително по-здрави от проектираните от човека аналози и същевременно спестяват две трети от усилията.

Процесът Evolved Structures, разработен от инженера изследовател Райън Макклеланд, отнема част от времето, необходимо на експертните дизайнери на NASA, и разчита на генеративен алгоритъм за създаване на метални скоби и монтажи за различни мисии за изследване на Космоса.

"Хората може би правят по една версия на всяка седмица или две, ако нещата вървят добре", обясни Макклелънд в подкаста "Малки стъпки, гигантски скокове".

"Изкуственият интелект ще прави нещо от порядъка на една версия в минута. Така че имате много повече цикли на нововъведение и поради по-големия брой цикли просто получавате оптимални проекти много, много по-бързо."

Досега системата е използвана за проектиране на всичко - от скеле за телескопа EXCITE, който се носи с балон, до оптична маса за спектрометър за ултравиолетови изображения, която да съхранява оптичните му компоненти.

"От настоящите приложения оптичната пейка е може би най-впечатляващата", казва Макклеланд пред Dezeen.

"Тя е радикално отклонение от типичните оптични пейки и има много по-добри структурни характеристики. Тя също така консолидира това, което би било около 10 части, в една единствена част, която все още може да се обработва."

Подобно на чатбота ChatGPT или генератора на изображения DALL-E, системата все още разчита на човешкия принос под формата на точна инструкция, в която подробно се описват изискванията към детайла, включително натоварването, което трябва да понесе, и силите, на които ще бъде изложен.

Тези данни се въвеждат в софтуера за генеративно проектиране, който е в състояние да създаде 30 до 40 версии за няколко часа, като всяка от тях подобрява последната, за да се развие оптимална структура.

"Изкуственият интелект измисля дизайна, след което го тества чрез анализ на крайните елементи, за да се увери, че работи, да провери изискванията, а след това прави и симулация на производството, за да се увери, че може да бъде изработен", обясни Макклеланд в подкаста.

Това означава, че окончателният проект може да бъде вкаран направо в цифров производствен процес и да бъде обработен от стандартен уред въз основа на CAD модела. От проектирането до производството този процес може да отнеме само една седмица. Макклелънд изчислява, че това е около десет пъти по-бързо от обичайния процес на NASA, при който проектът се предава между дизайнер, анализатор на напрежението, който проверява ефективността му, и производител, който проверява дали може да бъде произведен на практика.

"Това, което прави процесът на Evolved Structures, е да вземе това, което се случва между няколко различни хора - и може да отнеме месеци или години в зависимост от проекта и колко отдадени са хората и дали работят по други неща - и да го сведе до нещо, което се прави от компютър", завършва той.

Снимка: Unsplash

Виж още: "Джеймс Уеб" засне древни галактики, които на теория не трябва да съществуват