Във вторник вечерта Blue Origin направи още една важна стъпка към изстрелването на голямата си ракета New Glenn, като откара първата степен на ракетата до стартовата площадка в Кейп Канаверал, Флорида.
Въпреки че заводът за ракети на компанията във Флорида се намира само на няколко километра от стартов комплекс 36 на космодрума Кейп Канаверал, поради размерите на ракетата и транспортьора процесията трябваше да премине по по-заобиколен маршрут. В публикация в LinkedIn Дейв Лимп, главен изпълнителен директор на Blue Origin, заяви, че маршрутът, по който ракетата стига до площадката, е дълъг 33 км.
Лимп също така предостави някои подробности за GERT - прозвището на компанията за Giant Enormous Rocket Truck или „Гигантския огромен камион за ракети“, създаден за транспортиране на масивната първа степен на New Glenn.
„Нашият транспорт се състои от две ремаркета, свързани с люлки и сглобка за укрепване на гръбнака, разработена от нас“, казва Лимп. „Това транспортно средство има 22 оси и 176 гуми. Той се тегли от Oshkosh M1070, преоборудван транспортьор на цистерни на американската армия, с мощност 505 конски сили и въртящ момент 1825 фунта.“
Транспортьорът може да се движи само по определени пътища поради дължината си - 95 метра, и височината си с ракетата на борда. Ракетата носител New Glenn е с диаметър 7 метра, което е твърде голямо, за да се транспортира под обикновени мостове.
Придвижването на ракетата до площадката за изстрелване е ключов знак, че първата степен е почти готова за дългоочаквания дебют. Разработването на ракетата New Glenn ще доведе до появата на трета търговска тежкотоварна ракета на американския пазар след ракетите Falcon Heavy и Starship на SpaceX. Това би било още един ясен сигнал, че бъдещето на ракетостроенето в САЩ е по-скоро частно, отколкото държавно. От решаващо значение е и фактът, че New Glenn е проектирана да има първа степен за многократна употреба, която ще се опита да кацне на безпилотен кораб при първия си полет.
Ракетата все още трябва да премине през два ключови етапа, завършвайки мокра генерална репетиция, при която апаратът ще бъде напълно зареден с гориво, а наземните му системи ще бъдат тествани. След това ще се проведе „горещ“ тест, по време на който седемте ракетни двигателя BE-4 на първата степен ще бъдат запалени за няколко секунди.
Преди малко повече от месец Blue Origin запали втората степен на New Glenn за 15 секунди. Според компанията двата двигателя BE-3U на горната степен, задвижвани с течен кислород и водород, са изгорели номинално. Това са решаващите последни стъпки преди изстрелването, но това е и периодът, в който могат да бъдат открити проблеми. Например за първи път летателните версии на първата и втората степен ще бъдат сдвоени и интегрирани, а след това ще бъдат свързани с наземните системи в Кейп Канаверал. Както подсказва размерът на транспортьора, това са големи и сложни машини. Неизбежно ще има предизвикателства през следващите седмици.
Снимка: Unsplash/Blue Origin
Виж още: Тази демонстрация на биомиметичен хуманоиден робот е ужасяваща визия за бъдещето