След като Съветският съюз изстреля първия спътник в орбита и последва това с изпращането на първия човек в Космоса, правителството на САЩ отговори със създаването на НАСА, а по-късно президентът Джон Ф. Кенеди обяви: „Ние избираме да отидем на Луната“. Мисиите „Аполо“ са най-известните от този период, но те бяха предшествани от „Меркурий“ и „Джемини“.

За реставратора на фотографии Анди Сондърс тези ранни американски усилия са съкровищница от изходни материали, с които той работи. След като преди това издаде книга за мисиите „Аполо“, за най-новия си проект той се обърна към „Меркурий“ и „Джемини“ – мисиите, които изведоха първите американци в Космоса.

Сондърс прегледа 5000 фотографии, заснети от астронавтите от „Меркурий“ и „Джемини“, и търсеше фотографии с красиви естетически качества, историческа значимост или просто трогателни снимки, разказващи човешка история. Целият процес отне три години.

Ричард Гордън закрепя въже между две превозни средства, които по-късно раздели и завъртя, за да създаде първата изкуствена гравитация в Космоса.

Джон Глен изглежда непоколебим по време на пламенното завръщане в атмосферата, вярвайки, че топлозащитният му щит се е откачил и че може да изгори в атмосферата – капсулата е осветена в оранжева светлина поради интензивната топлина.

Снимана с Hasselblad 70 mm с обектив 80 mm f/2 от Том Стафорд.

Три кадъра от 16-милиметров филм, подредени един върху друг и обработени. Астронавтът Джим Ловел гледа през прозореца по време на мисията „Джемини 7“.

Снимана с Hasselblad SWC 70 mm, с 38 mm обектив от Бъз Олдрин.

Сондърс се старае да подчертае, че по време на процеса не са използвани никакви ИИ инструменти, като казва, че това би подкопало целия проект.

„Това са исторически важни изображения, ако приложиш ИИ, цялата им произходност ще изчезне. Можеш да го наречеш произведение на изкуството, ако искаш, но това не е снимка“, казва той пред Space.com.

Сондърс разкрива пред списание BBC Sky at Night Magazine, че е успял да получи достъп до оригиналните негативи, съхранявани от НАСА. Снимките са едни от първите, правени от Космоса на Земята.

„RAW файловете не са готови за гледане веднага след сканирането, но в тях се крие огромно количество визуална информация, която само чака да бъде разкрита чрез цифрова обработка, малко време и усилия“, казва Сондърс.

Снимка: Pexels/NASA / ASU / Andy Saunders

Виж още: Проучване анализира 38 млн. некролога и откри какво наистина ценят американците в живота

 

 

Още от HiEnd