Google Chrome ни беше представен като рицаря на бял кон с обещанието си постепенно да премахне файловете, които уебсайтовете използват, за да запомнят предпочитанията и да проследяват онлайн активността - или по-познати като бисквитки. Но в публикация в блог Антъни Чавес, вицепрезидент на Google за Privacy Sandbox, каза, че сега тези планове на компанията се насочват към „втората половина на 2024 г.“. Приемането на алтернативна технология първоначално беше планирано за януари 2020 г., след това отложено за втората половина на 2023 г., но сега явно предстои поредното изместване на срока. Въпреки че въпросните бисквитки са основополагащият камък във всички политики за поверителност, може би не трябва да виним изцяло Google за забавянето: „Работихме в тясно сътрудничество, за да усъвършенстваме нашите предложения за дизайн въз основа на информация от разработчици, издатели, търговци и регулатори чрез форуми“, пише Чавес. „Най-последователната обратна връзка, която получихме, е необходимостта от повече време за оценка и тестване на новите… технологии, преди да оттеглим бисквитките на трети страни в Chrome“, се вижда от съобщението. Основата на привидно по-частни начини за проследяване на уеб потребителите е Privacy Sandbox, имаща за цел да създаде уеб стандарти, които захранват рекламата без използването на така наречените „проследяващи“ бисквитки. Както е известно, те могат да уловят уеб хронологията на даден потребител и да останат активни години наред без негово знание. За разлика Privacy Sandbox предлага използването на алгоритъм в браузъра, Federated Learning of Cohorts (FLoC), за анализиране на активността на потребителите и генериране на „запазващ поверителността“ ID, който може да се използва от рекламодателите за насочване.

Google твърди, че FLoC е по-анонимен от бисквитките, но Electronic Frontier Foundation го описва като „обратното на технологията за запазване на поверителността“ и подобно на „поведенчески кредитен рейтинг“. Privacy Sandbox също накара регулаторите да разследват дали рекламните цели на Google са антиконкурентни. През януари 2021 г. Органът за конкуренция и пазари (CMA) в Обединеното кралство обяви планове да се съсредоточи върху потенциалното въздействие на Privacy Sandbox върху издателите и потребителите. А през март 15 главни прокурори на американските щати и Пуерто Рико измениха антитръстова жалба, подадена през декември миналата година, като казаха, че промените в Privacy Sandbox ще изискват от рекламодателите да използват Google като посредник, за да рекламират. По-рано тази година Google постигна споразумение със CMA за това, как разработва и пуска Privacy Sandbox в Chrome, което ще включва работа със CMA за „разрешаване на проблеми“ и консултиране и актуализиране на CMA и Службата на комисаря по информацията на Обединеното кралство по текущ база. Въпреки това Google ще разшири пробната версия на своите технологии за Privacy Sandbox и очаква API да бъдат пуснати и общодостъпни в Chrome до третото тримесечие на 2023 г. 

Снимки: Unsplash

Виж още: Забраняват Google в контролираните от Русия части на Украйна