Google внедри етикети Data Safety, за да помогне на потребителите да защитят данните си, докато използват Play Store. Но ангажиментът на Google към поверителността може да е преувеличен, предупреждава ново проучване.

Още през април 2022 г. Google представи етикети за безопасност на данните в Play Store. Този нов раздел, фокусиран върху поверителността, изисква приложенията на неговата платформа да докладват как събират и управляват този тиип информация. Въпросът е потребителите да бъдат информирани, за да могат да вземат по-добри решения какви приложения искат да изтеглят. Някои сравниха подхода с посочването на хранителни стойности върху етикетите на продуктите – но вместо да ви информират за здравословния индекс, ви разясняват какви лични данни събира въпросното приложение.

Въпреки че това може да звучи добре на повърхността, изглежда, че Google може да не прилага политиката си толкова добре, колкото би трябвало. Проучване, наречено See No Evil: How Loopholes in the Google Play Store’s Data Safety Labels Leave Companies in the Dark and Consumers in the Dark от Mozilla, установи, че почти 80% от приложенията, които са тествани, имат фалшиви или подвеждащи етикети.

Според интернет компанията нейните изследователи са прегледали топ 20 платени и топ 20 безплатни приложения в Play Store. На всяко приложение беше дадена оценка „лошо“, „нуждае се от подобрение“ или ОК. Ако дадено приложение получи лоша оценка, това означава, че има големи несъответствия между неговите етикети за безопасност на данните и действителните му политики за поверителност. Оценката OK означава, че правилата на приложението са в съответствие с неговия етикет. А тези, които печелят оценка „има нужда от подобрение“, са някъде по средата.

От 40 приложения, прегледани от Mozilla, 16 (40%) от тях са получили слаба оценка. Това включва софтуер като Minecraft, Facebook и др. Twitter и TikTok обаче са сред най-големите нарушители според резултатите. Има 15 приложения (37.5%), които получиха оценка за нужда от подобрение. В тази група попадат няколко собствени приложения на Google, включително YouTube, Google Maps и Gmail. Към тези приложения се присъединяват и Instagram и WhatsApp.

Само шест от приложенията успяха да постигнат оценка ОК. Тези приложения бяха:

Candy Crush Saga
Google Play Games
Subway Surfers
Stickman Legends Offline Games
Power Amp Full Version Unlocker
League of Stickman: 2020 Ninja

Що се отнася до останалите приложения в списъка, те не получиха оценка. Причината е, че дори не са попълнили формуляра за безопасност на данните. Тези приложения са UC Browser – Safe, Fast, Private; League of Stickman и Terraria.

Това е проблем, тъй като тези приложения могат да споделят вашите данни с рекламодатели, доставчици на интернет услуги, платформи и много други видове компании.

Неуспехът на тези приложения да докладват точно своите политики отчасти се дължи на Google и на начина, по който той контролира своята политика. Google заявява, че приложенията на неговата платформа „носят отговорност за изготвянето на пълни и точни декларации“, като възлагат отговорността на някой друг.

„Потребителите се грижат за поверителността и искат да вземат интелигентни решения, когато изтеглят приложения“, казва Джен Калтридър, ръководител на проекта Mozilla. „Етикетите на Google за безопасност на данните трябва да им помогнат да направят това. За съжаление не го правят. Вместо това се притеснявам, че причиняват повече вреда, отколкото полза. Когато видя етикети за безопасност на данните, които посочват, че приложения като Twitter или TikTok не споделят данни с трети страни, това ме ядосва, защото това е напълно невярно. Разбира се, Twitter и TikTok споделят данни с трети страни. Потребителите заслужават по-добро. Google трябва да се справи по-добре“, допълва Калтридър.


Снимка: Unsplash

Виж още: Meta ще се опита да ни увери, че не ни подслушва

 

Тагове: