След като излезем от средното образование, осъзнаваме, че голяма част от нещата, преподавани в него, са доста безполезни, а някои и недотам верни. Ето 5 факта от науката, за които учителите лъжат!

1. Хората притежават 5 сетива

Освен стандартните 5 и легендарното „шесто чувство“ хората имаме още доста. Усет за движение, вестибуларен апарат, усещане за температура и време са само някои от многото сетива, с които хомо сапиенс може да се похвали. Всъщност в зависимост от това, колко придирчиви сме към понятието, хората имат между 14 и 20 сетива.

2. Магнетизмът

Само металите притежават магнетизъм, обяснява учителката по физика и закача кламер за магнита. Всъщност не само феромагнитните тела с желязо, кобалт и никел реагират на магнитни полета. Ядрата на водорода във вас или в краставицата се отблъскват от магнити. Този феномен се нарича диамагнетизъм и е изключително слаб. Затова в машините за ядрено-магнитен резонанс се използват изключително силни магнити - най-популярното приложение на това свойство на материята.

 

3. Основните цветове са червено, синьо и жълто

Червено, жълто и синьо са основните цветове, а всички останали се образуват от тях. Едно от три не е чак толкова зле, но червеното и синьото нямат място там. При тези три цвята има много недостъпни нюанси, но ако смесите циан и магента, лесно ще получите синьо, а магента и жълто ще ви даде яркочервено. Фактът, че основните цветове са циан, магента и жълто, е известен от края на XIX в., но незнайно защо все още не е достигнал класните стаи.

 

4. Картата на езика

Спомняте ли си зоните по езика, които би трябвало да отговарят за усещане на това или онова? Задната част на езика е пълна с вкусови власинки за горчиво, тези за сладко, солено и кисело също си имат свои специални места. Тази теория е поставена през 1942 г. и от 1974 г. насам е твърдо отхвърлена. Незнайно защо учебниците все още поддържат този „факт“.

5. Има три агрегатни състояния

Твърдо, течно и газообразно. Трите състояния, които материята приема, са тези според учебниците по физика. Разбира се, факт е също, че пиша тази статия на монитор с течен кристал – молекули, подредени като на твърда материя, но флуидни. Плазмата, суперфлуидите, ненютониевите флуиди и още доста могат спокойно да се подредят до тези.

Не е важно да подредим всяко възможно състояние на материята в учебниците по физика, нито да учим децата на 20-те си сетива. Но не е ли XXI в. малко прекалено късно за лъжи в учебниците? Вече всички знаем, че Земята не е плоска и не стои на гърба на Световната костенурка. Тогава защо трябва да си мислим, че усещаме сладко само с лявата част на езика си?