Хакерската атака срещу Sony Pictures се оказва източник не само на пикантни детайли от Холивудското студио и бъдещите му проекти. Изтекли мейли показват, че големите американски кино компании работят заедно с Филмовата асоциация на Америка (MPAA) по проект, който се стреми да спре компанията, която в мейлите е наричана Голиат. Всичко сочи, че компанията, която имат предвид, всъщност е интернет гигантът Google, а най-силните адвокати на Холивуд работят за убиването му.

В десетки мейли, изтекли от Sony, адвокати от MPAA и шестте големи студиа в САЩ обсъждат Голиат като техния най-голям и мощен противник в борбата с олайн пиратството, разкрива в обширен материал The Verge. В разговорите си участниците обсъждат стратегии, с които да се борят срещу гиганта, тъй като в техните очи именно той позволява пиратството да съществува онлайн. Целта на Холивуд очевидно е да блокират достъпа до пиратски филми, което смятат за единствения метод за борба с проблема.

От изтеклите имейли The Verge открива, че в началото на годината MPAA и шест студиа - Universal, Sony, Fox, Paramount, Warner Bros. и Disney (собственик на Marvel и Lucasfilm) - са стартирали нова кампания срещу онлайн пиратството, която следва провала на SOPA от преди няколко години. В тези инструменти фигурират мерки за блокирането на сайтове чрез големи интернет доставчици. Планът за атака срещу пиратството включва работа с главни прокурори и големи доставчици на интернет като Comcast, с което да се увеличат правомощията на съда върху контрола на доставка на данни. Големият проблем тук е, че успешното прилагане на подобни мерки би могло да донесе коренна промяна в отворената природа на интернет.

Сред шокиращите детайли от изтеклата комуникация е, че принципните конкуренти, които са големите студиа, се обединяват в битка срещу враг, който дори не назовават. Както отбелязва Business Insider, ситуацията напомня за вселената на Хари Потър, където Волдемор е “онзи-който-не-бива-да-се-назовава". В случая злодеят е Google - огромна компания, с огромно влияние и огромни финансови средства, от която може би всеки трябва да бъде поне респектиран.

“Тръгваме от уговорката, че блокирането е средството за постигане на целта”, пише главният юрисконсулт на MPAA Стивън Фабрицио в имейл, в който обяснява, че групата е осигурила технически експерти и работи с Comcast (собственик на Universal), за да разработи технологии за идентификация и блокиране на трансфери на нелегално споделени файлове. Фабрицио отбелязва и големия политически риск, който крие акцията.

“В света след SOPA трябва да обмислим доколко подобна стратегия носи риск от пиар криза и дали такава стратегия ще засили и съживи силите против авторските права, които видяхме при дебатите около SOPA”, пише още юрисконсултът. През 2011 SOPA - Stop Online Piracy Act, предложи нови мерки за блокиране на сайтове, които бяха преборени от комбинираните протести на интернет компаниите и потребителите им. Подобни мерки се опитаха да се прокраднат и в европейското законодателство под формата на търговското спразумение ACTA, но също предизвикаха мащабни протести на целия континент. Идеята за подобни мерки обаче продължава да живее и Голиат е единственото, което стои на пътя на американските филмови компании.

Очевидно за тях мерките, които Google предприема, за да направи намирането на пиратско съдържание по-трудно, са недостатъчни. Засега също така няма никакви сигнали, че компанията ще работи в по-близки отношения с MPAA по подобни теми.

Тук се крие и основният конфилкт между два типа компании. От едната страна са филмовите студиа, които искат да спрат трафика, който нарушава авторските им права, с което да нарушат едни от основните принципи на мрежата. От другата са огромните технологични компании, включително и Google, които нямат интерес от подобни стъпки. В крайна сметка става ясно, че проблемът се крие в огромните суми, за които става дума. За добро или лошо битката в момента протича повече в полза на Голиат и студиата осъзнават това.

 

Прочетете: Хакерите обещаха коледен подарък, който Sony няма да хареса.

Още от Social