Вече ви разказахме по-подробно впечатленията си от семинара Social Me Workshop 4. Сега е време и за обещаното интервю с Ири Вовес – онзи, заради когото раздаваха слушалки в началото на форума. За него вече ви писахме (под името Иржи Воувс), а още информация за опита му ще откриете тук. Първото впечатление за него – млад, рус, със сини очи, може би малко прекалено млад. Само че в бизнеса на социалните мрежи успелите хора са най-вече млади – може би защото са по-гъвкави към ветровете на промяната, не са консервативни и са гладни за нови идеи. В дънките и сакото си, с позитивното си отношение, професионализма и широката си усмивка, Вовес задържа интереса на публиката в продължение на около два часа. Ние успяхме да откраднем няколко минути от времето му за блиц интервю.

 

Дни преди старта на семинара ви представиха като Иржи Воувс, а днес в началото на Social Me Workshop 4 ви анонсираха като Ири Вовес. Често ли ви се случва да бъркат името ви?

Да, всъщност. То се изписва с J и се произнася с един звук „ж”, който липсва в другите езици. Затова предпочитам да се представям като Ири, което пък звучи като Юри... Фамилията ми е Вовес, но при едно по-англоезично изговаряне звучи като Воувс. Така че съм чувал доста варианти на името си. Не ме дразни. Свикнал съм.

 

И стандартен въпрос към чужденците – за първи път ли сте в България и харесва ли ви тук?

Да, за първи път съм тук и ми харесва. Пристигнах вчера (б.а. - 30 юни) и не успях да разгледам кой знае какво, но вечерях в един чудесен ресторант. Заминавам утре (б.а. - 2 юли) за Прага.

 

Снимка: Social Me

 

А сега да пристъпим към по-специфичните въпроси – кога се регистрирахте във Facebook?

Това е добър въпрос! Мисля, че се регистрирах във Facebook преди 2-3 години, някъде през 2008 г. или 2009 г.

 

Това е доста по-късно след старта на социалната мрежа през 2004 г. ...

Да, в началото тя беше популярна най-вече в Щатите и при това през първата година бе достъпна само в колежите и университетите. Знаех за съществуването й, но никой от приятелите ми в Чешката република нямаше профил. Така че аз се регистрирах заради щатските ми приятели, тъй като по-рано учих в САЩ и исках да поддържам връзка с тях.

Бях първият сред моите чешки приятели с Facebook профил. Малко по-късно те започнаха да идват при мен и да ми казват: „Хей, знаеш ли кое е наистина яко – Facebook!”.

Как Facebook се превърна от начин да общувате с приятелите си от САЩ в бизнес за вас?

Много рано, още в самото начало ние (компанията Candy Tech) видяхме силата и стойността на Facebook. Имахме налице много успешни бизнес примери с приложения и кампании – особено от САЩ, където са много по-напред с нещата, отколкото тук. Така ние тръгнахме да предлагаме услугите си, тъй като бяхме първата специализирана Facebook компания в страната (бел. а. Чешката република) и дейността ни бе непозната за бизнеса.

Навсякъде, където отивахме, казвахме: „Хей, чували ли сте за Facebook? Супер възможност е!”, а те ни отговаряха: „Да, знаем, но не ни интересува.” Но тогава, около три до шест месеца по-късно, когато Facebook започна да се разраства, чешките компании осъзнаха, че и те трябва да са в социалната мрежа.

И ние бяхме първите, на които започнаха да се обаждат с думите: „Хей, здравейте, вие ни посетихте с предложения за някакъв Facebook бизнес. Може ли да се срещнем отново?”

 

Кой беше първият голям Facebook проект за вас?

Преди Social Bakers моята компания беше Candy Tech – разработвахме приложения за Facebook. Първият ми голям проект, първото ми приложение, беше за една компания за спортни залози. Ние не можехме да използваме истински залози с истински пари, затова предприехме по-различен подход. Приложението просто слагаше малка значка на профилната снимка на хората, които го използват. Така на практика те казваха: „Здравейте, аз съм фен на” на съответната компания и нейната дейност. Имахме голям успех. Всички искаха да имат тази малка, симпатична значка.

 

А коя беше първата ви голяма международна кампания във Facebook?

Мисля, че първата ни голяма международна кампания беше в Норвегия. Трябваше да създадем приложение за Rent-A-Car компания. Успехът ни с него буквално ни постави на бизнес картата.

 

Имате ли големи клиенти от България?

Не, нямаме никакви клиенти от България. Поне не и за разработка на приложения през Candy Tech. Вече се свързаха с нас за Social Bakers обаче, инструмента ни за следене и управление на Facebook страници и кампании.

 

Водещата новина през изминалата седмица бе стартът на Google+. В светлината на съперничеството между Google и Facebook, какво мислите за Google+, пробвахте ли вече социалната услуга?

Не, все още не. Все още не съм получил покана. Но ще е трудно за Google. Те вече пуснаха няколко социална проекта (Buzz и Wave), които не бяха особено успешни. Google са страхотни, но аз не мога да си ги представя на социалната сцена. 

Мога само да кажа: „Ще видим!”, защото при Google всичко е възможно. От друга страна, до този момент социалните им проекти не успяха да пробият. Според мен наистина ще трябва да положат огромни усилия,

тъй като не мисля, че хората ще искат да използват две социални мрежи, ако те ще са напълно еднакви. От Google ще трябва да предложат някаква нова функционалност, за да започнат да мигрират потребителите. Но ще видим, ще видим.

 

 

През изминалата седмица се заговори за смъртта на Facebook и как все повече хора деактивират профилите си. Всички видяхме графиката за ръста на социалната мрежа в презентацията ви, но вие откривате ли такава тенденция на спад в интереса?

Да, действително има такава тенденция през последните месец-два. Наблюдавахме я в САЩ и в Обединеното кралство. Аз си мисля, че в тези държави не се отбелязва голям ръст, защото те вече достигат максимума потребители във Facebook, който могат да имат. САЩ, Западна Европа и някои азиатски държави вече са в своя пик на интереса към социалната мрежа, така че ръстът при тях ще се забави. Но в момента има други държави, които отбелязват огромен скок – най-вече в Южна Америка и конкретно Бразилия, както и в Азия (особено Индонезия и Малайзия) и в Африка. Въпреки че в Африка абсолютният брой нови потребители е по-малък, в процентно отношение ръстът е голям.

 

В България само сме чували за възможностите за реклама Sponsored Stories и Comments. Какво мислите за тях, работят ли тези модели?

Всяка компания трябва да използва онези възможности, които са най-добри за нея, и винаги да се оглежда за нови опции. Според мен Sponsored Stories са един добър шанс за реклама, но от друга страна цената им може би е твърде висока. Мисля, че е доста по-висока от тази за обикновените Facebook Ads реклами. Въпреки това набира скорост. Все още не съм виждал Sponsored Stories в Чешката република, но за сметка на това видях доста добри примери за приложението им в Германия. А за Comments мисля, че имате предвид възможността за анкети. Винаги е добра опция да получаваш обратна връзка от феновете си. Според мен това обаче работи за малкия бизнес. Например, ако притежаваш ресторант, можеш да попиташ феновете му кои са любимите му ястия от менюто или какво е обядвал. Мисля, че ще има успех.

 

Какво е бъдещето на Facebook? Явно не виждате смърт за социалната мрежа, но какво е бъдещето?

Върху мобилния телефон и пряко свързвано с услуги, обвързани с местоположението на потребителя. Употребата на мобилни устройства за достъп до Facebook ще нарасне, а и очакваме съвсем скоро да представят Facebook Places, така че там е бъдещето.

 

Тагове: