По време на откриването на конференцията F8 Марк Зукърбърг представи своя 10-годишен глобален план за развитието на най-голямата социална мрежа и една от водещите технологични компании в света. Той е дързък, той е находчив и зависи най-вече от едно-единствено нещо – превръщането на цялата планета в една свързана общност.

На старта на изключително интересното събитие на Facebook в Сан Франциско 31-годишният изпълнителен директор на компанията говори за това, как през следващото десетилетие той планира да създаде поредица от продукти – всеки с поне един милиард или дори повече потребители, – които са обединени от една скромна амбиция: „Да дадат на всеки един по света силата да споделя всичко, което иска, с всички останали“.

Гръмко изказване, но то далеч не е празни приказки.

Зукърбърг подкрепи думите си с няколко сухи статистики, които няма как да останат незабелязани. Потребителите на Messenger и WhatsApp (и двете собственост на Facebook) обменят около 60 милиарда съобщения на ден. Това е три пъти повече, отколкото е най-високият брой SMS съобщения, достиган някога. Имайки предвид популярността на тези приложения, изглежда съвсем логично те да се използват за нещо повече от чат с приятели. С други думи време е за чат, но с компании, при това с чатботове. Facebook анонсира появата на нова платформа в рамките на Messenger, в която автоматични програми могат да отговорят на най-различните ви потребителски въпроси, да ви дадат повече информация за продукти и услуги и всичко това, без изобщо да напускате уютната среда на приложението. Така ще можете да търсите отговори на различни въпроси, да правите резервации в ресторанти, да получавате персонализирани новинарски бюлетини или пък да поръчвате цветя.

 

 

Ако тази стратегия се окаже успешна, Facebook може да изтласка доста бързо голям брой конкуренти, като новинарски приложения, сайтове за онлайн пазаруване, музикални стрийминг услуги и дори интернет търсачки. Е, едва ли Google Search ще загуби стойността си, но със сигурност борбата ще е сериозна. Така както Amazon се превърна в „Магазина за всичко“ по думите на самия Джеф Безос, Facebook може да стане „Приложението за всичко“.

Това виждане се подсилва и от друго интересно обещание на младия визионер начело на Facebook – това, че един ден приложенията ще заместят традиционните информационни канали. Компанията си поставя за цел създаването на олекотени приложения, които не само са евтини, но и харчат с 25 процента по-малко от мобилния трафик. „На потребителите ще им хареса да пестят и един ден приложенията за 1 долар ще изместят телевизора“, прогнозира Зукърбърг.

Марк Зукърбърг добре знае, че за да спечели онлайн пространството, той се нуждае от реалната инфраструктура, която да позволи на все повече потребители достъп до мрежата – и глобалната, и социалната. Именно така Facebook ще може да даде на всички „силата да споделят“. Едно от нещата, по които компанията работи, е създаването на захранвани със слънчева енергия самолети, които да разпръскват интернет връзка отвисоко, а успоредно с това Facebook сключва и договори с някои доставчици, за да субсидира техните абонаментни планове в различни страни. Програмата Free Basics вече бе разкритикувана много и дори бе забранена в Индия, така че Зукърбърг определено има какво още да желае.

 

 

Не бяха пропуснати две от най-актуалните тенденции, даващи облика на съвременния технологичен свят – виртуалната реалност и стриймингът на съдържание. Видео стриймингът е един от ключовете към дигиталното бъдеще. Facebook твърди, че потребителите гледат повече от 3 часа видео на ден и това е само средната стойност. Компанията ще се опита да направи стрийминга по-икономичен, така че висококачественото видео съдържание да не „изяжда“ толкова много трафик. Тясно свързана с видеото е виртуалната реалност. От сцената в Сан Франциско Зукърбърг отбеляза как именно виртуалната реалност позволява на хората да общуват по нови и невиждани досега начини. Само преди месец компанията пусна Oculus Rift, а до края на годината ще бъде въведено и управление чрез досег, така че ще може да докоснете някого през VR устройството, смесвайки напълно реална и виртуална среда. Зукърбърг говори и за добавената реалност, която трябва да се развива успоредно с виртуалната. Неговата визия за VR шлема на бъдещето е той да бъде не по-голям от чифт очила и да работи едновременно с VR и AR съдържание.

Гледайки облечения в тениска и дънки Зукърбърг, който разгръща планове за милиарди долари, които могат да променят живота на милиони хора, човек не може да не се възхити на лекотата и непринудеността, с която той чертае идеите си за бъдещето. Да, това бъдеще няма да дойде за ден или година, но то безспорно е посоката, към която вървим, и когато в неговата реализация е впрегната компания с мащабите, ресурсите и визията на Facebook, то изглежда възможно. А когато небрежно облеченият дребничък милиардер хипнотизиращо разказва плана си да свърже всички хора по света в една глобална и по-добра общност, бъдещето ни се струва не само възможно, но и съвсем реално.

Виж още: Всичко интересно, което Facebook представи на F8 2016

Още от Social