Следят ви! Нали сте наясно? Компании като Google и още десетки по-малки знайни и незнайни корпорации, чийто основен предмет на дейност е търговията с информация (в това число и доста лична), непрекъснато държат под око всяка ваша стъпка в интернет. А присъствието ви в световната мрежа оставя следа – не се съмнявайте в това. При това често – неизличима, трайна следа, която обаче едва ли искате да се появява отново и отново на по-късен етап от живота ви. Прекалено рязък, краен коментар по политическа тема, който няма да се хареса на работодателя ви, при който кандидатствате за работа? Неудобна снимка, публикувана във Facebook, която излиза отново и отново дори при рутинно търсене? Или просто информация за предишни ваши връзки, за които не искате да знае новото ви гадже?
За щастие отскоро, ако сте член на държава от Европейския съюз, тези ваши проблеми имат идеално решение – едно отсъждане на Европейския съд, станало известно като Right To Be Forgotten (Право да бъда забравен). Съгласно него вие имате пълното право да изискате от Google да не връща резултати от търсене с ключ вашето име по никакъв повод, т.е. вашата лична информация да си остане само и единствено такава – лична за вечни времена.
Звучи страхотно нали? Така е, но за да достигнете до лелеяната пълна Google анонимност, ще трябва да предприемете някои конкретни стъпки, за да можете да се възползвате пълноценно от правото си на „забрава“.

Стъпка 1: Оценка на потенциалната щета

Естествено първото, което трябва да предприемете, е да видите какво точно е способен да изрови Google за вас онлайн. За целта просто пуснете едно търсене по ключ вашето собствено и фамилно име и разгледайте резултатите. Добре е обаче да не се ограничавате само с една вариация по темата – потърсете собственото си име, фамилия, презиме, както и комбинации между тях. Пуснете търсене и с най-често използваните от вас никове или псевдоними.
Конкретизирайте колкото може повече търсенето. Ако, да речем, често коментирате в политически блог, задайте като ключ за търсене неговото име и вашето собствено в комбинация, за да стесните максимално полето за търсене.

 

Стъпка 2: Установете връзка със сайта, съхраняващ информацията, която желаете да премахнете

Колкото и вездесъщ да изглежда Google, той е просто търсачка, която ви предлага линкове към различни сайтове, съдържащи зададения от вас ключ за търсене. Затова, ако искате да премахнете дадена информация от листата с резултатите, ще трябва да се обърнете към сайта, където са публикувани съответните данни. Повечето администратори с радост ще откликнат на молбата ви за изтриване на уличаваща ви или неудобна информация – стига да помолите любезно и да обясните накратко защо държите тя да бъде премахната.

 

 

 

Използвайте информацията, предоставена в секцията Contact Us, с която разполага практически всеки сайт, и изпратете електронно писмо до администратора на сайта, в който обяснявате любезно, професионално и накратко проблема. В повечето случаи това ще е достатъчно и нежеланото съдържание ще бъде премахнато. Ако това не се случи, можете да се позовете на споменатото отсъждане на Европейския съд.
Ако случайно на сайта липсва подробна информация за контакти, можете да използвате сайта Who is, за да разберете на чие име е регистриран домейнът му и да се обърнете директно към него.
Понякога Google буферира информация за вече несъществуващи сайтове. Ако е така, можете да използвате инструмента за изтриването й, който самата търсачка предлага. Можете да го откриете на този адрес.

Стъпка 3: Променете вече съществуващото съдържание

В много случаи корекцията на уличаващо или вредно за вас интернет съдържание е изцяло под ваш контрол. Ако тя е част от вашата Twitter, Facebook или Google+ социална история, просто влезте с потребителския си акаунт и я изтрийте или модифицирайте.

 

 

 

Стъпка 4: Изискайте от Google да премахне нежеланата информация за вас

По принцип Google трудно могат да бъдат убедени да изтрият информация от базите си с данни, освен ако тя не противоречи по някакъв начин на тяхната собствена политика по сигурността. Иначе казано, ако не говорим за номер на банкова сметка, ЕГН или порнографско съдържание, от Google вероятно няма да се трогнат особено от молбата ви за изтриването й.
Все пак можете да опитате да пуснете запитване на този адрес. Помнете, че ако информацията е част от независим уеб сайт, дори Google да я премахне от историята на търсенията си, тя все пак ще остане в базите данни на оригиналния източник.

Стъпка 5: Изтрийте ненужните акаунти

Ако случайно сте имали профил в социална мрежа или стар e-mail адрес, който вече не използвате, не е лоша идея да ги изтриете веднъж завинаги. Макар те да не съдържат директно информация, която може да ви навреди директно, те все пак могат да изкарат на показ неща, които вероятно не бихте желали да са публично известни. Ако, да речем, сте имали MySpace профил навремето, когато тази мрежа беше популярна, за изминалите десетина години светът, а и вие самите сте се променили много, така че едва ли бихте искали някой да рови из подобни „стари архиви“ и да открие тази ваша страна от гледна точка на стил и предпочитано съдържание.
Успоредно с това затегнете максимално контрола върху информацията, която споделяте в социални мрежи като Facebook. Настройте профила си така, че да не е достъпен от всеки с малко време и желание, който иска да ви открие в уеб.

Стъпка 6: Бъдете проактивни!

Казвали сме и ще го повторим – когато говорим за сърфиране в интернет днес, параноята е ключ към доброто здраве. Google няма как да изрови за вас информация, която не присъства в уеб, и няма как да препрати към данни, които вие самите не сте споделили. Затова бъдете много внимателни в това отношение – особено когато давате достъп до персоналните си профили на различни приложения (например Facebook игри), за които не сте сигурни как и дали те биха могли да я използват.
Когато регистрирате личен e-mail адрес, също не е особено добра идея да използвате собственото си име, освен ако не е крайно наложително. По-добре изберете псевдоним, който Google може да открие и индексира, но няма как да свърже пряко с вас.

 

 

 

Стъпка 7: Оформете информацията си по подходящ начин

Ако разполагате със собствен сайт, на който все пак името ви трябва да се появява, направете нужното, за да не може то да се открива и индексира от Google. Използвайте HTML мета таг от типа:
 <meta name="robots" content="noindex,nofollow" />
Така ще забраните на повечето уеб търсачки – в това число и на Google, да го включват в базите си от данни.

Стъпка 8: Удавете недоброжелателите в информация

В краен случай можете да използвате средствата на Google срещу самите тях! Публикувайте в колкото може повече сайтове, при това под името, което генерира нежеланото от вас съдържание. По този начин в листата с резултатите, която връща Google, то ще се визуализира на втора или трета страница, т.е. твърде надолу, за да привлича ненужно внимание. Възползвайте се от факта, че много малко интернет потребители са склонни да прелистват отвъд първите десетина резултата, предложени им от Google, така че колкото повече – толкова повече.
И най-вече и преди всичко имайте едно на ум по отношение приложимостта на всички тези тактики и стъпки. Засега най-добре защитени от тях са жителите на страни от ЕС, тъй като споменатото вече неколкократно отсъждане на Европейския съд важи единствено за тях. За целия останал свят обаче шансовете да не можете да прикриете нежеланата от вас информация остават все така относително големи.

Тагове:
Още от Social