Янош Зиларди, вицепрезидент „Дигитални медии“ в HBO Европа, и Петер Риц, оперативен директор на HBO GO, представиха за първи път официално на бизнеса в България услугата за онлайн видео по поръчка на HBO. Янош Зиларди и Петер Риц са създатели на платформата HBO GO, която получи наградата на IBC в Амстердам още миналата година като най-доброто технологично решение за видео по поръчка. Европейското приложение се ползва на 3 континента, в 12 страни в Европа, на 11 езика в Азия, от над 60 оператора – партньори на HBO в света, а въвеждането му в Латинска Америка е в ход.

 

HBO GО е достъпна и за българските потребители. Услугата може да се използва на мобилни устройства (таблети, смартфони), на лаптопи, на персонални компютри и на Smart TV. Повече информация можете да получите тук.

 

„Традиционната телевизия е сърфиране през каналите, докато HBO GO е сърфиране през самото съдържание“, коментира Янош Зиларди, а презентацията завърши с „ретро“ видео, което показа именно как е била създадена онлайн видеотеката на HBO. В клипа видяхме Янош Зиларди и Петер Риц в интересна роля:

 

 

Ето и какво още каза Янoш Зиларди (на снимката) в интервю за нашата медия:


Можете ли да ни кажете нещо повече за HBO GО. Проблемите, с които се сблъскахте, и кои потребители залагат на HBO GО?

Да започнем с услугата. Предполагам знаете израза video on demand (видео по поръчка). В своята същност HBO GO е именно това, но не само. HBO GО e огромна библиотека с огромно съдържание, което се намира в „облака“ (cloud), а потребителите имат достъп до това съдържание от различни видове устройства (таблети, смартфони, PC, лаптопи), базирани на различни платформи – Android, iOS, Windows, Windows Mobile. Tова е HBO GO. За нас най-важното е потребителското изживяване и затова му отделяме сериозно внимание. То трябва да е като приятно приключение, тъй като HBO е „филтър“. Имаме страхотни сериали, като „Игра на тронове“, „Истинска кръв“, „Престъпна империя“, а за дамите – достатъчно е да си припомним „Сексът и градът“ – и всичко е налично веднага за нашите потребители, а не трябва да забравяме и филмите. Това имам предвид под „филтър“ – ние не сме просто още един доставчик на видео – ние имаме богато съдържание, но и с много високо качество и на много високо ниво.

 

Само най-доброто?

Точно така. Най-добрите филми, най-добрите сериали – всички сезони, всички епизоди, които са излезли до този момент, и то достъпни по всяко време. Отново – това е HBO GO. Именно хората, които се интересуват от нашите предавания, са сред най-големите почитатели на тази услуга. А те постоянно се увеличават, и то с много бързи темпове – това виждаме в статистическите данни дори и тук – в България.

Една от бариерите, които трябва да преодолеем, е да доставим достъп, тъй като искаме да запазим традиционния модел, и затова услугите ни са достъпни само чрез нашите партньори – операторите. Потребителите не могат да се обърнат директно към HBO. Те трябва да се регистрирате за телевизионната програма, а като част от пакета можете да получите и HBO GО.

 

Това е добра идея, една полезна добавена стойност.

Това е идеята. И по този начин няма да навредим на традиционния бизнес модел и на операторите. Това е win-win ситуация (победа-победа) – те взимат своята част от приходите, а ние получаваме нашата. Дори още по-добре. Операторът е само доставчик, не е нужно да инвестира в допълнително развитие, а HBO доставя платформата. Всичките разходи са поети от нас – милиони долари в разработка и тестове. Ето например устройствата с Android – това е един голям проблем.

 

Трудно ли беше да направите HBO GО за устройства с Android? За кое беше по-трудно – iOS или Android?

О, Android, тъй като има толкова много различни устройства, различни собствени разработки, интерфейси. Мога да ви дам един огромен списък с различни производители, различни доставчици... доста е трудно, но все пак е просто въпрос на време и фино настройване. Това, което се опитваме да постигнем, е да предложим високо качество както на услугата, така и на потребителското изживяване.

 

Мислим, че сте успели, тъй като услугата изглежда наистина много добре, всичко е много интерактивно.

О, почакайте да видите следващата генерация!

 

Повече информация за следващата версия...

Кога ще стане това?

През декември. Новият интерфейс ще бъде фантастичен. Сегашният е добър, но има много елементи, които могат да претърпят подобрение – от гледна точка на функционалност и системата за препоръки. Сегашният потребителски интерфейс се доближава до стандартните за видео по поръчка, но новата версия ще бъде... сигурно знаете израза „съдържанието те открива само“, ето това ще бъде в нейната основа – все пак всичко е заради съдържанието. Работим и върху изкуствен интелект, който да прави по-точни препоръки, базирани на даден потребител. За да бъде това успешно, ще има и нова опция, която ще пуснем през следващата година – създаване на профил за всеки член от семейството. Това ще доведе до много по-точни и лични препоръки. Всеки потребител ще има своите собствени предложния, базирани на потребителските му навици.

 

Да се върнем на трудностите...

Най-трудното нещо беше системата за дигитални права (digital rights management). Трябваше да доставим цялото това съдържание на устройствата на потребителите, но и да бъде достатъчно добре защитено от пиратски атаки. Ето това беше трудно. Останалите неща – ние разполагаме с много добър екипи от инженери и всичко мина сравнително спокойно и гладко.

 

Като изключим защитата от пиратите?

Да, като изключим нея. Но, да си кажа честно, това високо ниво на пиратство, насочено към нашето съдържание, е доста ласкателно. Въпреки това смятам, че е само въпрос на време за хората да разберат колко по-удобно е да се свържат към HBO GО, отколкото към торент системата.

 

Да, използването на HBO GО е лесно и бързо. Не знам дали сте запознат, но ако даден потребител иска да свали филм от торент сайт, винаги трябва да проверява качеството на картината. Много хора не знаят английски и трябва да чакат субтитри, а те доста често са със спорно качество. А в HBO GО това не е така...

Не е така. Това е и нашата идея. И сравнено с всичко това, нашата услуга е евтина. Отново – въпрос на време е и потребителите ще се убедят, че е много удобно, а съдържанието е постоянно. Между другото, имам една история, свързана с торентите. Може би знаете, че имаме традицията да пускаме безплатна премиера на някои епизоди на „Игра на тронове“. Някои от епизодите са достъпни без регистрация в HBO GО. Правим го и за някои от другите ни сериали. Потребител в един от най-големите торент сайтове в Унгария беше пуснал коментар: „Хей, знаете ли, че новият епизод на „Игра на тронове“ го има за безплатно гледане в HBO GО, и то със субтитри?“ На другия ден проверихме статистиката и 60% от посещенията бяха дошли директно от този коментар, тъй като ние предлагахме епизода със субтитри.

 


 

Ето нещо полезно от пиратството...

Ха-ха, да. Ако говорим истината, пиратството дойде първо – торент сайтовете направиха своя дебют преди... не знам... 8 години? Тогава видеото по поръчка не беше достъпно. Трябваше да тръгнем от някаква позиция и това стана преди около 2 години и е само въпрос на време хората да се убедят в положителните ни страни и да се адаптират към подобен тип услуга.

 

Смятаме, че ако продължавате да се развивате, хората ще дойдат.

Да, и ние мислим така.

 

Да поговорим малко за българските потребители. Знаем, че услугата е изключително нова за нашия пазар, но знаете ли какъв е процентът на клиентите, които използват и HBO, и HBO GО?

Не мога да ви кажа точни данни, тъй като ги нямам в момента, а и трябва да се има предвид, че HBO GО се предлага тук от около 2 месеца. В процентно изражение – около 15%.

 

А в световен план?

Процентите са малко по-високи – около 35% от потребителите на HBO използват и HBO GО. Има много клиенти, които си взимат HBO само за да имат достъп до мобилната версия. В някои страни, където операторите са кабелен и интернет провайдър, имаме друг тип страгетия – HBO GO се предлага като отделен пакет. Но те получават и HBO като бонус.

 

Доколкото ни е известно, подобна ситуация има в скандинавските държави. Това е в резултат на изследване на пазара или други фактори са били определящи?

По-голямата част от потребителите там е по-вероятно да се регистрират за интернет. Това е нещо като опитно свинче за HBO. Там нямахме сериозен бизнес.

 

Това означава ли, че предлагате HBO чрез HBO GО? Можем ли да очакваме нещо подобно да се случи и тук, в България?

Точно така. За България – да, но само през определени доставчици. Все още не мога да кажа кога това ще се случи, тъй като трябва да минат преговорите, но HBO GО ще се предлага и като отделен пакет в някакъв момент.

 

Има ли разлика в нашите предпочитания, когато говорим за филми и сериали, спрямо останалите държави.

Не, не бих казал. На всеки пазар има различни потребители, които са типични за всяка страна. Има хора, които предпочитат повече сериалите, и такива, които залагат на филмите.

 

Какво да очакваме? 

Можете ли да ни кажете нещо повече за съдържанието и ще има ли промени?

Потребителите могат да намерят сериали, филми, шоу програми, концерти. Не, засега ще запазим този модел, но ако видим промяна в тенденциите и ако филмовите компании правят по-малко филми, а все пак ние правим висококачествени сериали, възможно е да настъпи промяна, и то в полза на сериалите. Но това няма да е заради нас, а ще е заради филмовите компании и пазара.

 


Ясно се вижда, че сериалите стават все по-добри, инвестират се все повече пари в тях.

Да, но се повишава и качеството.

 

Силен пример е „Игра на тронове“, който е много пристрастяваща и високобюджетна продукция.

Следващата година ще направи премиера и нашият нов сериал – „Истински детективи“, в който главните роли са поверени на Матю Макконъхи и Уди Харелсън. Сериалът ще се завърти през януари. Ден след излъчването му по HBO епизодът ще бъде достъпен в HBO GО със субтитри.

 

Качеството на картината, която се предлага в HBO GО, е много високо, разбира се, това зависи и от интернет връзката, но не е HD. Кога можем да очакваме да настъпи промяна към още по-висока резолюция?

Да, не е HD. Искаме да изчакаме малко, тъй като сегашното качество изглежда много добре. Така че пускането на HD е само въпрос на време. Вече работим върху това и от гледна точка на платформата можем да качваме съдържание с HD резолюция. Направихме тестове и HD работи доста добре, доста гладко.

 

Като стана въпрос за тестовете и бъдещето – можете ли да ни кажете малко повече за новия интерфейс?

Ще предлагаме една нова, много секси функция, която най-вероятно ще се хареса на всички – download.

 

Ще трябва ли да се заплаща нещо допълнително, за да се използва?

Не, ще бъде част от услугата. Потребителите ще могат да свалят определено количество филми – може би около 50, не мога да кажа точната бройка в момента, които да имат запаметени на своето устройство в продължение на една седмица. Това е много удобно, тъй като, ако пътувате и нямате достъп до интернет, пак ще можете да гледате избраното от вас съдържание.

 

Най-вероятно няма да може да се споделя с други устройства?

Не.

 

 


 

Тествахме услугата, но не успяхме да го направим на смартфон – Samsung Galaxy S4. Достъпна е и за мобилни телефони, нали?

Да. Пуснахме нов ъпдейт само преди около седмица и сега всичко трябва да е ок. Преди имаше някакъв проблем. Тук отново се връщаме към трудностите, които изпитваме с Android. Преди няколко месеца излезе 4.3, а сега 4.4. Постоянно пускаме нови версии, тъй като искаме потребителите да използват безпроблемно нашата услуга.

 

Какви са очакванията ви за HBO GО тук, в България?

Мисля, че след като станем партньори с повече оператори, ще се повиши и броят на потребителите, а ще бъде още по-добре, ако успеем и бързо да пуснем самостоятелна версия, отделен пакет само за HBO GО, тъй като особено младите биха предпочели такава опция.

 

Въпреки краткия период имате ли информация дали повече хора се абонират за HBO, тъй като получават и HBO GО?

Вече има хора, които използват HBO GО, но все още е рано. Има определен период, през който хората ще се запознават с услугата – как работи, какви са нейните плюсове, а това отнема време – може би около половин година. След това ще имаме и повече данни. Сега трябва да се съсредоточим върху опознаването на услугата от хората и нейното маркетинг разпространение.

 


Използвате ли HBO Go? Какво е вашето мнение за услугата?

 

Още от Social