За промените и бъдещето на стрийминг услугите и киноиндустрията, за „ъпгрейда“ от HBO GО към MAX и как ще се отрази на българските потребители тази промяна, за потребителските навици при гледането на филми и сериали в България, както и за нуждата от качествено видео съдържание разговаряме с Димитър Нойков, мениджър на HBO за България, седмица след като Warner Bros обявиха, че ще направят световна премиера на някои от най-големите си заглавия директно в стрийминг платформата.
„Жената чудо 1984“, „Дюн“, „Отряд самоубийци“, Matrix 4 са само част от заглавията, които Warner ще пусне директно през HBO MAX. Това със сигурност е голяма новина както за крайния потребител, така и за киноиндустрията. Това ли е моментът, в който киното от социално преживяване премина в сферата на домашното забавление?
Това по-скоро е моментът, за който говорим години наред – свиването на прозореца между кинопремиера и поява в стрийминг платформи на кино заглавия се случва на практика. Катализатор на процеса е COVID-19 кризата, която затвори киносалоните по цял свят. Смятам, че това далеч не е краят на кинозалите. По-скоро технологиите и бизнес логиката вече дават възможност на хората да избират кога и по какъв начин да се насладят на любимите си заглавия. Все още, а и за в бъдеще холивудските студиа ще продължават да снимат филми, за които от гледна точка на звук, визия, специални ефекти киносалоните са най-подходящи за гледане, но това не пречи да са налични и в стрийминг платформите от деня на премиерата. Нека не забравяме и ефекта на торент сайтовете и пиратското съдържание, което в повечето случаи прави именно това, но за сметка на студиата. Това до голяма степен обезценява ексклузивитета, за който стрийминг платформите и телевизиите заплащат. Така че случващото се е логична стъпка в развитието на индустрията и това ще даде още един тласък в развитието на стрийминга и платформите с платено съдържание.
Значи това не е директно противопоставяне между киното и стрийминг индустриите?
Определено. Все пак стрийминг платформите са част от киноиндустрията. В ситуацията, в която живеем, не можем да лишим зрителите от възможността да гледат уникални заглавия следващата година. Технологиите вече позволяват да се случи и това. Като една сложна и голяма система студиата не могат и не правят резки движения, които да променят целия сектор с някакъв моментен или краткосрочен ефект. Ситуацията днес обаче е различна. Кината ще продължат с намален капацитет и през 2021 г. Ние като глобална компания трябва да балансираме в реалността. В тази посока избрахме хибридния вариант, с който да подкрепим партньорите ни да излъчват филми от световна класа, като същевременно дадем възможност на зрителите да имат достъп до тези кино заглавия, макар и не в киносалоните. Виждаме го като един добър и компромисен вариант и сме изключително благодарни на нашите партньори от киноразпространението, че работят с нас по този иновативен отговор на обстоятелствата, в които живеем.
По-важното е, че планираме да представим на потребителите забележителни филми през следващата година, като им дадем избор как точно да ги гледат. Съдържанието ни е изключително ценно, за да седи на рафта и никой да не го гледа. Вярваме, че този подход обслужва нашите фенове и интереса на зрителите и от друга страна подкрепя студиата и режисьорите. По този начин смятаме, че нещата се случват по възможно най-добрия начин предвид ситуацията, в която сме.
Разкажете повече за ъпгрейда на HBO GО в MAX – как ще се случи и кога ще бъде достъпен за българския потребител?
Ъпгрейдът ще се случва поетапно и ще предоставяме допълнителна информация своевременно към нашите абонати. Към момента не можем да кажем точен период, в който ще се случи промяната, или „ъпгрейдът“, както го наричаме. Очакваме това да се стане през 2021 година. В момента, в който ъпгрейднем българските потребители от HBO GО към HBO MAX, те ще станат пълноправни потребители и ще имат достъп до световните премиери, които споменахте в предния въпрос.
С ъпгрейда към MAX ще се промени ли абонаментната такса и какво ще се случи с чуждото лицензирано съдържание (HULU, FX…)?
При всички положения ще работим, за да запазим това, което имаме като съдържание. Понастоящем нашите европейски стрийминг услуги на HBO имат изключително конкуренти цени. Нашата амбиция е да успеем да запазим това и след ъпгрейда на MAX и да останат конкурентни. Хитовите заглавия на други доставчици на съдържание също ще бъдат част от стрийминг библиотеката на HBO МAX в Европа.
Ще се запази ли различието в предлаганото съдържание в Европа и другите територии?
Със сигурност ще се стремим да няма такава разлика и до голяма степен няма да има, но има специфики, особено що се отнася до сравнение между европейското съдържание и това в САЩ, и то в полза на Европа. Както споменах – част от нашето съдържание е от други стрийминг платформи, което не се случва в САЩ. Амбицията ни е да успеем да надградим и това.
Какъв е анализът от потреблението на HBO GО в България и как оценявате позицията на платформата спрямо конкурентите на пазара?
HBO GО е доста добре позиционирана услуга в България. Не трябва да забравяме, че стартирахме през далечната 2013 г. като едни пионери в това начинание. Можем да се похвалим, че определено се развиваме добре и сме там, където планирахме да бъдем. Спрямо конкуренцията на пазара определено смятам, че HBO GO е много добре позиционирана услуга в България.
Българите имат ли потребителски навици, които се различават от тези в региона или други държави?
При навлизането на HBO GО на пазара потребителите задаваха въпроса „За какво ми е?“, впоследствие почна да се говори за „убиец на торент сайтове“, в крайна сметка стигнахме до момента, в който хората предпочитат да заплатят за услуга, за която знаят, че ще получат качествено съдържание и преживяване, което няма как да им даде безплатното ползване на видео съдържание. Не виждам различния по отношение на потребителските навици на българите, а по-скоро положителна тенденция – тръгнахме от позиция, в която болшинството от хората предпочитаха да свалят нелегално филми, което в момента като обем е много по-малко.
Българският зрител не се различава от европейския – при всички положения се харесва качественото съдържание. Бих посочил последния пример със сериала „Отмяната“, който завладя и мислите, и времето на голяма част от нашите потребители. Съдържанието е това, което властва.
Съдържанието ли е тайната на успеха ви?
Определено последните години за HBO бяха успешни. Основна роля за това има и безкомпромисното качество на съдържанието. Определено качеството взема превес над количеството, което е част от нашата философия. Не трябва да забравяме упоритата и на моменти пионерска работа на екипа на HBO в България, които влагат много усилия и емоции в работата си, за да сме на нивото, което бранд и културен феномен като HBO заслужава. През 2020 г. успяхме да докажем и че можем да се справим с предизвикателство като COVID-19 и увеличен многократен трафик и ползване на услугата. И най-важното – да не разочароваме никого от нашите потребители и независимо от всичко да представим качествено съдържание.
Няколко думи за качеството на стрийма – през последните години повечето видео съдържание е 4K, a 8K идва от следващата година, също така се увеличава и размерът на потребителските устройства, а други стрийминг услуги залагат на Dolby Vision, висок битрейт и т.н. Какви са плановете – ще се повиши ли още качеството на съдържанието, предлагано в HBO GО и MAX?
Това е една от задачите, които сме си поставили. Смея да твърдя, че не е далеч моментът, в който съвременните изисквания от гледна точка на разделителна способност и качество на картината ще са просто част от качественото забавление, което HBO може да предложи. Определено имаме такава амбиция и желание.
Какви са вашите прогнози за развитието на пазара на стрийминг услуги през следващите години?
Пазарът на стрийминг услуги за видео по поръчка със сигурност ще продължава глобалния си възход в силно конкурентна среда. Това ще доведе до налагане на нови бизнес модели, които не съществуват в момента, заедно с това ще има увеличаване на съдържанието, което ще продължи с бързи темпове. Предстоят вълнуващи и интересни времена както за зрителите, така и за авторите на съдържание.
Снимки: Мирослава Дерменджиева, Webcafe; HBO
Виж още: 2021 ще е годината на HBO Max – Dune и Matrix 4 са вече официално в списъка (ВИДЕО)