Ако сравним присъствието на Huawei в медиите сега и преди година, ще видим сериозна разлика. Компанията, която беше синоним на бюджетните телефони, предлагани от операторите, днес се цели в най-високия ценови клас устройства и заема третото място по доставки в световен план. За нея четем от страниците на всяка технологична медия, а рекламните кампании имат сериозно присъствие – както онлайн, така и офлайн. Всичко това са признаци на сериозен тласък в сегмента, а сякаш катализатор тази година беше флагманът P9. За него, за промяната в компанията, но и за много други неща имах възможност да поговоря с Янмин Уанг, изпълнителен директор на мобилния бизнес на компанията за CEE&Nordics в рамките на IFA 2016. Но когато говорим за по-локално ниво, най-точната информация можеше да ми даде само Джеферсън Джан, директор мобилни устройства за България и Македония в Huawei. В следващите редове ще научите повече за присъствието на компанията у нас, за новите продукти и за смартфон сегмента като цяло. Но преди това. Ако следите страницата ни във Facebook, вече знаете, че имах възможност да посетя централата на Huawei в Китай, където се срещнах с много интересни хора, взели дейно участие в развитието на марката и продуктите й. Подробен разказ с интервюта очаквайте след седмица. Днес е време да се концентрираме върху нашия пазар.

Събеседникът ми Джеферсън Джан има повече от 10 години мениджърски опит. Започва кариерата си през 2005 г. като продуктов мениджър, а между 2010-2013 г. става Директор "Мобилни устройства" за Централна и Източна Европа. След това отговаря за развитието на Скандинавския регион, а от май 2015 г. се грижи за устойчивия ръст на мобилния бизнес на Huawei в България и Македония. Време е и за нашия разговор.

 

Джеферсън Джан на откриването на центъра за обслужване на клиенти на Huawei в София

 

Да започнем с местния пазар. Сигурен съм, че той е… да го наречем, интересен. Какво го различава от други европейски пазари. И какво точно търси българският потребител в един смартфон – специфики, цена, дизайн?

Световният пазар расте с постоянни темпове и делът на смартфоните срещу мобилните телефони се увеличава съвсем логично. Забелязва се тенденция потребителите да търсят устройства от среден и висок клас за сметка на тези от нисък. Смартфонът вече има значението на лаптопа отпреди няколко години – станал е неделима част от ежедневието и съответно най-използваното устройство от всеки потребител. Това от своя страна води до желание на крайния потребител да има възможно най-доброто, което му позволява бюджетът. Растат сумите, които потребителите са склонни да инвестират за смартфон. А тези, които за пръв път използват или си купуват такъв телефон, се прехвърлят на възможно най-ниския клас, което е обяснимо. Тези наблюдения за нас означават, че смятаме да инвестираме в по-висок клас устройства и това ще е нашата стратегия занапред.

По-интересното за България е как точно се сегментира пазарът. За съжаление няма точни статистически данни, но нашите наблюдения са, че се движим с едно леко забавяне от световните тенденции. Въпреки че това се дължи на региона, в който живеем, и на доходите на населението, ние все пак следваме световните тенденции, макар и с по-бавен темп на растеж. Може да се каже, че българският потребител търси в един смартфон съчетанието между висока производителност, технически характеристики и стилен дизайн.

 

Huawei се променя и това е забележимо дори тук, в България. Как се промени отношението към бранда тук и по света? Каква е основната причина за промяната?

Компанията се развива динамично и имаме високи цели пред себе си. Стремим се към все по-голям растеж. Ако една компания иска да бъде номер 1, тя трябва да изпревари всички, които са пред нея. Такива са и нашите планове. Относно стратегията ни как ще постигнем това, усилията ни ще бъдат насочени към развитие на продуктите, иновациите, които улесняват и подобряват живота на хората.

 

Смятам, че нашият пазар е трудно определим по отношение на данни, но имате ли информация на кое място сте в сегмента на смартфоните? Каква е стратегията ви, за да се справите с конкуренцията?

Наистина в момента в страната трудно могат да се предоставят акуратни данни за пазарните дялове и тенденциите на пазара на смарт устройства. Поради тази причина данните, с които разполагаме, се базират единствено на нашия професионален опит, анализи и прогнози. Със сигурност мога да кажа, че следваме глобалната политика на Huawei за влизането в топ 3 мобилни брандове. По наша информация сме в топ 3 за 2016 г. в България, без да се ангажирам с информация на кое място точно.

 

Да поговорим за новите модели, които идват на нашия пазар – nova и Honor 8. Те са с подобна цена, но как ще ги различите, така че да не се ощетяват взаимно продажбите им? Каква е тяхната ключова аудитория? Honor ще остане ли като бранд в България?

Honor винаги е бил продукт, разработван и произвеждан от Huawei. В миналото това беше бранд, създаден за китайския онлайн пазар, но поради големия интерес от други държави от различни континенти – от Западна Европа, САЩ и Латинска Америка, марката беше пусната в стандартна дистрибуция и на европейския пазар, за да отговорим на повишеното търсене и милионите запитвания от потребители. Иначе няма разлики в производствените процеси и технологиите, само брандът е различен. Определяме Honor 8 като смартфона на активните млади хора, които не робуват на марките, а ценят стойността и съдържанието, които иновациите предлагат. Футуристичното усещане, което носи Huawei Honor 8, се дължи на съчетанието от неповторим дизайн и супер производителност, двойна камера с висококачествени характеристики и интелигентни функции. Телефонът разполага с 3000 mAh батерия със Smart Power 4.0 технология и Type-C USB порт, който поставя нов стандарт при зареждането, позволявайки супербързо зареждане от 0 до 47% заряд само за 30 мин.

Huawei nova пък е един от най-новите и красиви смартфони на компанията. Това е и дебютният смартфон от едноименната продуктова серия. Huawei nova съчетава в себе си най-актуалните мобилни иновации, отлична камера и стилна външност. Основната камера на телефона е 12 MP и разполага с LED светкавица, докато предната е 8 MP, която е напълно достатъчна за снимане на качествени селфита или за видеоконферентни разговори. Патентованите приложения Beauty Makeup 2.0 и Beautiful Skin 3.0, подходящи за дамската аудитория, добавят разкрасяващ ефект и изглаждащи кожата филтри за постигане на по-впечатляващи селфи снимки. Huawei nova съчетава в себе си много характеристики, които го правят желания избор за всяка съвременна жена. Същевременно обаче това е продукт, който се харесва и от мъжката аудитория. Вярваме, че с продуктовата линия Huawei nova ще заинтригуваме широк кръг ценители на красивите и стилни мобилни устройства в България.

Новите ни две предложения разширяват портфолиото на компанията, защото имаме дългосрочна визия да предоставяме устройства, които надхвърлят очакванията. Двата модела са налични в различни атрактивни цветове в магазините на Мтел и Виваком, в Поликомп, както и във вериги магазини Техномаркет и Технополис.

 

Honor 8

 

Разширявате присъствието си в България и сигурен знак за това е партньорството с Polycomp. Да очакваме ли нови партньорства с компании от различна бизнес среда?

Ние сме гъвкава и иновативна компания и търсим постоянно възможности за сътрудничества с наши партньори от различни сфери.

 

Какво можем да очакваме от Huawei Bulgaria до Коледа? И бихте ли споделили нещо за следващата година?

До края на годината подготвяме интересни новини за българския пазар. Още от 2015 г. започнахме да предлагаме нов тип гаранция и сега искаме да развиваме това направление. Ще предлагаме на крайните си потребители по-големи възможности, по-бърза реакция и специално физическо място. Да, предстои да открием тези дни първия в България център за индивидуална поддръжка и сервизиране на мобилните устройства с марка Huawei с идеята да имаме такива места и в други градове в страната.

Освен това планираме една много красива коледна кампания, насочена към всички наши потребители, която ще има и социален характер. За следващата година може да „открехнем“ вратата, като кажем, че ще имаме много и интересни нови продукти за българските потребители. Това, което искаме да развием на местно ниво, е качественото обслужване на клиентите. Все повече хора в България разпознават себе си в бранда Huawei, което ни прави още по-отговорни към тях.

 

Тази година навлязохте в по-нова територия и флагманите ви (Huawei P9 и Mate 9) са в същата категория като тези на Samsung, Apple и HTC (преди това вашите модели бяха малко по-евтини от топ предложенията на посочените брандове). Какви са очакванията ви – склонни ли са българските потребители да изберат вас пред останалите марки? Предполагам, че инвестирате повече в маркетинга в сравнение с преди.

Наблюденията ни показват, че все повече български потребителите се доверяват на устройствата с марка Huawei, което ни кара да бъдем още по-отговорни към тях. Ценовата категория вече не е чак от такова голямо значение, както беше преди. Huawei P9 и Mate 9 са безспорно последните ни постижения и продажбените резултати на P9 ни дават основание да вярваме, че Mate 9 ще се възприеме също добре от потребителите.

 

 

Huawei P9

 

Не мога да пропусна възможността да чуя мнението ви относно едно много интересно твърдение – кой от водачите – Apple или Samsung, смята да задмине Huawei през следващите няколко години? Мислите ли, че е възможно, защото Samsung изглежда доста сериозен конкурент по отношение на пазарен дял? Как смятате, че Huawei ще го постигне? Кои са най-силните ви оръжия в тази битка за смартфон пазара?

Дългосрочната ни цел е да бъдем номер 1 на пазара на смартфони в света, така че мисля, че отговорът е ясен тук. „Оръжията“, с които ще постигнем това, са изключителна техническа експертиза и развойна дейност, подчинени на това да предлагаме иновации, анализи и проучвания, постоянна връзка и комуникация с потребителите, които са нашият явен индикатор за степента на развитие на компанията.

 

Докато сме на тази тема – да обсъдим ситуацията със Samsung Galaxy Note 7 – мислите ли, че ще окаже голямо влияние върху смартфон сегмента като цяло (положително или отрицателно)? Усещате ли повод за промяна след това? Изглежда, че Mate 9 може да привлече част от потребителите, останали без топ флагман?

Вярваме, че имаме потенциала да отговорим на нуждите на крайния потребител в нишата на фаблетите с последния ни флагман Mate 9, чиято световна премиера беше този месец. Очакваме моделът да бъде наличен и в България до края на годината.

Проблемът, с който Samsung се сблъска, е един от най-сериозните в история им и съвсем очаквано ще има последици за имиджа на бранда, който ще трябва отново да спечели доверието на клиентите. Като цяло технологичната индустрия отсега нататък ще бъде по-внимателна при лансирането на нови продукти и тестовете за качество ще станат още по-прецизни.

 

Изглежда, че настоящите потребители се интересуват повече от дизайна на телефона и изживяването при употребата му, отколкото от хардуера. Забелязах тази особеност и при вашите телефони тази година – да, те имат страхотен хардуер, но сякаш фокусът е върху преживяването. Променя ли се начинът, по който потребителите избират телефоните си?

Точно така. Потребителите търсят емоции и специални моменти чрез своите устройства, но за да постигнат това, имат нуждата от добър хардуер. Ние добре осъзнаваме връзката между тези 2 неща и работим паралелно върху равномерно развитие на развойната ни дейност. Хората отдавна вече живеят в социалното пространство и ние се стремим да осигурим най-доброто възможно изживяване за тях.

 

На кои функции ще се фокусира изследователският ви екип?

Преди всичко искаме да бъдем иноватори номер 1 и това е ясната задача пред изследователските ни екипи по света. Всички ще работим върху постигането на тази ключова за нас цел.

 

Huawei Mate 9

 

Кои са най-важните характеристики в един смартфон?

Това са големината на дисплея и неговото качество, като отдаваме изключително значение и върху камерата. Светът се променя с динамични темпове и вече говорим за мобилна смартфон фотография с изключително качество на заснемането, достойно за огледално-рефлексните апарати, което не се определя само от пиксели. Все повече хора вече обръщат внимание какво точно предлага една камера в смартфон. Тази тенденция се вижда ясно и на глобално ниво през последните години. В момента сме свидетели на най-голямата надпревара на световно ниво. Ние също отиваме в тази посока. Huawei е първата компания, която реализира такъв тип концепция с легендарната Leica. Флагман моделът ни Р9, в който има такава камера, постига изключителни търговски резултати – вече има над 9 млн. продадени бройки в световен мащаб и очакванията ни са да достигнем 10 млн. до края на годината

 

Какво е бъдещето на смартфона като продукт?

Виждаме различни сфери на приложение, но определено вървим в посоката на развитие на смартфона като средство за управление на бизнес и финансови процеси, домашна автоматизация, социални изживявания.

А разбрахте ли за центъра за обслужване на клиенти, който компанията отвори в София?