Миналата седмица ви запознах с Любомир Стоянов, организатор на първия у нас конгрес, посветен на електронната търговия и магазини. Той разкри малко повече за самото събитие, но и за това, какви са общите тенденции у нас, когато говорим за продажбите в онлайн пространството.
Освен с Любомир Стоянов имах възможност да си поговоря и с един от лекторите на предстоящия eCommCongress. Стефан Чорбанов е съосновател на Stenik, където заема позицията на Project manager и Magento консултант. Stenik е уеб агенция с 11-годишен опит в разработката и развитието на онлайн магазини, дизайн и програмиране на корпоративни уеб сайтове и портали и създаване на мобилни приложения.
„Идеята за Stenik се роди през вече далечната 2004 година, когато с моя състудент в немския факултет на ТУ – София Николай Димитров решихме, че съчетавайки неговия опит в програмирането и конфигурирането на сървъри и моите познания по дизайн на сайтове и HTML, ще създадем нова фирма за уеб дизайн (така беше модерно да се казва по онова време)“, връщам назад във времето Чорбанов. През 2006 година към фирмата се присъединява Димитър Димитров в ролята на съдружник, който до днес има основна търговска позиция. Компанията има ясна мисия в последните 10 години, която е да помага на все повече търговци да продават и да печелят от онлайн магазините си, което допринася за развитието на онлайн търговията тук, сподели Чорбанов.
Както всяко начало, така и утвърждаването на младата компания е трудно. Чорбанов си припомня, че не е било никак лесно да се преборят с тогавашните топ уеб агенции, които вече са имали няколкогодишен опит. Съвсем ясно е, че младият екип е успял да се справи с конкуренцията, поучил се е от грешките си и сега може да се похвали с агенцията с най-именити и най-голям брой клиенти и изработени проекти за последните 10 години.
Няма как да не попитам къде се крие продължаващият успех на компанията. „Вдъхваме доверие на стабилен партньор – това е най-ценното в тези трудни времена за бизнеса“, бързо отговаря Чорбанов, а аз го връщам отново малко назад във времето и към спомените за първия онлайн магазин, създаден от Stenik. Оказва се, че това е бебешкият pakostnik.com, което е през 2004 година. Още от този момент компанията навлиза в територията на онлайн търговията, но истинското влечение и фокус върху нея идва осем години по-късно, когато Николай Димитров въвежда Magento като основна платформа за разработка на електронни магазини. „Magento ни помогна да опознаем по-надълбоко как трябва да се създават магазини и какви надграждания могат да им се правят.“
Най-общо Magento е професионална платформа за електронна търговия с отворен код, която предлага на търговците висока гъвкавост и контрол. Слоганът й е „platform for growth“ и е подходяща за клиенти, които са твърдо решени да инвестират в онлайн магазин, в знания, в персонал, в онлайн маркетинг, за да успеят. Това са и точно клиентите, с които предпочитат да работят в Stenik: „Можеш да стартираш с малка инвестиция, но ако бързо се развиеш, след това няма да се налага да сменяш платформата и да търсиш нова уеб агенция за партньор, защото Magento може да се надгражда. Имаме клиент с Magento онлайн магазин с 1 500 000 продукта, имаме и такъв с 50 продукта – и двата печелят. Имаме клиент с 30 000 посещения на ден, имаме и такъв с 500 посещения на ден – и двата печелят.“
Разговорът ни вече ясно се фокусира върху това, в което Чорбанов и колегите му са най-добри – именно онлайн магазините. Бързо се сещам за следващия елемент, на който със сигурност клиентите и потребителите обръщат сериозно внимание – дизайна. Придаваме ли му по-голяма важност и дали по-атрактивната визия помага? Чорбанов сякаш не поставя това за най-водещо за един онлайн магазин: „Дизайнът в онлайн магазините е важен дотолкова, доколкото потребителят да не се отврати и да напусне, да намери продукта, който търси в сайта и цялата му прилежаща информация, и да успее бързо да го купи.“ Очевидно е, че тук удобството и практичността властват, но и атрактивната визия и креативността могат да бъдат важни – „за изработката на банери и рекламни визии в различни социални мрежи“. Тяхната роля е да привлекат клиентите, на които след това с достъпен дизайн и функционалност да им „продадем химикалката“.
Нормално е да очакваме, че практичността ще е по-важна от заслепяващи ефекти, но предполагам, че много клиенти, които имат желание да разработят собствен онлайн магазин, могат именно тук да сбъркат – да наблегнат на твърде бляскав, но не достатъчно практичен дизайн. Според Чорбанов клиентите често правят грешка в избора на платформа за изработване на магазина си, като най-често изпитват затруднения при растежа си. Развалянето на отношенията с обслужващата уеб агенция също е нещо, което трябва да се избягва – смяната й, в комбинация с неправилна платформа, може да доведе до много трудна поддръжка, а в някои случаи да се наложи изцяло нова преработка. Това, разбира се, отнема не само време, но и сериозни средства. Понякога проблемите с пренасянето на търговията в онлайн средата идват от грешки, заложени дълбоко в ERP (планиране на ресурсите на предприятието) или в складовите програми.
Тъй като съм убеден, че едно десетилетие в технологичния свят е огромен период от време, проявявам сериозен интерес към това, как са се променили клиентите и потребителите. Чорбанов си припомня, че в началото клиентите, които не дават максималното от себе си, вече не съществуват. С годините това се променя, тъй като търговците стават все по-образовани и знаят какво искат, което, от своя страна, ги прави по-взискателни, а проектите – по-скъпи. Според съоснователя на Stenik потребителите също се развиват и във всеки малък град и село знаят как се поръчва онлайн, какво е доставка до офис, преглед и тест и наложен платеж: „Започват много да си търсят правата, което трябва да накара търговците да инвестират в правилно оформление на онлайн магазините си, регулярни консултации с обслужващата ги уеб агенция и обучение на персонала.“
Завършвам разговора ми със Стефан Чорбанов с логичния въпрос, какво можем да очакваме от презентацията му на ecommCongress.
“Не очаквайте да чуете нещо, което не сте чували или чели някъде. Но очаквайте да чуете нещата за онлайн магазните, поднесени по начин, който не сте чували. Каква платформа да изберете за вашия онлайн онлайн магазин – собствена разработка, open source или готово решение под наем, – ще поднеса нещата по по-достъпен начин, по по-правилен и достоверен начин, ще извадя неща от кухнята на разработчиците, ще представя числа и статистики. Каквото мога да направя за публиката в рамките на 30 минути, ще го направя – така че след това да си тръгнат със знания и нови идеи за развитие на техния онлайн бизнес.“
Първият в България конгрес за онлайн търговия ще се проведе на 3 април. Повече информация можете да научите от официалната страница на събитието.