Пазарувате ли онлайн? Сигурен съм, че все повече от вас прибягват до удобството да закупят интересни стоки от дома или офиса си, седейки пред компютъра. Достатъчно е натискането на един (може понякога и на повече) бутон, за да станете горд собственик на новата си любима дреха, джаджа или нещо друго.

Преди повече от година имах възможността да разговарям с Даниел Майер, директор маркетингови проучвания Google за Северна и Централна Европа. Специално пред HiComm той сподели, че България има типично развитие и съвсем малко изоставане, ако говорим за онлайн покупките.

Това, разбира се, беше информация от служител на Google, но какъв е опитът на хората, които работят в тази среда у нас? Ще разберем съвсем скоро - на 3 април. Това е датата, на която ще се проведе първият в България конгрес за онлайн търговия - eCommCongress. Най-ценното е, че в рамките на събитието посетителите ще могат да се запознаят с най-добрите практики в България - нещо, което ще стане с помощта на хора като Спас Сливков, изпълнителен директор на OLX.bg, Ева Вучева, директор корпоративно развитие на ЦИЕ Fashion Days, Стефан Чорбанов, съосновател на Stenik, една от водещите агенции за разработка на интернет магазини в България и още много личности, които врят и кипят в тази сфера.

Събитието се организира от Любомир Стоянов, създател на EventsBakery, а начинанието бързо привлече вниманието ни. Сред основните причини са не само лекторите, но и фактът, че това е първият подобен конгрес на българска територия. “Идеята се роди преди доста време, но винаги изникваше нещо, което да я отложи във времето”, обяснява Любомир Стоянов. Целта на събитието е да допринесе за по-качествено обслужване, по-високи обороти и повече доволни клиенти.

За да бъде един конгрес полезен, нужни са добри ректори. Често теоретичните знания са ценни, но както казва една българска поговорка, опитът обикновено е по-важен. Стоянов набляга именно на това, че всички участници в eCommCongress са практици, които всекидневно се сблъскват с проблемите както на малкия, така и на големия бизнес: “За нас беше важно те да споделят наистина полезна информация и добри практики, тъй като са едни от най-успешните.”

Именно в духа на практичността по време на конгреса ще има и изложбена част, на която се очаква посетителите да осъществят нови контакти с доставчиците на услуги и продукти за електронна търговия. “Част от изложителите не са базирани в София. Контактът лице в лице смятам, че ще бъде оценен подобаващо, защото е много по-ефективен от всеки друг”, обяснява основателят на EventsBakery. Според него това е бърз и удобен начин за хората от конгреса да получат съвети и решения на техните казуси.

От разговора за конгреса темата плавно преминава и към “звездата на шоуто” - самите онлайн магазини. Понякога споменаването на подобно място в интернет предизвиква асоциации за огромен проект и усилие, което може да не възвърне вложената инвестиция. Това е и причината да се обърна към Любомир Стоянов с въпроса, заслужава ли си, особено ако имаме успешен физически обект. Събеседникът ми е готов с отговора и обяснява, че онлайн магазинът е още един канал да продаваш. Съвсем естествено изисква време и ресурси, но ако офлайн обектът за продажби се справя добре, няма причина това да не се пренесе и в онлайн пространството. Безспорно най-големият плюс е възможността да се достигне до по-голям от потребители - хора, които дори и да искат да си закупят нещо от нас, да нямат понякога чисто физическата възможност да го направят. Това изкарва на преден план най-големите достойнства на пазарно място в Световната мрежа. Стоянов поставя на първо място липсата на работно време и по-точно възможността покупка да бъде направена във всеки един момент от денонощието. След това идва ясната измерваемост на рекламните кампании и възможност за бърза реакция на променящите се тенденции и предпочитания на потребителите. Тъй като онлайн магазинът не търпи граници, може да се персонализира според градове и типове посетители. “Все повече търговци откриват тези предимства и предпочитат дигитализирането на своите продукти и услуги”, допълва Стоянов.

 

Част от лекторите на eCommCongress

 

Ако се върна отново на разговора ми с Даниел Майер отпреди повече от година, тогава нямах търпение да чуя отговора му на въпроса, свързан със сигурността и образа, който някои потребители си изграждат - място, лишено от сериозна защита. Майер ми отговори с въпроса, дали аз или някой мой близък е имал проблем с онлайн пазаруването. Стоянов дори е по-конкретен: “По данни на НСИ през 2014 г. броят на потребителите, пазаруващи онлайн, на тримесечна база се е увеличил с 2% спрямо същия период на 2013 г.” Това ясно показва, че доверието в електронните търговци е в процес на положително развитие, а оттук може да се очаква и разрастване на този сектор. “Що се отнася до системите за електронно разплащане – те са сигурни. Фирмите предлагат богат набор от защити с цел предпазване от загуба на лични данни. Разбира се, никой не е напълно застрахован от нелоялни търговци, но те са все по-малко”, добавя събеседникът ми. Тъй като запазвам правото си да бъда скептичен, за да разгледаме всички гледни точки, повдигам и въпроса за Закона за защита на потребителите и доколко той е адекватен, ако говорим за онлайн магазин. От предварителното ми проучване научих, че се работи върху изменение, което предвижда сериозни глоби за онлайн търговците, които не поместват физически адрес.

“Не съм специалист по право и не бих могъл да отговоря обективно и докрай компетентно на този въпрос. КЗП е безпристрастна и разглежда обстоятелствата при възникналите казуси. Когато има нарушение на права или закони, винаги застава на страната на потребителите. Друг е въпросът каква част от тях прибягват до нея, когато станат свидетели на нещо нередно. Голяма част от тях просто си казват - не ми се разправя, и оставят така нещата, а това не е редно, защото утре може да има други потърпевши.”


Част от лекторите на eCommCongress


Най-силно впечатление ми прави последното изречение, тъй като това добре описва честата реакция на голяма част от потребителите, дори да не говорим непременно за покупка през интернет. Едно от най-важните права на всеки потърпевш е… да потърси своите права, ако ситуацията го изисква. А клаузата за физически адрес?  

“Аз лично не бих си закупил стока от магазин, ако липсват данни за фирма или адрес. Често това е знак, че въпросното лице извършва дейност в сивия сектор. Не се знае дори дали продуктът или услугата ще имат гаранция (и кой ще ги обслужи гаранционно), да не говорим за качеството на съответния продукт или услуга.”

За финал на разговора ми с Любомир Стоянов запазвам може би най-важния въпрос: какви са тенденциите у нас - склонни ли сме да пазаруваме онлайн. Организаторът на първия конгрес за онлайн търговия у нас е категоричен: “Да, определено има ръст на покупките онлайн - както в България, така и по света.” Сред основните причини за тази тенденция Стоянов посочва повишаването на доверието в търговците, по-достъпния интернет и по-ниските цени в онлайн магазините. А хората, които все още избягват покупките от дигиталния свят? Според Стоянов дори и някои хора да не го правят, те със сигурност проверяват за продукта онлайн - най-малкото за цената му.

eCommCongress ще се проведе на 3 април, което е след по-малко от две седмици. Повече информация за събитието и лекторите можете да откриете на официалната страница.

Още от Social