Лиза Василева отговаря за българския офис на Thinkdigital - фирмата, от която можете да си закупите реклама във Facebook. С нея обсъждаме интересни теми за дигиталния маркетинг и реклама. Данните за чужди пазари са предоставени от Робърт Пефанис, международен директор продажби в Thinkdigital Group.

 

 

 

Бихте ли разказали малко повече подробности за компанията Thinkdigital.


Thinkdigital Group е основана през 2006 г. и в момента е една от водещите Digital Media & Marketing групи от Централна и Югоизточна Европа с присъствие в Гърция, България, Румъния, Кипър, Албания и Унгария. Работим по международен план за разширяване, според който в началото на 2013 г. ще навлезем и на турския пазар чрез създаване на офис в Истанбул. Дружествата на групата - Thinkdigital, ForestView & Shopping Network, обслужват рекламодателите, издателите и потребителите в целия регион. Ние предоставяме на рекламодателите и агенциите услуги, които им помагат да достигнат до своята публика по най-ефективния начин. Thinkdigital е официален представител продажби за Facebook, MSN, Skype, Windows Live продук­ти и MediaМind в Централна и Югоизточна Европа.

 

Кога Thinkdigital стартира в България и какъв беше основният мотив за решението да навлезете на нашия пазар?

Thinkdigital е на българския пазар от близо три години. Това бе чудесна възможност за международно разширяване на дейността ни в една много бързо развиваща се среда. През тези три години сме свидетели на стабилен растеж. Започнахме в ситуация, в която бюджетите за дигитална реклама бяха 3-4% от общия рекламен бюджет на клиентите ни, а в момента този процент е 15-20%, като има и клиенти с по-висок дял на цифровата реклама, както и такива, чийто рекламен бюджет е изцяло за цифрови медии. Има ярка светлина в тунела и разбиране от страна на клиентите за развитието на дигиталния пазар. Това ни прави изключително уверени в ръста на дигиталната реклама в България и доволни от високото ниво на професионализъм на рекламните агенции и маркетинг специалистите у нас.

 

Какъв е пазарният дял на онлайн рекламата в страната в днешно време и какъв ръст се очаква в рамките на следващите няколко години?

Ще се позова на IAB Europe Benchmark Adex 2011 като източник, който предоставя внимателен анализ на разходите за дигиталнареклама в региона и описва растежа им от година на година. 
Бюджетите за дигитална реклама в България за 2011 г. се оценяват на 30 милиона евро, което е ръст от 13.5% само за една година. Очакваме темпото на този ръст да се запази, тъй като той отговаря на тенденциите, които и ние наблюдаваме. През 2011 средният дял на онлайн рекламата от общите рекламни бюджети в България е бил 14.2%, което се доближава до средния за Централна и Източна Европа, който е 16.9%.

 

В какво според вас най-много се заблуждават клиентите по отношение на онлайн рекламата?

Една от най-големите заблуди е свързана с възможността за отчетност и измерване на резултатите от дигитални кампании. Наблюдава се схващането, че дигиталните медии се измерват много трудно и не можем да получим детайлно разбиране за това, какво се е случило с кампаниите. А истината е, че дигиталните кампании са по-лесно измерими от всички други медийни кампании. С инструменти като MediaMind имаме пълна картина на това, което се случва по време на кампанията. Дълбочината, в която един репорт може да опише кампанията, е голяма и данните от него помогат за планиране на бъдещи кампании, както и за измерване на възвръщаемостта на инвестициите.

 

С какви аргументи бихте убедили малки, средни и големи клиенти да инвестират повече в онлайн реклама?

Без значение дали бюджетът е малък, среден или голям, много е важно да се знае как точно се изразходват тези средства и какво ни носят като резултати. Както казах, в дигиталните медии много лесно могат да измерят тези резултати и да се поставят конкретни цели за постигане. 
Когато имаме например клиенти с кампании, ориентирани към действие, те знаят точно колко харчат за едно действие на потребител, било то покупка, регистрация, изиграване на игра или изтегляне на софтуерен продукт.
Като цяло, в сравнение с другите медии, интернет е медията, в която най-лесно се следят резултатите от една кампания и клиентите могат да имат ясна представа за точния ROI - възвръщаемостта на всеки похарчен от тях лев.

 

Разсъждавайки върху това, какви са основните тенденции в модела на ценообразуване на онлайн рекламата?

Това зависи много от целите на кампанията, ценовите модели отразяват поставените цели на инвестицията. Ние работим много тясно с клиентите и винаги обсъждаме възможностите преди всяка кампания. Важно е да се знае дали това е имиджова кампания, която цели широк обхват на аудитория, или е целева, ориентирана към отвеждане на потребителите на дадена платформа, или пък клиентът се нуждае от много конкретни и измерими действия.

 

Предвид факта, че 75% от българските интернет потребители вече са във Facebook, смятате ли за наложително марките да установят присъствие там?

Facebook е платформа за комуникация с нашите приятели и най-близки хора. Три четвърти от онлайн населението тук е във Facebook и тези потребители са готови да общуват и да споделят. Марките трябва също да бъдат там, за да създадат приятелска среда и гостоприемен подход към своите потребители. Разбира се, че е изключително важно да имат правилно присъствие във Facebook по отношение на криейтив, изображения, активности и самия глас на Facebook страницата. Ние виждаме много примери за успешни фен страници, а също и грешки, когато става дума за намирането на правилния начин за комуникация с феновете във Facebook.

 

Обяснете идеята, стояща зад рекламната позиция Log-Out Experience във Facebook, която отскоро се предлага от Thinkdigital.

Facebook рекламата е много интересна тема, тъй като съществува голямо разнообразие от опции по отношение на разположението и подхода. Facebook вършат чудесна работа за поддържането на интересни формати, като ги променят и постоян­но добавят нови възможности, по които марките да общуват с аудиторията. 

Log-Out Experience наистина е нещо съвсем ново и може да се продава на българския пазар от няколко седмици. Log-Out Experience, или LOX, е формат, който позволява на рекламодателя да брандира изходната страница на социалната мрежа. Този брандинг може да включва видео или снимка, пост от фен страница и линк към фен страница или извън Facebook. Това е чудесна възможност за имиджови кампании, тъй като това е единственото място за Facebook, където комуникацията марка към потребител е едно към едно.
LOX е формат на Facebook Premium позициите, които Facebook предлага заедно с традиционното разположение на Facebook Premium на дясната страна на началната страница на Facebook, Newsfeed на начална страница и Newsfeed на мобилни устройства. Thinkdigital е избраният партньор за Facebook Premium реклама за шест пазара в региона, включително България.

 

За финал можете ли да ни дадете скорошен пример за нискобюджетна онлайн кампания, която има значителна възвръщаемост на инвестициите към клиента?

Като компания с присъствие в шест страни ние непрекъснато споделяме знания и най-добри практики, придобити чрез кампании на всеки от пазарите, на които работим. В резултат на това имаме погледа и разбирането, необходими за постигане на целите на кампаниите на рекламодателите, вариращи от международни компании до местни играчи. В момента работим с български клиент, който има присъствие в редица страни и който всеки месец удвоява бюджетите си за цифрова реклама в резултат от постигането на висока възвръщаемост на инвестициите.