Текст: Слави Славчев
В над 100-годината история на автомобилите едва ли някога е имало скучни моменти, но сегашното време спокойно може да бъде определено като превратно за тази индустрия. Всички знаем защо – защото петролът уж свършва и това е видно най-вече по цените на бензиностанциите. Същевременно напредъкът на компютърните технологии и актуалните технологични процеси позволиха създаването на впечатляващо съвършени и оптимизирани супер автомобили. Или с две думи автомобилната индустрия е разкъсана. Между разума и страстта. Наред с масата от коли за широко потребление, точно това се виждаше на автосалона в Женева извън рамките на разумното и ежедневното.
Нокдаун, а не нокаут
Няма две мнения по въпроса, че автомобилната индустрия беше жестоко ударена от все още актуалната финансова криза. Добрата новина е, че големите оцеляха и вече гледат с оптимизъм към близкото бъдеще. Лошата новина е, че стремежът към намаляване на производствените разходи винаги взема своята цена под формата на намалено качество на продукцията. В тази връзка ясно си личеше къде се цели всеки производител.
От чисто маркетингова гледна точка нещата са толкова розови, все едно никога не е имало спад в продажбите, моделите са повече от всякога, иновациите и специалните екстри също. Размахът при изграждането на щандовете при някои производители беше главозамайващ – отличниците се наричат Пежо, Форд и Хонда – там просто беше уютно – толкова, че човек да не иска да си тръгне. Това, което липсваше, бяха шумът и еуфорията – добре проверените способи за привличане на посетители към щанда, като към огромен магнит, просто липсваха, а и от изложбените площи далеч не валяха щедри подаръци. Този маркетингов минимум означава, че нещата вече са опрели до избор на кола на базата на дизайн, технически характеристики и иновации – един доста по-кристален и определено по-разумен подход, допълнително подхранван от доста унифицирания изглед на моделните линии на повечето марки.
Модни тенденции
Тук изненада няма – електричество в чиста форма или хибриди – има ги при почти всеки производител. Едва ли повечето вярват, че токът е новият свещен Граал, но просто са длъжни да се движат с пазара и да предложат нещо по-различно от доминиралите вече повече от век двигатели с вътрешно горене. В Женева тези нови технологии бяха отлично демонстрирани. Къде другаде ще видите разрез на цяла кола – хибрид, със светлинни ефекти, представящи енергийните потоци. Така че за любопитните с инженерен нюх определено имаше интересни гледки, а разрязаните и анимирани двигатели и скоростни кутии бяха почти на всеки щанд.
Техниката си е техника, но друго грабва сърцето на купувача. Броят струпани хора (а те не бяха никак малко) много естествено отразяваше доколко успешен е всеки дизайн на превозно средство. Разбира се, имаше и немалко хора, които просто избираха следващата си семейна кола, но истинските автоентусиасти бяха готови на всичко, за да се докоснат до уникалните експонати. И ако преди някой се е съобразявал с масовите представи за естетика или с чисто практически ограничения, вече спокойно можем да кажем, че граници няма. Формите, цветовете и материалите са толкова разкрепостени, че не могат да бъдат класифицирани – те просто въздействат на сетивата на зрителя. Бялото е все така модно, а увлечението към матовите цветове определено набира скорост, като далеч не става дума само за „мутренския черен мат“.
И като стана дума за докосване, някои са по-равни от други, защото имаха възможност да посетят VIP зоните на най-престижните марки, докато повечето трябваше да гледаме от няколко метра. Нормално, предвид цената на експонатите и респективно финансовите възможности на посетителите. Логично или не, думичката „дискриминация“ няколко пъти прелетя през съзнанието ми. Ами ако утре спечеля от тотото? Определено бих похарчил парите за някоя супер кола. ?
Победителите
Трябва да признаем, че съревнованието за сърцата и най-вече парите на купувачите изобщо не е лесно в момента. И макар да сме виждали на пръв поглед нереални коли, винаги се оказва, че някой може да вдигне летвата още по-високо. На автосалона в Женева не просто имаше супер коли, имаше много супер коли, и то от най-добрата порода.
Интересното е, че дори след като видите три Bugatti Veyron на едно място, все още има по какво да ахкате или по-точно да онемеете. Съвсем в съседство например беше Koenigsegg Agera R, може би най-иновативната кола на изложението – с кухи карбонови колела (една такава джанта тежи по-малко от 6,5 кг), подпомагащи аеродинамиката на автомобила и депресиращата за Veyron мощност от 1140 конски сили. Има и още нещо шокиращо, което тази кола може – да спре от 300 до 0 км/ч за 6,6 секунди (не съм сигурен, че искам да си го причиня)! За обратното движение 0–300 км/ч ще ви трябват „цели“ 14,53 секунди, а колата обещава да не спира да ускорява поне до достигане на умопомрачителните 440 км/ч.
Несравнимо по-пищна беше новата Pagani Huayra (не знам как да го произнеса даже). Тази кола не само е изключително лъскава и луксозна (отвътре), но разполага и с доста сериозна възможности – 700 к.с./1000 Nm и над 370 км/ч максимална скорост. Изглежда, че при нея всеки един капак се отваря в някаква посока, а това е наистина впечатляваща гледка.
И макар новото Ferrari F12 Berlinetta (най-мощният шосеен модел в историята на фирмата – 740 к.с.) да е много красив и впечатляващ в техническо отношение автомобил, Lamborghini определено откраднаха шоуто със своя нечовешки изглеждащ открит Aventador J. Впрочем единствената бройка на тази кола струва също така нечовешките 2,8 млн. долара. Ако сте истински запален автоманиак, само като я погледнете, ще разберете защо.
Приятна изненада беше испанската разработка Spano, която безспорно грабва с интересния си дизайн и мощност, която наистина отговаря на външния вид – 820 конски сили.
Audi също показа много интересна спортна концепция на базата на А1. 2-литровият турбо мотор с 265 конски сили (като при Golf R) определено обещава много емоции.
Където има победители, има и победени. Най-неуспешната от всички концептуални разработки, и то не само по мое мнение, беше кичозният „джип“ на Bentley – EXP 9F. За около 250 000 долара ще получите дискотека на колела, която, вместо да наследи благородната осанка на своите по-ниски събратя, по-скоро дразни естетичния вкус с абсурдните си светлини и изобилие от лъскави елементи. Като човек, който няма $250 000, вероятно не притежавам и същия вкус за коли, така че мнението ми не е меродавно. ?
Тунинг мания
Доста сериозно беше присъствието и на реномираните тунинг марки. Оказва се, че този пазар не е чувал за криза, защото представените модели наистина спираха дъха. Само споменаването на Brabus, Gemballa, Mansory, Tech Art сигурно карат ушите ви да настръхнат. Новото любимо дете на тунерите се нарича McLaren MP4-12C – имаше го на всеки трети щанд.
Карбонът и предизвикващите прилив на адреналин цветове не са изненада. Оказва се, че когато става дума за сериозен тунинг, цифрите спокойно преминават 500 (конски сили) и не толкова трудно, но за сметка на това скъпо достигат 700–800. Тъй като в тунинга едно от най-важните неща е индивидуализмът, тези модели трябва просто да се видят, трудно могат да се опишат с думи. Впечатление ми направи например едно Porsche 911 с 650 конски сили, което развива 100 км/ч за 2,8 секунди – доста близо до недостижимия Bugatti Veyron… на сравнително скромната цена от около 180 000 швейцарски франка.
Каква кола да си купим?
Ами не знам. Честно. Всичко нови модели са наистина високотехнологични и с възможности, за които доскоро не бяхме и мечтали. Конкуренцията е толкова жестока, че човек трябва да избира повече със сърцето си, когато сравнява модели от един и същи клас. Субективното впечатление от качеството е различно при различните марки. Съвременните дизайнери са доста смели и различни и слава богу, защото няма шанс в близко бъдеще да караме скучни коли. Единственото близко предизвикателство се крие в това, дали колите няма да станат прекалено сложни за употреба и прекалено капризни и ненадеждни с времето. Но този филм май сме го гледали… Нима всички не използваме лаптопи и смартфони.