HTC е една от компаниите, участващи в безкрайно дългия списък на производителите на телефони с гугълската мобилна операционна система Android. HTC всъщност е първата, предложила смартфон с Android. В ранните зори на платформата HTC е пионер в продажбите, печалбите и пазарния дял. Днес? Днес HTC е поредната азиатска компания, която се опитва да настигне Samsung, Apple и Sony.

От три години насам HTC постоянно отчита спад в приходите. От тримесечие на тримесечие тайванският гигант обвинява различни фактори за слабите продажби на своите смартфони. До скоро виновници бяха бюджетните телефони, а от компанията се заричаха да се фокусират само във високия клас. След като тази стратегия не проработи, HTC се върна към бюджетките, моделите от среден клас и какви ли още не варианти.

 

Историята ни учи

Да се върнем назад във времето и да погледнем историята на компанията, обожавана и до днес от милиони Android потребители.

През 2012 г. HTC предложи страхотни на пръв поглед смартфони (One X, Droid DNA и 8X), които имаха редица проблеми, на по-късен етап обвинени за слабите продажби. Собствениците на One X, в това число и аз, вдигнаха шум и се оплакаха стабилно в социалните мрежи от недобре залепения дисплей и бъгавия, неизпипан софтуер. HTC 8X дори не е тема на разговор, защото той се явява поредният експеримент на тайванците, при това неуспешен.

 

 

Миналата година доставките на тогавашната надежда на HTC One бяха забавяни многократно без основателна причина. Тогава пред Уол Стрийт Джърнъл служител на компанията се оплака, че за първи път от години никой не е получил месечни бонуси към редовната си заплата. Авторитетно издание писа, че изпълнителният директор Питър Чоу е заявил пред борда на директорите, че ще напусне поста си, ако One не стане хит. Не е ясно дали забавените доставки или слабата маркетингова стратегия, която по това време се ползва от 250% увеличение на бюджета за реклама по думите на маркетинговия шеф Бенджамин Хо, са отговорни за слабите продажби на миналогодишния флагман. През март пък без публична мотивация беше обявено, че тайванците зарязват иконичния слоган “Quietly Brilliant”.

По данни на анализатора Кевин Чанг от Citigroup Global Markets Inc през май* 2013 г. HTC е отчела само 1.2 млн. продадени бройки на One. Това се случва във време, когато Samsung продава 10 милиона от конкурента от серията Galaxy за по-малко от месец. През 2013 г. лошите новини за тайванците сякаш бяха нещо нормално. През май Куджи Кодера напусна поста на главен продуктов директор, следван от мениджъра на HTC за Азия Ленард Хорник.

 

 

В опита си да настигне Samsung HTC направи всичко възможно, за да “заслади” покупката на флагмана One. Част от тази стратегия беше добавянето на безплатна “gift” карта на стойност 25 долара от магазина за приложения Play Store за всички потребители на смартфона. С тази оферта тайванците се опитаха да компенсират увеличението на цената с 25 долара на отключения модел, случило се седмица преди това.

 

От цвят на цвят

Свободното левитиране на HTC от сегмент на сегмент също не се оказа успешно.

В опит за стабилизация на приходите, тайванците пуснаха смартфон в партньорство с Facebook, носещ името First. Той се оказа пълен провал, като първоначалната му цена от 99 щатски долара с двугодишен договор рязко падна на 99 цента. Мнозина анализатори смятат, че HTC не притежава умението да се учи от грешките си и продължава да се лута на мобилния пазар. HTC First всъщност е вторият “Facebook” телефон на тайванците. По данни на американския оператор AT&T продажбите на First са още по-слаби в сравнение с първия HTC ChaCha, от който биват продадени едва 15 000 бройки. По неофициална информация дори служителите на операторите не са харесвали телефона и не са си правили труда да го предлагат на клиентите.

 

 

 

Няма смисъл да се коментират и телефоните с Windows Phone, които към момента въобще не са на дневен ред - достатъчен сигнал за (не)успеха им.

 

Новите стари стратегии

През юли тази година стана ясно, че инженеринг мениджърът Фред Лю сменя позицията си, а маркетинговият шеф Бенджамин Хо напуска компанията.

Бенджамин Хо беше шеф на маркетинговия отдел на HTC от 2013 г. Фред Лю вече е отговорен за производството и продажбите на тайванския гигант. По това време официално беше отказан коментар относно тези промени, но вчера информацията беше косвено потвърдена пред Уол Стрийт Джърнъл от председателя на борда Чер Уанг.

На въпрос какви промени се очакват в маркетинговата стратегия, която преди беше обявявана за “слабо място”, Уанг отговори: 

“Ще продължим да инвестираме в бранда ни. Смятам, че фокусът на нашия бранд и това, че имаме широка нова категория, е много вълнуващо. Така че най-важното е да накараш крайния потребител да те обича. Това не е промяна на стратегията. Трябва да инвестираш своите пари по-ефективно. Това е нещо, което ние трябва да продължим да подобряваме и върху което да се фокусираме повече.”

 

Финансови неволи

Миналата седмица HTC се похвали, че е реализирала печалба за две поредни тримесечия, но тригодишната тенденция за намаляване на общите приходи продължава. Анализатори приписват слабите приходи и на силната конкуренция от страна на корейската Samsung и китайските производители на ултра-евтини смартфони. 

Корпорацията прекара годината намалявайки разходите и разнообразявайки продуктовата си линия смартфони, в опит да излезе от кризата, която започна през 2013, когато HTC излезе “на червено” за първи път от своето IPO (публично предлагане) през 2002 г.

 

 

Пред WSJ Уанг заяви, че конкуренцията (става дума за китайските производители бел. ред.) винаги е напрегната и, че целият пазар на смартфони е достатъчно узрял, за да стане достъпен за всеки. По думите й най-важното за HTC е в допълнение на хай енд линията да има още една в средния клас.

“Към края на миналата година започнахме укрепването на нашето продуктово портфолио, като сега имаме по-силно продуктово портфолио. Например, ние пуснахме Desire 816 в Барселона - той получава добър обществен прием, награди и се продава добре. Пуснахме Desire 820 на IFA. Отнема повече време, за да направиш продуктовото портфолио правилно. Прекарахме последните 9-12 месеца в опит да постигнем по-силно продуктово портфолио. Усещаме, че успяваме”, допълни Уанг.

 

Неясно бъдеще

Перспективите пред HTC все още не са напълно ясни. Това, което липсва на компанията, е фокусът, за който постоянно говори пред медиите. 

Вчера беше представен нов смартфон (Desire Eye), който цели да привлече феновете на селфитата със своята 13-мегапикселова камера. В допълнение HTC навлезе и на нов пазар с конкурент на GoPro. Водоустойчивата HTC Re камера има за цел да направи по-лесно правенето на бързи снимки и видео, без потребителите да посягат към своя смартфон. 

Отзивите от новата джаджа са противоречиви. Някои потребители питат каква ще им е ползата от тази камера, след като, за да виждат какво снимат в реално време, ще трябва да притежават смартфон и да инсталират специалното приложение. Други се оплакват от слабата батерия (1 час и 40 минути в режим 1080p), а трети не смятат цената от 200 долара за адекватна за подобно устройство.

Авторитетното технологично издание TechCrunch публикува материал със заглавие “Моля те, спри, HTC. Моля те”, в който критикува самото събитие за представянето на новите две джаджи, оплаквайки се от тенденцията технологичните компании да правят събития под формата на модни ревюта.

 

Тъмно ли е бъдещето?

 

Очевидно е, че HTC се лута. Налице имаме объркване и игра напосоки с продуктите а-ла-Nokia, слаби финансови резултати и стабилни (в хардуерно и софтуерно отношение) продукти. HTC притежава страхотен екип дизайнери, това не може да се отрече. Повечето продукти, с малки изключения като HTC Re, изглеждат страхотно и работят добре, особено след няколко софтуерни ъпдейта. Устройствата на тайванците притежават всички качества, за да са конкурентоспособни, но все нещо не им достига. И това е много жалко.

 

Забележки: 
* Резултатът се отнася само за месец май 2013 г.

** Всички публикации отразяват личното мнение на съответния автор и не задължително това на HiComm.

*** Изображение: Karlis Dambrans/Flickr