*Брейнсторминг - групова техника за генериране на нови, полезни идеи при вземане на решения и за повишаване на креативността и творческото мислене.

 

Да правиш брейнсторминг си е навлизане в дълбоки води, по простата причина, че когато хората наистина отпуснат юздите на мисълта си, тя може да ги заведе на неочаквани, изненадващи места. В корпоративна обстановка обаче той често е задължителен похват за извличане на най-добрите идеи, решения, проекти. За да се „изцедят“ те от екипа максимално лесно, ето няколко по-нестандартни похвата за брейнсторминг, изваждащи гениалните идеи с лекота.

 

Възможности за писане

Компанията Google  имат една от най-нестандартните подходи към брейнсторминга – навсякъде из офисите им, на стратегически места, са разположени удобни бели дъски за писане с всевъзможни маркери. Служителите имат възможност да спрат, да помислят и да запишат гениалната си идея веднага, след като им е хрумнала и преди да се е изпарила. Всъщност „писането“ изглежда като логичен похват за брейнсторминг, но малцина го практикуват често. Ключът е в това да имате винаги наоколо материали за писане, с писалки, моливи, маркери или каквото и да е за писане подръка. Независимо дали ще надраскате нещо, хрумнало ви в момента, свързано с нова идея за кампания, проект или просто някаква диаграма на мисълта, която искате да запомните за по-късно – бялата повърхност чисто психологически подтиква човек да я „запълни“ с нещо. А понякога драсканиците се оказват гениални.

 

Стойте прави

Правенето на брейнсторминг в група може да изглежда като уморително занимание, но има как да се направи забавно и дори разтоварващо. Обикновеното сядане около маса и говоренето не би задържало дълго време интереса на хората. Един начин да накарате всички да мислят по-освободено и бързо е да направите срещата за брейнсторминг прави. Съберете се на удобно, широко място в офиса ви, където няма да пречите на тези, които не са включени в срещата, застанете в кръг и така проведете сесията. Брейнстормингът е креативно упражнение, което е много по-успешно, когато участниците в него излязат от типичното си състояние – а ставането прав, противно на седенето на бюро, създава чувство на освободеност – то от своя страна пък води до „развързване“ на мислите и успешно генериране на блестящи идеи.

 

Игра на асоциации

Този похват е изключително подходящ и полезен за компании, занимаващи се с маркетинг, реклама, ПР и промотиране. Методът на асоциациите може да включва раздаването на всички по лист хартия, с напечатани думи, след което хората трябва самолично да направят връзка, свързвайки с линия определени думи. Те могат да имат свободата и да добавят собствени думи, които също да включат. Получават се интересни комбинации, а това е перфектен начин да се измисли слоган за определен продукт – например нов лак за коса, нов телефон и дори софтуерна услуга. Откриването на подходящ слоган за реклама не е от най-лесните неща на света и много рекламни и маркетинг агенции признават, че имат нужда от силата на груповата мисъл, за да излязат с оригинални предложения към клиентите си.
Подобен е похватът, в който всеки трябва да напише по 5 прилагателни, свързани с продукта, използвайки собствената  си асоциативна мисъл. После предложенията се събират и обсъждат групово.

 

Влезте в роли

За да разберете как биха реагирали хора от различните таргет групи на даден продукт има лесен начин: просто влезте в техните роли. Отново групов похват, в който всички от участниците приемат различни роли – например: на дете, на тийнейджър, на майка, на пенсионер, на кариерист и т.н. След това на тях им се представят различни концепции за проекта (може да бъде всичко от нов уебсайт до реклама на дънки) и всеки трябва да реагира както според него би реагирал човекът, чиято роля е избрал. Целта е да се отсее най-подходящият начин за продажба/правилно рекламиране на даден проект. След като приключи представянето, се състои истинският брейнсторминг, при който се обсъждат представените концепции и реакции и се решава крайният резултат.

 

Пътуване във времето

Въображението е безценно средство при брейнсторминга. Идея отново за компании, занимаващи се с криейтив и имащи необходимост от оригинално мислене при създаването на различни концепции е „пътуването във времето“. Всички от групата трябва да си представят, че имат машина на времето. След което се обсъжда как хора от различните епохи биха реагирали на даден продукт/проект. Отстрани може да изглежда странно, но всъщност доказано този метод ражда някои от най-нестандартните идеи за развитие, които иначе не биха хрумнали на никой.

 

Хаотичните идеи

Брейнстормингът изглежда като нещо, което трябва да създаде идеи, подравнени в списък под номерация от 1 до 10. Но хаосът в креативността, особено когато е засегнат брейнстормингът, е изключително важен и именно в хаосът на множеството идеи се ражда „онази идея“ – специалната, тази, която търсите. Накарайте хората в екипа да „хвърлят“ безцелно идеи – всичко, което им хрумне – без да се притесняват, че не са подходящи. Едно от най-трудните неща е да накарате някой да се отпусне, а едно от най-големите притеснения на хората – да не звучат глупаво. Прескачането на бариерата на притеснението е гигантска стъпка към успешния брейнсторминг. Лидерът или най-опитният в групата може да даде старт на идеите, подхвърляйки няколко свои, които (нарочно) звучат по-нестандартно и дори смешно. Така ще се даде тон на всички да се отпуснат, да заговорят и най-вече – да мислят, без да се притесняват, че ще кажат нещо, на което друг би се подиграл. 

Тагове: