След като емоциите около конференциите на големите издатели по време на Е3 2017 утихнаха, суровата действителност е, че изложението не бе изключително интересно и с малки изключения не ни донесе онези вълнуващи анонси, които трепетно очаквахме. Bethesda и Sony на практика използваха цялото си време, за да ни представят само предварително записани трейлъри и клипове с минимална иновация и изненади. От Rockstar и CD Projekt RED пък нямаше и думичка въпреки трепета на феновете да разберат нещо повече за предстоящите им заглавия Red Dead Redemption 2 и Cyberpunk 2077. В крайна сметка може би най-шантавият анонс на Е3 2017 - този на 4К римейка на оригиналната Age of Empires - е и най-показателен за изложението: много шум и лъскави опаковки, но малко стойност под тях.
Нищо ново под слънцето
Честно казано, представянето на Тримата големи - Sony, Microsft и Nintendo - бе точно такова, каквото очаквах. Уверени в пазарната си доминация за момента, шефовете на Sony очевидно нямат намерение да положат нито грам допълнително усилие по отношение на игрите, когато времето работи за тях. Без да превъзхожда с нищо конкуренцията, PS4 се продава доста добре и в този смисъл Sony постигна това, което донесе успеха на Apple - компанията продава марката, а не реално качество.
Лично аз съм много разочарован от това. Запален фен на PlayStation съм и страдах, когато страхотните игри от времето на PS3 оставаха недооценени. Но когато виждам очевидната политика на максимални резултати с минимално количество от страна на Sony, също нямам повод за радост. Реално компанията не анонсира абсолютно нищо ново и оригинално, което да представлява интерес. Точно обратното, върхът на наглостта бе постигнат с обявяването на поредния римейк на Shadow of the Colossus. Когато един от топ анонсите ти е HD римейк на игра отпреди две поколения, която вече имаше един HD римейк, значи нещо фундаментално не е наред.
Последен шанс за Microsoft
От своя страна Microsoft заслужава похвала за по-активната си политика. Тя не е изненадваща - Xbox One изгуби битката това поколение заради лоши PR и дизайнерски решения в началото и сега гигантът няма друг избор, освен отчаяно да се опитва да привлече вниманието на геймърите и да спаси каквото може от репутацията си. Като анонси на игри Е3 2017 не беше лошо за Microsoft - Forza Motorsport 7 беше логична, а без да са суперхитове, Crackdown 3, Sea of Thieves, State of Decay 2, Ori and the Will of the Wisps и др. изглеждат приятни попълнения в каталога от (полу)ексклузиви за конзолата.
Що се отнася до хардуера, новата ревизия Xbox One X е странно попълнение на пазара. От една страна, тя обещава най-голяма техническа и визуална мощност, но повечето хора, които наистина държат на такива неща, вероятно вече притежават геймърски РС-та. От друга, мнозина, сред които и моята скромна милост, са напълно доволни от стария си "дебел" Xbox One и не виждат реален смисъл от ъпгрейд. Голямата въпросителна е как ще подходи Microsoft към ексклузивните игри, защото, ако видим заглавия, които вървят само на този хардуер, това може хем да предизвика по-сериозен интерес, хем да отблъсне доста фенове. Цената също е висока, а обещанието за обратна съвместимост с игрите за оригиналния Xbox е добра новина, но по-скоро за ценители, отколкото за средния геймър. Но какво пък, поне скоро ще може да се докоснете до една гейм реликва със съмнително качество.
И така стигаме до Nintendo
Единствената компания, която все още прави истински игри - забавни, оригинални, допадащи на всички, лесни за започване и трудни за овладяване. Миналата година Nintendo спечели Е3 само с една игра - The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Тази година покори изложението само с едно лого - мистичната цифра 4, придружена от надписа Metroid Prime. Догодина очаквам компанията изобщо да не присъства в Лос Анджелис, а просто някой да се провикне от централата в Киото "F-Zero" и това да е достатъчно за масовата истерия.
Шегата настрана, но Nintendo отново показа най-много от онова, за което всички ние най-много се вълнуваме - игрите. През следващите 12 месеца Switch наистина ще бъде доста гореща платформа с очертаващи се хитове като Super Mario Odyssey, Mario + Rabbids Kingdom Battle, Metroid Prime 4, нови Pokemon, Kirby и Yoshi, а наред с това неостаряващият 3DS получи солидна подкрепа в лицето на римейка Metroid 2: Samus Returns. Едва ли ще е преувеличено, ако кажем, че The Big N събра най-много ентусиазъм и интерес от страна на феновете.
Това обаче не означава, че Switch има безоблачно бъдеще. Истината е, че всички тези игри са first party, каквито в изобилие имаше и Wii U. Поддръжката от трети страни все още не е на ниво и няма изгледи, че нещо особено вълнуващо се задава по тази линия. Дежурните заглавия са тук, но ще стигнат ли те, за да се спаси хибридната система от бързото изпадане в забвение?
Чашата - пълна или празна?
Когато пишеш коментарна статия, е опасно лесно да изпаднеш в някоя крайност просто защото такива резки изказвания за добро или лошо генерират по-голям интерес. По тази логика първата ми реакция към тазгодишното Е3 2017 бе на разочарование и дори възмущение от това, колко малко оригинални и завладяващи игри видяхме. В същото време не можем да отречем, че сега е доста добро време да си геймър. Има безпрецедентно разнообразие от платформи, жанрове и игри, така че всеки може да си хареса нещо. Затова ми се иска да завърша с тон на умерен оптимизъм. Е3 2017 може и да не остане в историята като най-вълнуващото изложение, но въпреки това на хоризонта се очертават доста интересни заглавия. Е, някои от тях може и да са просто продължения и римейкове, но ми се ще да вярвам, че няма да са единствените, които ще играем в следващите месеци. Кой знае, може би точно сега някъде в някое студио се подготвя следващият голям хит, който ще ни забавлява десетки часове пред телевизора. Просто още не сме научили как се казва той.