Един от най-популярните народни митове е, че гръм не може да удари на едно място два пъти. Всъщност това изобщо не е вярно. Светкавицата може и дори в редица случаи всъщност удря отново и отново едно и също място. Като това може да се случи в рамките на секунди, минути, часове или дори години!
Нещо подобно се случи в света на социалните мрежи и най-вече – този на Facebook. Само в рамките на една година компанията на Марк Зукърбърг претърпя сериозни критики, заплахи от глоби и регулаторни намеси заради скандала с анализаторската фирма Cambridge Analytica. През 2017 г. излязоха първите разкрития, че социалната мрежа е предоставила огромно количество данни за милиони потребители на външна компания, впоследствие използвала информацията за кампанията на американския президент Доналд Тръмп година по-рано. Но истинските последствия от тази скандална информация започнаха да се натрупват по-късно. Затова вероятно ще запомним 2018 година с проблемите на социалната мрежа, многобройните изслушвания на Марк Зукърбърг пред едни от най-големите политически институции в света, сериозeните призиви за регулацията и гарнирани с нови и нови разследвания.
Днес, в края на тази „турбулентна година“ за Facebook, гръмотевичните облаци все още не са се разсеяли, напротив – дори се сгъстяват, вещаейки нов удар срещу компанията. Те могат да се пренесат от социалната мрежа към цялата IT индустрия, като постепенно дискусиите за по-стриктни регулации излязат на още по-преден план. И определено през идващата 2019 г. ще станем свидетели на интересни развития в тази посока.
"Сорос е виновен"
Този израз намира силно приложение в Източна Европа, като на милиардера многократно е придаван имиджът на основен проводник за американските интереси в региона. Странно, но името на Джордж Сорос и свързаните с него фондации и неправителствени организации изплуваха дори в дискусията с Facebook. В обширен материал на New York Times изданието сглобява огромна картина след разговори с над 50 бивши или настоящи служители на социалната мрежа. В него се споменава, че компанията на Зукърбърг е наела изследователската фирма Definers, използвана от републиканската партия на САЩ с цел да дискредитира противниците и критиците си. Така върху мерника на Definers попада антирасистката фондация Color of Change, зад която всъщност стои синът на Сорос, и Freedom from Facebook.
Целта на изследователската фирма (реално занимаваща се с политически PR) е да стимулира журналистите да търсят директни или косвени финансови връзки на противниците на Facebook със семейството на милиардера. Definers също така е пуснала и десетки материали в различни консервативни щатски медии, които са били насочени срещу други технологични гиганти като Google и Apple. Целта е била да се разсее цялото негативно внимание от Facebook към нейните потенциални конкуренти. Всъщност цялата статия на New York Times разкрива в доста детайли усилията на социалната мрежа да се справи с проблема чрез армия от лобисти, PR консултанти, както и целия спектър от политически инструменти. Ход, който на фона на случи - лото се през 2018 г. нанася нов имиджов удар върху Facebook и засилва усещането, че компанията наистина е виновна за своите действия.
Заряд от острова
Разкритията на New York Times идват малко повече от седмица след решението на Информационната комисия на Великобритания, според което Cambridge Analytica е нарушила законодателството на Острова. Оказва се, че извличането на потребителските данни във Facebook с цел подпомагане кампанията на американския президент Доналд Тръмп за изборите през 2016 г. противоречи на британското право. Комисията също така обяви за незаконни действията на застрахователната компания на Арън Банкс. Тя също е използвала лични имейли на клиенти, за да изпраща агитационни материали в подкрепа на излизането на Великобритания от Европейския съюз. С което британският регулатор просто затвърждава тезата, че политическите кампании вече разчитат много силно на социалните мрежи и различни дигитални канали за увеличение на електоралната си маса. Комисията обаче разсея съмненията, че движението за излизане на Острова от ЕС (Leave EU – бел. ред.) тайно е ползвало услугите на Cambridge Analytica, каквито обвинения имаше при разгара на скандала с Facebook през пролетта.
Призивите за регулация на гигантите Apple, Google, Amazon и др. бяха заглушени покрай скандалите с Facebook
Това не подобрява имиджа на социалната мрежа. Методите и средствата, които компанията на Марк Зукърбърг използва, за да потуши кризата, показват, че тя не иска да поеме отговорност за действията си и ще направи всичко възможно да продължи всичко по старому. С други думи – бизнесът да върви с доста секретни елементи, без никакви скрупули относно данните на потребителите. Този сценарий все повече започва да се изпарява и по-скоро се върви към логична трансформация.
Животът след Cambridge Analytica
Именно поради всички тези развития, дори тежката година за социалната мрежа да свърши, най-вероятно част от скандалите и последствията ще се пренесат към следващата 2019 г. Доста е вероятно развитието за Facebook да продължи да отива в негативна посока. По-важното е, че вероятно е само въпрос на време целият шум около използването на лични данни за политически цели да се разпростре отвъд тази социална мрежа към други технологични гиганти. Призивите за регулация на IT мастодонтите, като Apple, Google, Amazon и др. бяха заглушени покрай скандалите с Facebook, но постепенно те също започнаха да излизат на преден план.
New York Times сглобява огромна картина след разговори с над 50 бивши или настоящи служители на социалната мрежа
В това отношение Европа вече е с едни гърди напред покрай въвеждането на Общия регламент за защита на личните данни (по-известен с английската си абревиатура GDPR). Той, поне на хартия, предпазва персоналната информация на потребителите в рамките на ЕС. За технологичните компании регулациите в САЩ имат по-голяма тежест, защото това им е най-големият и доходоносен пазар. Дискусиите за налагане на по-строг контрол над тях от страна на властите ще се засилят през 2019 г. Именно за тогава е насрочено обсъждането на проектозакона в щата Калифорния за защита на личните данни.
По план той трябва да влезе в сила преди началото на 2020 г. и предвижда различни механизми за предпазване на персоналната информация на потребителите. В мерките са предвидени възможности на хората да могат да изтрият информацията, която IT гигантите притежават за тях, да се прекратят дискриминационните практики спрямо потребители, които споделят по-малко данни, и др. Което означава ограничаване на ползването на данни от страна на технологичните компании – техният основен ресурс в генерирането на приходи. Проектозаконът в Калифорния се очаква с огромен интерес, защото вероятно ще се използва за основа на подобни регулационни актове и в други щати в САЩ. Въвеждането на GDPR дава идеи на други държави, като Япония, Бразилия, Индия и др. да въведат подобни регулации. Определено 2019 г. ще бъде периодът, в който ще се задълбочи дискусията как да се ограничи влиянието на IT компаниите и тяхната свобода в употребата на личните ни данни.
От друга страна не е изключено да станем свидетели на нов гръм срещу Facebook. Социалната мрежа ще остане на фокус, като не би било изненада от гардероба да излезе още някой скелет.