Да, наясно сме, че посочваме очевидното тук, но нека приемем, че просто ни доставя удоволствие да го повтаряме: повечето мултиплатформени гейм заглавия през идната година ще изглеждат най-добре във версиите си за РС.
Ще вървят по-плавно, с по-висок фреймрейт, на по-високи резолюции (да се чете „актуални”, не „от 2008”), ще предлагат значително по-впечатляващо визуално качество (hi res текстури, ефекти и моушън кепчъринг от най-ново поколение). Нека спрем дотук, понеже просто не желаем да депресираме излишно притежателите на конзоли от предходно, че и от „ново” поколение.
Или не, всъщност защо пък не? Нека се аргументираме, подкрепяйки тезата си с конкретни примери. И за да може сравнението да е максимално несправедливо, ще се концентрираме само върху тези от тях, които ще се появят ексклузивно за РС или ще покажат максималното от себе си именно на тази платформа.
The Witcher 3: Wild Hunt
Ето какво казва по повод на един от най-ключовите РС ексклузиви за 2014 Marcin Iwinski (съосновател на CD Projekt group):
„Решението играта да се разработва за платформи от следващо поколение беше взето преди около две години (т.е. по-времето, когато Xbox One и PlayStation 4 бяха само красиви пожелания – бел. авт.). На старите платформи Xbox 360 и PS3 вероятно би се наложило да жертваме почти половината от нашата визия за това, как бихме искали да изглежда Wild Hunt.”
Ами нормално някак си – игра, която обещава 36 различни финала на основната си история и над 120 часа геймплей, трудно би могла да се раздвижи с хардуер от 2005. Да не отваряме дума за AMD-базирани псевдокомпютри с видеокарти от ранга на Radeon HD 7870 (че и по-слаби).
Dragon Age: Inquisition
Ок, Bioware са нетипично мълчаливи относно новия си RPG фентъзи опус, но предвид на факта, че говорим за open world игра от ранга на The Elder Scrolls V: Skyrim, допускането, че Inquisition ще изглежда (и ще се чувства) най-добре на РС, едва ли би могло да се нарече „луда спекулация”.
Още повече всички фенове на серията вече са пределно добре запознати с редицата други безплатни бонуси, които пожънаха и продължават да жънат РС версиите на предходните две части (особено Origins): стотици страхотни фенски модификации, вариращи от корекции, подобряващи значително визията на играта, до цели самостоятелни истории, някои от които с меко казано, впечатляващо качество.
Няма основание да смятаме, че огромното модерско къмюнити няма да обърне подобаващо внимание и на новия Dragon Age – вероятно в секундата, в която играта се появи за РС.
Diablo 3: Reaper of Souls
Да, признаваме, конзолната версия на оригинала се оказа по-добра от тази за РС, нищо че пристигна с огромно закъснение на Xbox 360 и PlayStation 3. Но Blizzard са се заели сериозно да поправят тази грешка и засега всички първоначални впечатления от Reaper of Souls говорят в подкрепа на това. Обещанията са за по-смислена структура на дропа (случайно генерираща се плячка от битките), повишен таван на нивата за развитие на героя и, разбира се, тонове, тонове ново съдържание. Първо за РС, после и за други платформи.
The Elder Scrolls Online
Голямата радост за всички Elder Scrolls фенове през 2014 ще бъде РС ексклузив. Естествено предвид на факта, че е масова онлайн ролева игра – един жанр, който все още е приоритетно запазена марка на РС платформата.
Нелинейна история, безкрайно много куестове, огромни възможности за изследване потайностите на мистичния континент Тамриел соло или в компания. И, разбира се, всички онези неща, които превърнаха Elder Scrolls серията в RPG феномен – например уникалната система за развитие на героя, която не ви ограничава до определен клас, а ви дава шанс да разгръщате гъвкаво уменията му така, че да паснат най-добре на предпочитания от вас стил и темпо на игра.
World of Warcraft: Warlords of Draenor
Неумиращото ММО на ММО-тата, което завинаги ще си остане една от най-великите РС игри за всички времена (независими от десетките му конкуренти, по-голяма част от които, честно казано, са значително по-оригинални, новаторски, че и по-добре изглеждащи от „вечния” WoW).
В петото поредно разширение за играта Blizzard са подготвили цял куп изненади за феновете на Света на WarCraft: завръщане към корените на историята за Желязната орда, поредно повишение на тавана за развитие на героите, подобрени анимации и модели на персонажите и още, и още. Отново – само за РС.
Star Citizen
Така – във втората част на материала оставяме далеч назад комерсиалните трипъл А проекти и се пренасяме в света на независимите/инди разработки. Там, където РС платформата все още е пълновластен господар и Император, правеща възможно осъществяването на гейм заглавия, които иначе просто не биха могли да видят бял свят на плътно затворените и корпоративно контролирани конзолни територии.
Star Citizen e емблематичен пример за един такъв проект: истински феномен в средите на мегапопулярното напоследък crowd финансиране (най-вече през сайтове като Kickstarter). Играта събра над 36 милиона долара от феновете си, ще използва CryEngine 3, а зад нея стои не кой да е, а култова фигура в средите на космическите симулатори като Крис Робъртс: създател на златни спейс сим класики като Wing Commander, Privateer, Starlancer и Freelancer.
Pillars of Eternity
Още един финансиран изцяло от фенове проект – този път на друго легендарно, макар и донякъде маргинално гейм студио – Obsidian Entertainment. По-старите РС геймъри го познават под друго име: Black Isle Studios, автори на фантастични ролеви класики, като Fallout 2, Planescape: Torment и Icewind Dale. В по-новата история на студиото пък фигурират заглавия, като Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords , Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer и Fallout: New Vegas. Нищо чудно, че в момента, в който Feargus Urquhart, Chris Parker, Darren Monahan и Chris Avellone обявиха, че възнамеряват да правят олдскул ролева игра, издържана в най-добрите традиции на техните собствени златни хитове от близкото минало, феновете просто ги „замериха” с 4 милиона долара за броени седмици.
The Witness
От създателя на култовата Braid – Jonathan Blow, идва поредният очарователно мистичен екшън-пъзел, за който, уви, все още не е известно много. Вероятно, както и духовният му предшественик, The Witness ще комбинира артистично-абстрактни елементи с уникално озвучаване, прелестна визия и креативен подход, сравним единствено с психеделичните бълнувания на пропит с LCD наркоман. Чакаме с интерес.
Broken Age: Act 2
Кой не знае Тим Шейфър, кой не е чувал за него? Култовият създател на незабравими ъдвенчър класики, като Maniac Mansion, The Secret of Monkey Island, Full Throttle, Grim Fandango, Brutal Legend и какво ли още не, обеща, че ще направи невъзможното, но ще възроди доста позападналия през последните десетина години куест (приключенски) жанр. И успя – с първата част на crowd финансирания си проект Broken Age – игра, оценена изключително високо както от играчи, така и от критика.
Как при това човек да не очаква с нетърпение обещаното продължение?
The Wolf Among Us: Episode 2 – Smoke and Mirrors / The Walking Dead: Season 2 Episodes
Telltale Games не са „нещо като съвременен феномен”, те СА съвременен феномен без аналог във видеогейминга от най-ново поколение. Студиото буквално изобрети нов жанр – „епизодично графично приключение”, и на практика произведе революция в игралните среди, подобна на тази, която тв сериалите стартираха преди няколко години, ефикасно надцаквайки 90 на 100 от холивудските продукции по критерии като сценарий, увлекателност, режисура, а често и актьорска игра.
Е, гейм сериите на Telltale се предлагат същото за РС (ок, ок, и за конзоли), но за разлика от тв аналозите си техните заглавия включват един уникален елемент: интерактивност. Така, проследявайки историята, вие сте не просто пасивен наблюдател, а можете да диктувате посоката, в която тя ще се развие; да я наблюдавате как се променя под напора на изборите, които правите, и решенията, които взимате.
Уникално преживяване и истинско развлечение от следващо поколение, способно да ви закове пред РС екраните задълго и през следващата година.