Софтуерните му възможности показват, че Apple има истински таргет – бизнесът, а не толкова крайните потребители.

Новият iPad 3 на Apple дебютира на пазара в САЩ в средата на март и очаквано отново разби всички рекорди по продажби – над 4 млн. бройки само за първите дни след появата си по рафтовете. Този път обаче не точно броят продажби има значение, а по-скоро тихата стратегия на Apple, която постепенно извърши няколко хода и с тях показа, че основният таргет на таблета й този път не са точно потребителите, а бизнесът. Защо мислим така? Ами няколко седмици преди iPad дори да се появи по магазините, Apple лансира iOS 5.1, представи подобрена версия на пакета iWork и на софтуера си за снимане iPhoto. И още нещо: добави към пакета си софтуер Apple Configurator, който позволява управлението на множество iOS устройства според нуждите на бизнеса. Или образованието. Което означава едно: след като положи началото на света след компютъра, сега Apple иска да постави началото на света след BlackBerry, водена от неприятната ситуация, в която се намира закъсалата Research In Motion и липсата на особено много креативност от компанията.


Бизнес предимствата на новия iPad

Някой най-вероятно ще каже, че хардуерът на новия iPad показва ясно потребителската ориентираност на устройство. С новия ретина дисплей с впечатляващата резолюция 2048х1536 пискела, двуядрения Apple A5X процесор и впечатляващите графични възможности устройството изглежда като създадено за гейминг и гледане на видео. Има обаче едно „но” – бизнесът не е като да няма да усети подобренията. Намаленото натоварване на очите, по-добрата четивност на текст и подобрената като цяло графика ще помогнат на всеки потребител на iPad по един или друг начин. И все пак хардуерно подобренията ще са от полза на тесни професио­налисти – например криейтив или дизайнери, както и на журналисти. Именно опциите за създаване на съдържание на iPad 3 обаче бяха една от водещите точки в презентацията на изпълнителния директор на Apple Тим Кук.

Подобрените графични възможности могат да помогнат за разширяването на употребата на iPad в здравеопазването. Нещо, за което бе загатнато още преди година при представянето на iPad 2. И въпреки че все още не може да се мери със специализираната апаратура на медицинските заведения (говорим в САЩ, да не си помислите нещо), то поне iPad е много пред конкурентите си в това отношение. И дори пред стационарните компютри.

Подобни предимства устройството ще има при архитекти и дизайнери. Въпреки че iPad не може да замени компютъра за професионалистите от тези сфери, по-добрият дисплей и по-мощният хардуер ще са от помощ на професионалистите в тях, особено когато става дума за презентации. Както и за съвместна работа по един и същи проект.

Ако трябва обаче да се посочи една функция, която да показва най-ясно бизнес насочеността на устройството, то тя е софтуерът за гласови бележки, добавен към виртуалната клавиатура на устройството. Това са същите, леко подобрени възможности на Siri от iPhone 4S, които за потребителите (говорещи или работещи на английски) са перфектният заместител на клавиатурата, в случай че трябва да се въведе голямо количество текст.


Непрекъсната свързаност

Друга причина iPad 3 да бъде считан за по-бизнес ориентирано устройство е възможността за 4G или LTE връзка с интернет. Да, бързият интернет ще е от полза за потребителите, особено за тези, които предпочитат стрийминга пред свалянето на информация на харддисковете на устройствата си. Поне засега обаче LTE мрежите са далеч от потребителския пазар и са по-скоро ориентирани към професионалистите, които са на път. Да не говорим, че в България обхватът им е силно, наистина силно ограничен. И все пак България не е точно най-големият или желан пазар за Apple. Това, разбира се, е САЩ, където вече има работещи комерсиални LTE мрежи, чиито клиенти са предимно корпорациите. Което означава, че те ще са сред първите, които ще опитат вкуса на високоскоростния (на теория до 150 мегабита в секунда) мобилен интернет на новите си таблети. Между другото, засега LTE възможностите на iPad 3 са ориентирани предимно за САЩ, което не означава, че те ще си останат само там. Въпрос на време е да се адаптират и за Европа.

 

Подобрените графични възможности могат да помогнат за разширяването на употребата на iPad в здравеопазването.


Новият iPad срещу Windows 8

Освен всичко изброено дотук Apple има още една причина да се опита да затвърди позициите си сред бизнес потребителите. Първо, вече споменатият крах на RIM. Второ, прозорецът от време до пускането на Windows 8 от Microsoft официално на пазара. Защото, когато това се случи, ще станем свидетели на пряк двубой между таблетите, работещи с двете платформи. А именно една добре позната война между Windows и Mac, която този път ще се нарича Windows 8 срещу iOS. И докато Apple управлява света на потребителите, то Windows традиционно е силен сред бизнеса. Сега обаче е моментът Apple да докаже, че има какво да каже в този пазарен сегмент. С други думи – да завземе малко от конкурента си.

Което на означава сигурна победа за Apple, но има някои фактори, които трябва да вземем предвид. А именно: Windows 8, който ще поддържа мобилни ARM чипове, не може да се синхронизира с активна директория на Microsoft, което означава не толкова интегрирани с всеки бизнес възможности. А и немалка част от компаниите вече имат натрупана критична маса таблети и смартфони на Apple, които, иронично или не, са съвместими именно с възможностите на конкурентната софтуерна платформа.

Apple Configurator и управлението на мобилни устройства И накрая, но не на последно място – софтуерът за конфигурация, или Apple Configurator. Това е нов инструмент, който дебютира с операционната система за Mac Lion. Той позволява на един-единствен компютър (Mac) да управлява неограничен брой iOS устройства като iPad, iPhone и iPod.

Configurator се базира на функционалността на iPhone Configuration Utility, но има доста функции, които могат да бъдат повече от полезни в бизнес среда. Например: автоматичното изпращане на конфигурационна информация към всички устройства от определена мрежа. Което е задължително за всяко едно бизнес устройство.

След всичко казано дотук можем смело да заключим, че Apple си има нов таргет. Или по-точно е разширила полето си на действие с добавянето на професионалисти поне от определени сфери, с които да увеличи потенциалните си клиенти. Факт е, че няма да видим как костюмари от Wall Street се тълпят пред магазините на компанията в Ню Йорк, но пък защо да не станем свидетели на тотален блокаж на сървърите на компанията от прекомерно много поръчки? В крайна сметка нали смартфоните тръгнаха от бизнес потребителите, не е ли време да се върнат именно към началото си. Нали все пак новото е добре забравено старо.

 

Тагове: