В средата на тази седмица “изплуваха” слухове, че от Apple са проявявали интерес към закупуване на автомобилната „рожба“ на Елън Мъск, Tesla Motors. Информацията бе разпространена от San Francisco Chronicle, в която се казва, че отговарящият за сливанията и придобиванията в Apple Ейдриън Перика миналата пролет се е срещал с Елън Мъск. Какво са си говорили, не е ясно.

Но ден по-късно в интервю пред Bloomberg Елън Мъск потвърди, че срещата се е състояла, но не пожела да коментира въпросите за придобиването, казвайки единствено, че „ще бъде добра идея, ако Apple правят автомобили“. А на въпроса, Tesla продава ли се?, Мъск отговори лаконично: Малко вероятно е. Като се има предвид, че пазарната капитализация на Tesla е над 24 милиарда долара, то една евентуална сделка ще бъде безпрецедентна стъпка за Apple.

С този текст ще направя един мисловен експеримент, с който ще се опитам да хвърля един поглед към някои от причините Apple да придобият Tesla и към това, защо би било добре за Tesla Motors да станат част от Apple.

 

Apple има финансовата сила!

 


На първо място все пак са парите, не за друго, а защото не можеш да си правиш планове за придобиване на компании като Tesla Motors и да си броиш стотинките.

От Apple все още не са намерили идеалното решение за своя огромен запас от 160 милиарда долара в брой. През последните години, компанията от Купертино, Калифорния, си върна 40 милиарда щатски долара от изкупуването на своите собствени акции, а с плановете за обратно изкупуване на допълнителни спечели още 20 милиарда долара.

Това е повече от достатъчен капитал, за да се закупи Tesla Motors. Tesla от своя страна е готова за почти неограничен растеж.

 

d

Възможност за огромни печалби и "нова продуктова категория"


Пазарът на коли представлява точно този вид индустрия, от която Apple би се интересувала - висока стойност и бавен ход на нововъведенията. Tesla Model S направи същото по вид разтърсване на пазара, което направи iPhone при производството на мобилни телефони, когато се появи през 2007 година.

Като цяло инвеститорите на Apple са недоволни от забавените темповете на растеж на продуктите, включително iPhone и iPad бизнеса, а при Mac линията изглежда, че тя е предопределена да се превърне в нишова. Компанията се нуждае от нов пазар, за да поддържа нивото на своите впечатляващи печалби и да спечели обратно инвеститорите.

 

d

 

Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук многократно е споменавал интереса на компанията за разширяване с нови продуктови категории. През 2014-а Apple ще се включи и в пазара на умни часовници, като всички ние очакваме те да покажат нещо наистина революционно, а не поредния умен и скучен часовник.

И докато автомобилите може да изглеждат отдалечени от потребителската електроника, за която говорим ежедневно, то те в действителност са новото поле, в което компаниите ще мерят сили.
Вече не е тайна за никой, че Google и Apple работят над вграждане на своите мобилни операционни системи (Android и iOS) в автомобилите, което ще ни позволи да комуникираме с тях по един съвсем нов начин.

 

Продължава на страница 2...

 

Стив Джобс искаше да създаде автомобил


В интервю пред The New York Times Стив Джобс веднъж спомена, че той се е надявал да създадат автомобил. Джобс остави силен отпечатък върху Apple и де факто на него се дължи тази Apple култура, която съществува и днес, затова не е учудващо, че една негова идея би могла днес да се превърне в реалност.

 

Елън Мъск е новият Стив Джобс

 


Докато Тим Кук е стабилен и надежден лидер на Apple, препоръчан от самия Джобс, то той не успява да „хипнотизира“ публиката по същия начин, по който го правеше Джобс. Но Елън Мъск е човек, който има особена аура около себе си, която напомня на тази на Джобс.

Подобно на Джобс, Мъск е голям мечтател и дори стига дотам, че се стреми буквално към Луната с проекта си Space X. През септември 2013 г. той разкри и подробности за една от амбициите на своята компания - да създаде самоуправляващ се автомобил. "Ще видите Tesla с напълно автоматизирана система за управление преди края на десетилетието“, каза тогава Мъск.

 

d

 

Ако по някаква щастлива „случайност“ Мъск се присъедини към старшия ръководен екип на Apple, то той най-вероятно ще успокои инвеститорите, които са изразили загриженост за способността на компанията да запази нивото на нововъведения високо.

Apple също могат да се възползват от опита на Мъск от PayPal. За тези от вас, които не знаят, Елън Мъск е един от основателите на PаyPal. В конферентен разговор по време на Apple Q1 2014 Тим Кук намекна, че той се интересува от проучване на възможността за създаване на нов метод за разплащане.
И все пак един от рисковете за Кук, ако има сделка с Мъск, е, че инвеститорите биха предпочели Мъск като главен изпълнителен директор на Apple. Но това като че ли сега не е най-важното.

 

Ако Apple построи кола, тя ще изглежда като Model S

 


Apple със сигурност е компания способна да създаде кола и тя несъмнено има ресурсите за това. Но истината е, че Tesla Model S изглежда като вида кола, която Apple би изградила, ако навлезе на този пазар.

Model S има страхотен дизайн, високотехнологична електроника, подход, който скъсва със „статуквото“ и определено се харесва от потребителите. Всъщност Tesla Motors създадоха електрически автомобил, който сякаш идва от бъдещето, нещо, което останалите автомобилни компании се опитват да направят от години.

 

d

 

Дизайнерският език на Model S прилича на минималистичните тенденции на Apple. И двете компании обръщат внимание и на най-малките детайли в своите продукти. От гледна точка на електрониката Model S разполага със 17-инчов сензорен екран, който спокойно може да бъде объркан с уголемен iPad.

От друга страна стратегията на Tesla Motors да продава автомобили чрез собствени магазини вместо чрез услуги на трети страни наподобява стратегията на Apple, които също продават продуктите си в собствени магазини. И двете компании държат да контролират пътя на продукта от фабриката, през магазина, до клиента, с цел да насочат и образоват всеки един потребител към правилно използване на предимствата на техните устройства.

 

Продължава на страница 3...

 

 

Споделена екологична насоченост

 


Тим Кук подчерта отговорността на Apple към околната среда като един от основните приоритети на компанията. Миналата година той нае един бивш ръководен кадър на Агенцията за опазване на околната среда на САЩ (EPA - Environmental Protection Agency US), Лиза Джаксън, която пое отговорността за „зелените“ технологии, ефективността и инициативите на компанията.
Tesla Motors, разбира се, е създадена, около опазването на околната среда. Това реално е един от стълбовете, на които се крепи марката.

Ако се обединят, Apple и Tesla могат да увеличат въздействието на „зелените“ технологии, а също така да подобрят възприемането на техните марки сред потребителите, които отдават приоритет на околната среда.

 

s

Apple може да помогне на Tesla


Мъск не крие факта, че през 2008 г. Tesla бе близо до затваряне. Но компанията успя да уреди инвестиция в последния момент и се спаси. В момента Tesla е в по-добро състояние и дори „флиртува“ с рентабилността си, но все пак Apple може да даде на компанията тласъка, от който тя се нуждае, субсидирайки своя растеж.

Tesla Motors е доставила 6900 превозни средства през четвъртото тримесечие на 2013 година. А за сравнение Apple е продала 51 милиона iPhone-a и 26 милиона iPad-а за последната четвърт. Да, има огромна разлика между производството на една кола и един смартфон, но Apple са специализирани във високотехнологичните методи на производство, а от това може да се възползва и Tesla. Apple също са майстори в управлението на своята „империя“ от доставчици.

Tesla Model S не е точно достъпна електрическа кола, но от компанията ще се опитат да създадат 30 000-доларов автомобил през следващите няколко години. С опита и ресурсите на Apple, Tesla може да оптимизира производствения процес и да понижи разходите си, като същевременно увеличава обема, за да отговори на търсенето на масовия пазар.

Ако се вземат правилните мерки, то следващото поколение автомобили на Tesla биха могли да постигнат успех, подобен на iPhone.

 

s

 

Тим Кук, който преди това е работил в Apple като главен оперативен директор, е широко признат като майстор в подобряването на ефективността. Ако той сподели своя опит с Tesla Motors, производителят на автомобили може да реши някои от своите производствени въпроси и да израсне по-бързо.

През октомври миналата година Tesla нае вицепрезидента на Apple по хардуерния инженеринг Дъг Фейлд, за да подобри своите автомобилни програми, така че е ясно, че компанията има какво да научи от Apple. Tesla разполага само със 796 милиона щатски долара в брой в края на третото тримесечие на 2013 година. Но ако обедини усилията си с Apple, те ще получат достъп до огромните финансови резерви на „ябълковата“ компания, с което ще може да преодолее всякакви трудности в бъдеще.

 


Очакваме добри новини от Apple и Tesla Motors! А вие?

Тагове: